بهترین پارچه ترگال مانتویی و قیمت آن در بازار

بهترین پارچه ترگال مانتویی و قیمت آن در بازار

پارچه ترگال یکی از پارچه‌هایی است که استقامت بالایی دارد؛ به همین دلیل یکی از پرمصرف‌ترین پارچه‌های موجود در بازار است و در تولید انواع و اقسام البسه، ملحفه، روتختی، چادر، مانتو و… کاربرد دارد. همانطور که گفته شد پارچه ترگال برای دوخت انواع مانتو به خصوص مانتوهای اداری و مجلسی کاربرد دارد. یکی از مهمترین عواملی که بر تعیین قیمت پارچه ترگال مانتویی تاثیر می‌گذارد، کیفیت فنی ساخت و نوع الیاف سازنده پارچه است که بایستی هنگام خرید این نوع پارچه به آن توجه ویژه کنید.   

پارچه ترگال مانتویی، جزو پارچه‌های تخت‌بافت هستند و دارای شبکه‌ای منظم از الیاف در عرض 150 سانتیمتری هستند؛ گرماژ این نوع پارچه ترگال مانتویی 240 گرم است و این پارچه در طاقه‌های 40 متری به بازار عرضه می‌شود؛ این پارچه‌ها دارای رنگ ثابت و بدون کش بوده و به همین جهت برای ساخت مانتو اداری بسیار مناسبند.   

پارچه ترگال مانتویی از جنس الیاف پلی استر- ویسکوز، در پود نخ فلامنت یا فیلامنت است. نمره نخ این پارچه 2.30 است که در بازار اصطلاحا به آن سی دولا می‌گویند؛ همچنین نمره نخ پود آن از جنس فلامنت و 150 است.

پارچه ترگال حاصل در هم تنیدن پود فلامنت و پلی استر ویسکوز است، که به صورت ساده ای، طراحی می‌شود و در نهایت به رنگرزی ارسال می‌شود و رنگ و طرح مورد نظر به آن زده می‌شود. 

در حال حاضر در ایران از بین انواع  پارچه‌های ترگال، ترگال مانتویی، ترگال بیمارستانی و کجراه، پرمصرف‌ترین هستند.

انواع پارچه ترگال

این پارچه در دو نوع تولید می‌شود: 

  • ساده 
  • کجراه

در اصطلاحات بازاری به ترگال ساده «ترگال» و به ترگال کجراه «کجراه» می‌گویند. پارچه ترگال ساده، بافت مربع و ساده دارد، اما پارچه ترگال کجراه، بافت کجراه دارد و از ترگال ساده ضخیم‌تر است و اصطلاحا زیردست قوی‌تری نیز دارد. این دو پارچه تقریبا با هم یکسانند؛ اما مهم ترین تفاوت این دو پارچه، تفاوت وزنی آن است، به طوری که پارچه ترگال کجراه، گرماژی حدودا بین 280 تا 290 گرم دارد؛ اما پارچه ترگال ساده، گرماژی در حدود 240 گرمی دارد.

قیمت پارچه ترگال مانتویی

پارچه ی ترگال، یکی از ارزانترین پارچه‌های موجود در بازار است و قیمت آن بستگی به متغیرهای بسیاری دارد که مهمترین آن،  ضخامت و گرماژ پارچه و همچنین رنگبندی پارچه است. غالبا پارچه ترگال بیمارستانی که اصطلاحا رنگ خمی یا ضد وایتکس دارد، قیمت بالاتری نسبت به بقیه دارد و رنگ سفید آن ارزانترین است. از دیگر نکاتی می‌توان به آن اشاره کرد این است که پارچه ترگال کجراه به دلیل وزن بالاتر و تراکم بیشتر، از پارچه ترگال ساده گرانتر است. 

قیمت پارچه ترگال مانتویی

از دیگر مواردی که در قیمت پارچه ترگال تاثیر دارد می‌توان به نخ، درجه کیفی پارچه، اعتبار کارخانه تولیدکننده، شیوه رنگرزی، درصد الیاف پنبه و پلی استر و … اشاره نمود.

پارچه ترگال مانتویی مناسب کدام فصل است؟

پارچه ترگال با گرماژ 240 یکی از پارچه‌هایی است که می‌توان گفت چهار فصل است. با توجه به نیاز به مانتو در تمام طول سال این پارچه انتخاب مناسبی برای دوختن مانتو اداری است؛ اما در پاییز و زمستان به همراه پشم شیشه می‌تواند ضخیم‌تر شود و برای فصل سرما نیز مناسب باشد.

ترکیب انواع پارچه ترگال

  • فلامنت- فلامنت 
  • پلی استر- فلامنت
  • پلی استر پنبه- فلامنت
  • پلی استر ویسکوز- پلی استر ویسکوز 
  • 20% پنبه- 80% پلی استر
  • 30% پنبه- 70 % پلی استر
  • 70% پنبه- 30% پلی استر
  • 100%  پنبه یا کتان 

فلامنت در واقع، در زبان عامیانه، به همان پلاستیک گفته می شود. غالبا بهتر است از پارچه ترگال در مانتو، لباس‌های فرم و اداری، لباس کار، لباس‌های بیمارستانی و روپوش پزشکی استفاده شود. 

پارچه ترگال مانتویی چه ویژگی‌هایی دارد؟

خصوصیات و ویژگی‌های مورد توجه این پارچه مانتویی باعث شده که در تولید مانتو به شدت مورد توجه قرار بگیرد. در سال‌های گذشته در کشور ما، با توجه به گران شدن پارچه فیونا، پارچه ترگال بیشتر برای دوختن مانتو مورد توجه قرار گرفت. شاید بتوان گفت مهمترین دلیل استفاده از این پارچه در مانتو، لباس‌های اداری و لباس‌های مدرسه، مقاومت بالای آن در برابر چروک شدن، رنگبندی مناسب و دوام بالا‌ی آن است.

پارچه ترگال مانتویی، برای مانتو، لباس‌های اداری و مدرسه کیفیت و مقاومت بالایی دارد، بعلاوه می‌توان گفت که همچنین مقاومت بالایی در برابر شستشو داشته و طول عمر بالایی نیزدارد. این پارچه، پرز کمتری به خود می‌گیرد، دوام کیفیت بالاتری دارد، وزن پایینی داشته و سبک‌تر است وهمچنین قیمت مناسبی دارد و بسیار مقرون به صرفه است.

پارچه ترگال خوب چه ویژگی هایی دارد؟

مهم ترین ویژگی‌های یک پارچه ترگال مانتویی خوب عبارتند از: 

رنگ ثابت پارچه و مقاومت آن در برابر شستشو، مواد ضد عفونی‌کننده، پرتوهای ناشی از جوشکاری و… بالا باشد. تراکم مناسبی داشته باشد و در برابر چروک شدن مقاوم باشد. پارچه ترگال استقامت بالایی در برابر سایش و کشش دارد که این ویژگی باعث می‌شود که در کارهای پر تحرک بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن آن برای تولیدی‌های لباس، از دیگر ویژگی‌های مورد توجه این پارچه است.

معایب پارچه ترگال 

براق بودن رنگ آن که می‌توان یک شاخص مرغوبیت هم در نظر گرفت. عدم یکنواختی رنگ پارچه، چروک شدن، که این اتفاق در پارچه ترگال مانتویی می‌تواند باعث افت شدید در فروش شود. گلوله گلوله شدن پارچه یا اصطلاحا تل شدن سطح پارچه که دلیل آن کم بودن تاب نخ، مرغوبیت پایین نخ فلامنت مصرف شده، کوتاه بودن الیاف پلی استر و…  اشاره کرد.

ما در شرکت گوهربافت آماده هستیم تا انواع پارچه ترگال مانند ترگال مانتویی و یا بیمارستانی را به شما عرضه کنیم، تنها کافیست با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

4.5/5 (2 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹