همه چیز درباره‌ی پارچه ترگال و انواع و جنس آن

همه چیز درباره‌ی پارچه ترگال و انواع و جنس آن

پارچه ترگال یکی از انواع پارچه است که امروزه در بین عموم مردم استفاده فراوانی دارد. پارچه ترگال را در گروه پارچه‌های تخت بافت قرار می‌دهند و به دو صورت ساده و ترگال در کارخانجات نساجی تولید و در سطح بازار یافت می‌‌شود.

در رابطه‌ی با جنس این نوع پارچه باید گفت که این پارچه را در کارخانجات نساجی از الیاف پلی استر و ویسکوز تولید می‌کنند. البته پود این پارچه از الیاف فلامنت بوده و نمره نخ آن هم ۱۵۰ است.

در بازار از این پارچه‌ها استقبال بسیار خوبی می‌شود؛ زیرا ویژگی‌های خاص این پارچه از جمله مقاومت بالا‌‌‌‌‌‌‌ و تنوع فراوان در طرح و رنگ سبب شده تا از به راحتی بتوان از آن در بخش‌های گوناگون خانگی و صنعتی استفاده کرد.

انواع پارچه ترگال

همانطور که در بالا بدان اشاره شد، به طور کلی این پارچه به دو نوع ساده و کجراه تقسیم می‌شود. در بازار برای پارچه ترگال ساده اصطلاحا فقط کلمه ترگال به کار برده می‌شود و برای پارچه ترگال کجراه معمولا فقط کلمه کجراه را استفاده می‌کنند.

ترگال

ساده

از درهم تنیدن نخ‌ها با بافتی ساده ترگال ساده تولید می‌شود. بافت این پارچه مربعی شکل است؛ عرض این پارچه‌‌ها 150 سانتی‌متر و نخ‌های تار به‌کار رفته در آن همانطور که گفته شد از پلی‌استر و ویسکوز است که نمره نخ آن‌ها 30 دولا می‌باشد.

این نمره نخ به ضخامت، قطر و وزن نخ مربوط می‌شود و همچنین نخ‌های پود به‌کار رفته در این نوع پارچه از نخ‌ فلامنت هستند که نمره نخ پارچه ترگال ساده 150 است.

کجراه

به طور کلی می‌توان گفت تقریباً تمام مشخصات پارچه ترگال ساده و کجراه یکی است. تنها تفاوت در وزن پارچه است که مربوط به تراکم پارچه و ضخامت آن است. بین هر متر ترگال ساده و کجراه با جنس پلی‌استر و ویسکوز حدود 40 تا 50 گرم اختلاف وزن وجود دارد که نشان از اختلاف تراکم پارچه‌ها دارد.

این اختلاف وزن به علت بافت این دو پارچه است. ترگال ساده بافت مربعی شکل دارد ولی کجراه بافتی با تراکم 280 تا 290 گرم را دارد و به همین علت است که پارچه ترگال کجراه ضخیم‌تر و مقاوم‌تر است. در هر متر از پارچه ترگال کجراه حدود 50 تا 55 گرم الیاف طبیعی ویسکوز استفاده می‌شود که 18 درصد از کل پارچه را شامل می‌گردد.

با توجه به مطالب گفته شده تا اینجای مقاله، شاید این سؤال برای شما مطرح شود که آیا این پارچه فقط از الیاف پلی‌استر و ویسکوز و فلامنت تولید می‌شود؟ از این پارچه به‌غیر از لباس کار برای تهیه ملحفه، دستکش، شلوار و … نیز استفاده می‌شود. به همین علت از ترکیبات دیگری از الیاف برای تولید این پارچه نیز استفاده می‌شود. این ترکیبات شامل موارد زیر است:

جنس انواع پارچه ترگال

  • فلامنت-فلامنت
  • پلی‌استر-فلامنت
  • پلی‌استر پنبه-فلامنت
  • پلی‌استر ویسکوز-پلی‌استر ویسکوز
  • درصد پنبه 100 درصد

همچنین پارچه‌های ترگال از نظر رنگبندی نیز به دو دسته ترگال رنگ ری‌اکتیو و ترگال رنگ مستقیم تقسیم می‌شوند.

  • ترگال رنگ ری اکتیو: پارچه‌هایی که به روش رنگرزی قرار می‌‌گیرند از ثبات رنگی بالاتری برخوردار بوده و در طولانی مدت رنگ آنها از بین نمی‌رود؛ به همین سبب برای مصارفی که لازم است پارچه‌ها بیشتر مورد شستشو قرار بگیرند، از این نوع رنگرزی استفاده می‌کنند؛ اما قیمت این نوع پارچه نسبت به سایر جنس‌ها بالاتر است.
  • ترگال رنگ مستقیم: پارچه‌هایی که به این روش تولید می‌شوند ثبات رنگ کمتری دارند و بالطبع قیمت کمتری نیز دارند.

کاربرد پارچه ترگال

این پارچه دارای استحکام بالایی است و قابلیت کششی و سایشی بسیار بالایی دارد و برای لباس‌های فرم کار و مدارس، پارچه لباس‌های بیمارستانی جهت لباس فرم کادر درمان و روپوش پزشکان و پرستاران و همچنین لباس‌های سبز جراحی کاربرد دارد. این نوع پارچه همچنین در دوخت لباس کار و مانتو شلوار‌های اداری و برای استفاده به عنوان ملحفه و روتختی کاربرد دارد.

پارچه ترگال با گرماژ استاندارد ۲۴۰ گرم یکی از بهترین انتخاب‌ها در بین پارچه‌ها و چهارفصل‌ترین پارچه در تولیدات داخل ایران است. از رقبا‌ی این محصول، پارچه تترون ۲۰۰ گرمی است که برای پیراهن و مقنعه استفاده می‌شود، اما ترگال می‌تواند به عنوان پیراهن، مانتو و شلوار استفاده شود، این پارچه را از شهرهای جنوبی و غربی و شرقی و شمالی کشور به عنوان فرم مدارس و فرم اداری استفاده شود.

پارچه ترگال کجراه گرماژ بالاتری به نسبت ترگال دارد و برای مناطق سردسیر و تولید شلوار مناسب است. رنگ ثابت از مزایای استفاده از این پارچه است که از دوام خوبی برخوردار می‌باشد.

شما می‌توانید جهت مشاوره و یا خرید انواع پارچه‌های ترگال با ما در مجموعه گوهربافت تماس بگیرید و یا برای ما پیغام بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و شما را برای خریدی مناسب و راحت راهنمایی کنند.

4/5 (3 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹