با 14 نوع پارچه و مشخصات آن‌ها آشنا شوید

با 14 نوع پارچه و مشخصات آن‌ها آشنا شوید

پارچه لایه‌ای است تشکیل شده از نخ‌های طبیعی، مصنوعی و یا معدنی که به وسیله شبکه‌های تار و پود در هم تنیده شده‌اند که به رشته نخ‌های در طول، تار و نخ‌های در عرض، پود می‌گویند که در نهایت از در هم تنیده شدن این رشته‌ها پارچه به وجود می‌آید.

انواع پارچه

پارچه‌ها از نظر نوع در هم تنیدگی و الیاف به طور کلی به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • بافندگی یا تار و پودی 
  • کشسانی یا حلقوی 
  • بی‌بافت

البته پارچه را می‌توان با توجه به جنس تار و پود و منشا آن به چند دسته گیاهی، حیوانی، معدنی و صنعتی نیز تقسیم نمود.

از انواع آن می‌توان نمومه‌های زیر را نام برد که شناخت آنها می‌تواند در انتخاب درست جهت رفع نیاز از بین انواع بافت موجود در بازار کمک شایانی کند:

نخی 

پارچه نخی

همان نوع پنبه‌ای است که در بازار به آن نخی می‌گویند. از خصوصیات بارز آن می‌توان به نرمی، عدم ایجاد حساسیت، گلوله نشدن اشاره کرد. پارچه‌های نخی به دلیل اینکه هوا را رد و بدل می‌کنند، حرارت بدن را به بیرون منتقل می‌کنند و باعث ایجاد خنکی می‌شوند، برای فصول بهار و تابستان بسیار مناسب بوده و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار یافت می‌شود که با توجه به الیاف به کار رفته در تولید آنها در سه نوع طبیعی، مصنوعی و مخلوط این دو عرض شده و قابل خریداری هستند.

پارچه کتان

کتان

کتان نوعی الیاف طبیعی است که با استفاده از الیاف گیاه کتان ساخته می‌شود و به پادشاه پارچه‌ها معروف است. از این نوع الیاف برای دوختن انواع لباس و مبلمان استفاده می‌گردد.

جین یا لی

پارچه جین

جین که در ایران با نام لی نیز شناخته می‌شود، پارچه‌ای است با مقاومت بالا که جنس آن از نخ کاغذی، ضخیم، کشی و غیر کشی بوده و برای رنگ کردن آن از رنگ‌های گیاهی استفاده می‌گردد و می‌توان با آن انواع لباس کیف و حتی کفش نیز تولید نمود.

پارچه جیر

جیر

جیر نوعی چرم نازک و زیبا است که از پوست گوسفند و گوساله و بز در طی فرایندی خاص و تا تبدیل شدن آن به  سطحی  مخملی ساخته می‌شود. از معایب آن می‌توان به کثیف شدن سریع این نوع الیاف اشاره کرد که باید از هرگونه خاک و چربی دور نگه داشته شود. جیر دارای بی‌نظمی‌های است که به عنوان چرم لمس می‌شود و در سطح جامعه طرفداران خود را دارد.

پارچه جیر در تولید کفش به دلیل مقاومت بالا و عدم نفوذ هوا کاربرد بسیاری دارد و حتی در تودوزی خودروها نیز استفاده می‌شود، همچنین ازاین الیاف می‌توان برای دوختن پالتو برای فصل سرما به دلیل زیبایی در دوخت و شکیل بودن استفاده کرد. جنس جیر حالتی بین چرم و مخمل دارد که سبب جذابیت آن شده است.

کشمیر

پارچه کشمیر

کشمیر از قدیمی‌ترین انواع پارچه بوده که مانند الیاف ابریشمی بسیار نرم و لطیف است. این نوع الیاف به عنوان یک لیف طبیعی شناخته می‌شود که به خاطر نرمی زیاد و عایق بودن آن، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. این نوع پارچه از پشم گوسفند، سبک‌تر و حتی گرم‌تر می‌باشد و نکته جالب درباره آن این است که نوع کشمیر، الیاف بسیار ریز و ظریفی دارد که معمولاً از مخلوط چند مدل پشم بافته می‌شوند و با انواع دیگر پشم مثل مرینو ترکیب می‌شوند تا ویژگی‌های مورد نظرش را به خوبی از آن‌ها بگیرد.

پارچه ساتن

ساتن

در تولید این نوع الیاف از پنبه، ابریشم، نایلون، رایون، پولیستر و … استفاده می‌شود. ساتن به دلیل وزن کم نیاز به مراقبت زیادی دارد. ساتن صاف و براق است و از انواع آن می‌توان به عاشقی، فیروزه‌ای، نگین‌دار، پشت کرب، شیشه و … اشاره نمود که در دوخت لباس‌های زنانه به‌ خصوص لباس‌های مهمانی بسیار کاربرد دارد.

پشمی

پارچه پشمی

برای تولید پارچه پشمی از پشم حیواناتی نظیر بز، گوسفند، خرگوش و … استفاده می‌شود، الیاف پشم جز الیاف طبیعی محسوب می‌شوند و پشم به دلیل خاصیت کشسانی که دارد، بعد از شستن شکل ظاهری خود را حفظ می‌کند. لباس‌های پشم با خروج هوای اضافی از بدن به حفظ تعادل دمای بدن کمک می‌کنند. الیاف پشمی نسبت به دیگر الیاف در مدت زمان طولانی دچار ساییدگی می‌شود و به نسبت پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی عمر کمتری دارند.

پارچه لمه

لمه

لمه از انواع الیاف است که در بین بانوان محبوبیت خاصی دارد و در دوخت لباس‌های مجلسی به دلیل خوش‌ایست بودن آن بسیار کاربرد دارد. دران از الیاف رنگی و نخ‌های براق استفاده می‌شود، این الیاف به صورت دندانه‌ای است و در ساخت آن برای زیبایی بیشتر از اکلیل استفاده می‌شود.

کنفی

پارچه کنفی

کنف به جهت استفاده از نخ‌های درشت‌تر در تار و پودش نسبت به دیگر الیاف متمایز است. این نوع الیاف بیشتر به شکل گونی است و به دلیل استفاده در دکوراسیون عروسی، وسایل هنری و طراحی لباس‌ها محبوبیت خاصی دارد. پارچه کنف از زمانی که تولید می‌شود بوی خاصی دارد، برای این که بوی آن از بین برود، می‌توانید بعد از شستشو، آن را در زیر نور خورشید پهن کنید. البته لازم است تاکید کنیم بوی آن کاملا از بین نمی‌رود، ولی کمتر می‌شود.

پارچه استرچ یا کشباف

استرچ

استرچ از الیاف کشسانی تولید شده که جزو الیاف مصنوعی است. این نوع الیاف را با نام‌های اسپاندکس، نایلون، لایکرا و دیگر نام‌های تجاری می‌توان در بازار یافت. همچنین الیاف که کشبافت هستند و یا به روش بافت حلقوی بافته می‌شوند نیز در این دسته قرار می‌گیرند. از مهمترین ویژگی این الیاف می‌توان به خاصیت کشسانی و ارتجاعی آن اشاره کرد، همچنین چون جنس پارچه استرچ از نایلون است، به دلیل این که تعریق بدن را به لایه‌های بعدی منتقل می‌کند برای اینکه از آن در دوختن پوشاک ورزشکاران بکار برده شود، بسیار توصیه می‌شود.

مخمل

پارچه مخمل

مخمل یکی از انواع الیاف نرم و مجلل است که به ضخامت بالا و یکنواخت بودن سطح آن و نرمی بافتی که دارد، شهره است. این الیاف بافتی شبیه به شمع دارد و به همین دلیل ظاهری براق، زیبا دارد و از نرمی فوق‌العاده‌ای را برخوردار است.

جنس مخمل در ابتدای اکتشاف از الیاف ابریشم بود، ولی در حال حاضر می‌توان این نوع الیاف را از الیاف دیگری مثل پنبه، لینن، پشم، موهر و الیاف مصنوعی دیگر نیز تهیه نمود. قیمت این پارچه گران نیست و برای دوخت لباس، دکوراسیون داخلی منزل، روکش مبل، پرده، بالش و… کاربرد فراوانی دارد.

پارچه ترگال

ترگال

یکی از انواع الیاف که امروزه در جامعه استفاده فراوانی دارد، ترگال است، این نوع الیاف را در گروه الیاف تخت بافت قرار می‌دهند و به دو صورت ترگال ساده و کجراه در کارخانجات نساجی تولید و در سطح بازار یافت می‌‌شود.

 در رابطه با جنس پارچه ترگال باید گفت که این الیاف در کارخانجات نساجی از الیاف پلی استر و ویسکوز تولید می‌کنند. البته پود ترگال از الیاف فلامنت بوده و نمره نخ آن هم ۱۵۰ است.

در بازار از ترگال استقبال بسیار خوبی می‌شود؛ زیرا ویژگی‌های خاص این الیاف از جمله مقاومت بالا‌‌‌‌‌‌‌ در این نوع و تنوع بالا در طرح و رنگ به راحتی می‌توان از آن در بخش‌های گوناگون خانگی و صنعتی استفاده کرد.

کجراه

پارچه کجراه

پارچه کجراه بسیار مشابه با ترگال می‌باشد تنها تفاوت آنها در این است که بافت ترگال بصورت ساده است و هیچگونه خط کجی در بافت این الیاف مشاهده نمی‌شود و همینطور اینکه متراژ آنها نیز متفاوت است؛ این الیاف مانند ترگال در دوخت لباس کار، مانتو و شلوار اداری زنانه، لباس بیمارستانی و همچنین شلوار کردی بسیار کاربردی میباشد.

جنس این الیاف از فلامنت، ویسکوز و کتان است ولی بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده از پلی‌استر در تولید ان نیز استفاده می‌کنند.

پارچه تترون

تترون

یکی دیگر از انواع پارچه، تترون است؛ این الیاف که از جنس پلی‌استر و ویسکوز ساخته شده، مقاوم بوده و دوام مناسبی داشته و همچنین در صنعت دوزندگی بسیار پرکاربرد است. از خصوصیات آن می‌توان به دوام بالا، یک دست و ثابت بودن، لطیف بودن و قیمت مناسب اشاره کرد.

تترون یکی از مناسب‌ترین الیاف برای پیراهن مردانه است، همچنین از این نوع الیاف در تولید انواع مانتو، مقنعه و چادر زنانه نیز استفاده می‌شود؛ از دیگر موارد استفاده از این الیاف می‌توان در تهیه‌ی یونیفرم، لباس بیمارستانی و همچنین ملحفه اشاره کرد.

ما در مجموعه گوهربافت آماده تولید و عرضه‌ی انواع پارچه‌های ساده نظیر تترون، کجراه، ترگال و پارچه طرحدار به شما هستیم؛ برای مشاوره کافی است با ما تماس بگیرید.

4/5 (2 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹