6 نوع نخ پلی‌استر و ویژگی‌های آنها

6 نوع نخ پلی‌استر و ویژگی‌های آنها

برای تولید پارچه های مختلف در صنعت نساجی از الیاف و نخ‌های متنوعی استفاده می‌شود. یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین الیاف و نخ‌های مورد استفاده، نخ پلی استر است. این نخ به دو حالت مختلف یعنی استفاده به صورت خالص یا استفاده به صورت ترکیبی با دو یا چند الیاف دیگر برای تولید و تهیه پارچه یا دیگر منسوجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 ما در این نوشته سعی داریم که درباره‌ی این نوع نخ، انواع آن، کارخانه‌ها و برندهای تولید‌کننده آن، قیمت، ویژگی‌ها، موارد استفاده و کاربردها، نحوه شستشو و نگهداری منسوجات حاصل از این نخ بپردازیم. 

نخ پلی استر چیست؟ 

نخ پلی استر از مهم‌ترین نخ‌ها در صنایع مختلف از جمله صنعت نساجی است. این نخ می‌تواند هم از جنس الیاف طبیعی و هم از جنس الیاف مصنوعی باشد؛ اهمیت این نوع نخ باعث شده که این نخ در زمره پرمصرف‌ترین الیاف قرار بگیرد و باید بگوییم که این نوع نخ بیشترین استفاده و کاربرد را در تولید پارچه و منسوجات مختلف دارد. 

شیوه تولید نخ پلی استر

برای تولید این نخ ابتدا باید مواد پایه و مورد نیاز را که شامل دی متیل ترفتالات و اتیلن گلیکول یا همان EG است، تهیه کنیم. این مواد در طی گذراندن مراحل و واکنش‌های مختلف شیمیایی در نهایت به پلیمر تبدیل می‌شوند. پلیمر حاصله از صفحات رشته‌ساز عبور می‌کند و در اثر برخورد و عبور از هوای سرد به لیف تبدیل می‌شود. در آخر با عبور از مراحل انتهایی و حرارت این مواد به آرایش خاصی خود رسیده و به الیاف‌های کوتاه تبدیل می‌شوند. این الیاف را می‌توان در اندازه‌های مختلفی برش داد و عدل‌بندی کرد. 

انواع نخ پلی استر

نخ‌های پلی‌استر با توجه به کارکرد و کاربردشان دسته‌بندی می‌شوند. با توجه به این موضوع به طور کلی می‌توان این نخ را به 6 دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد که در ادامه به بررسی این شش دسته می‌پردازیم.

  • نخ‌های DTY: نخ DYT که با نام نخ‌ تکسچره، استرج و در ایران بیشتر با نام نخ ترویرا نیز نامیده می‌شود، نوعی نخ پلی استر است. نخ‌های DTY از نخ‌های پرمصرف است و کاربردهای متعدد و متنوعی به ویژه در صنعت نساجی دارد. این نخ‌ها دارای خاصیت‌های مختلفی مثل نرمی و لطافت بالا و حجیم بودن است. نخ‌های DTY طی مراحل متعدد و تحت عواملی مثل حرارت بسیار بالا به تولید می‌رسند. 
  • نخ‌های ATY: نخ‌های ATY نیز یکی دیگر از انواع نخ‌های پلی‌استر است که با نام نخ‌های ایر تکسچره هم مشهور هستند، از جنس DYT هستند که تحت تاثیر فشار هوا کوبیده شده‌اند. این اتفاق در نهایت باعث درهم‌رفتگی نخ می‌شود که آن را شبیه به نخ طبیعی می‌کند. نخ‌های ایر تکسچره نیز کاربردهای متعددی و مختلفی در تهیه منسوجات مختلف مثل تار و پود پتو، چله و پود فرش دارد. از مهم‌ترین ویزگی‌های این نخ‌های پلی‌استر می‌توان به جذب کم رطوبت و وزن کم آن‌ها اشاره کرد. 
  • نخ‌های POY: یکی از انواع نخ پلی استر بوده که ویژگی‌های خاص و مهمی دارد، همین نخ POY است. این نخ حاصل از ذوب شدن چیپس‌های پلی‌استر به وجود می‌آید. از ویژگی‌های مهم این نخ می‌توان به خاصیت حرارتی قابل توجه، انعطاف پذیری بالا و همچنین خاصیت آویزش مناسب آن اشاره کرد. 
  • نخ‌های FDY: این نخ‌های پلی‌استر حاصل از جمع شدگی نخ‌های POY هستند. این جمع شدگی باعث می‌شود تا این نخ‌ها در صنایع مختلفی مثل صنعت نساجی و تولیدی‌های منسوجات مختلف مثل پرده، رومبلی، تهیه پتو راشل، فرش … مورد استفاده قرار بگیرد. 
  • نخ‌های استیپل: نوعی دیگر از نخ‌های پلی استر، نخ‌های استیپل هستند. این نخ‌ها از الیاف بریده شده فیلامنت هستند که در سیستم چرخانه‌ای به تولید می‌رسد. این الیاف در نهایت به بسته بندی می‌رسد و به صورت عدل به دست کارخانه نساجی می‌رسد. 
  • نخ‌های اینتر مینگل: نخ‌های اینتر مینگل در دسته این مدل نخ‌های است و حاصل از نخ‌های DTY تولید می‌شود. این نخ‌های در فواصل مشخص شده در نخ‌های DTY جوش زده می‌شوند. این نخ‌ها دارای ویژگی‌های مهمی مثل نرمی و حجیم بودن را دارد.  این نخ‌ها با عبور از مرحله تکسچرایزینگ به نخ‌های تهیه شده از الیاف طبیعی شبیه می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود که الیاف حاصله بسیار مستحکم و بادوام باشد و در تولید منسوجات مختلفی مثل لباس، پوشاک، رومبلی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ویژگی‌های نخ پلی استر

این نخ ویژگی‌های فراوان و متعددی دارد و به همین جهت از آن را می‌توان به جای پنبه برای تولید منسوجات مختلف استفاده کرد. 

ضد حساسیت بودن و مناسب‌ بودن برای هر نوع پوست، استحکام، مقاومت و دوام بالا، نرمی و لطافت قابل توجه، بو نگرفتن، عدم جذب رطوبت و … از سری ویژگی‌هایی است که بسیار مهم بوده و در تهیه پارچه و منسوجات با کیفیت بسیار کمک می‌کند.

نخ پلی استر

همچنین از ویژگی‌های مهم فیزیکی نخ پلی استر می‌توان به مقاومت در برابر چروک شدن، خاصیت ارتجاعی مناسب نخ و الیاف پلی‌استر، شکل مناسب الیاف میکروسکوپی و… را اشاره کرد. این پارچه در برابر خواص شیمیایی مختلف مثل اثر مواد اسیدی، مواد بازی رقیق، عوامل مختلف بیولوژیکی و مواد اکسیدکننده مثل صابون‌ها و مواد مصرفی مقاومت بالا و مناسبی را از خود نشان می‌دهد. 

موارد استفاده و کاربردهای نخ پلی استر

همانطور که گفته شد، این نخ ویژگی‌های مختلفی دارد که این ویژگی‌ها باعث گسترش موارد استفاده از این نخ می‌شود. از این نخ در تولید پارچه‌ها و منسوجات مختلف و متعددی استفاده می‌شود. منسوجاتی مثل: 

  • فرش‌ها
  • انواع موکت‌ها
  • کف‌پوش‌های خودرو
  • کالای خواب مثل تشک
  • بالشت
  • صنعت عروسک‌سازی
  • تولید پارچه‌های مختلف و متنوع
  • تولید مبل راحتی
  • فیلترهای مختلف
  • لباس‌ها و پوشاک مختلف
  • تولید انواع اسکاچ‌ها
  • رومبلی

نحوه شستشو و نگهداری منسوجات حاصل از نخ پلی ا‌ستر

نخ پلی استر را می‌توان با استفاده از ماشین لباسشویی یا با دست شست و این کار مشکلی را ایجاد نمی‌کند. اما باید توجه کرد که از مواد بازی قوی و گرم برای شستشو این الیاف استفاده نشود، چرا که این الیاف در برابر مواد قلیایی قوی و گرم مقاومت خوبی ندارند و آسیب می‌بینند. 

قیمت نخ پلی استر

برای تهیه و خرید این نخ عوامل متعددی دخیل هستند که این عوامل باعث تغییر قیمت این نخ می‌شوند. این مدل نخ یکی از نخ‌های پرکاربرد و ارزان است که به صورت خالص و یا ترکیبی با دو یا چند نخ یا الیاف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های مهم و تاثیرگذار در قیمت این نخ می‌توان به خرید عمده این نخ، جنس الیاف مصرفی، کارخانه‌ها، برندها و شرکت‌های تولید‌کننده، ویژگی‌های مثبت و منفی، وارداتی بودن نخ پلی استر، نمره نخ، میزان الیاف طبیعی، کیفیت الیاف مصرفی، کیفیت نخ تولیدی، درصد الیاف، درصد الیاف دیگر و ویژگی‌های دیگر قیمت‌گذاری اشاره کرد. 

به طور کلی می‌توان گفت که نخ‌ پلی‌استر قیمت ارزان و مناسبی دارد و با توجه به قیمت و ویژگی‌های یاد شده برای تولید پارچه و منسوجات مختلف بسیار مناسب است. 

شرکت و برندهای تولید‌کننده نخ پلی استر

همان‌طور که گفته شد نخ و الیاف پلی‌استر در تولید انواع پارچه‌ها و منسوجات به صورت‌های مختلفی تولید می‌شود. در حال حاضر این نخ در کشورهای مختلف بسیار قابل توجه است و  به تولید انبوه می‌رسد. نکته قابل توجه این است که نخ پلی استر، نام‌های مختلفی را دارد. در هر کشوری به نام‌های مختلفی مشهور و به تولید می‌رسد. برای مثال در ایران و آلمان با نام ترویرا، در فرانسه با نام ترگال، در ژاپن با نام تترون و در ایالات متحده آمریکا با نام داکرون به تولید می‌رسد

سخن پایانی

نخ پلی استر پرکاربردترین نخ در صنعت نساجی است و جایگاهی مهمی را در این صنعت دارد. همانطور که در ابتدا هم گفته شد، این نخ کاربردهای فراوانی دارد و بسیار پرمصرف است. در حال حاضر شما می‌توانید با استفاده از راه‌های ارتباطی با مشاوران و کارشناسان فروش ما در شرکت گوهر‌بافت نقش جهان ارتباط برقرار کنید و بهترین و با کیفیت‌ترین نخ پلی‌استر را با بهترین و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. 

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹