هر آن چیز که باید درباره پارچه کجراه بدانید

هر آن چیز که باید درباره پارچه کجراه بدانید

پارچه کجراه یکی از پارچه‌های پرمصرف در صنعت نساجی و دوزندگی است. همانطور که از نام این پارچه می‌توان فهمید، این پارچه خطوط کجی دارد و از سری پارچه‌های مقاوم و با دوام برای مصرف قلمداد می‌شود. جنس این پارچه از سه نوع فلامنت کجراه، کتان و ویسکوز است که با توجه به الیاف به کار رفته در آن، کاربرد‌های مختلفی را پیدا می‌کند.

مختصر توضیحی درباره پارچه کجراه

کجراه همانطور که از نام آن پیداست، دارای خطوط کج در سطح پارچه است و شنیدن نام آن در بازار تداعی‌کننده لباس کار در صنعت نساجی است! وزن پارچه (یا گرماژ) مربوط به تراکم بافت و ضخامت پارچه است. بین پارچه ترگال ساده با پارچه کجراه (با جنس پلی استر و ویسکوز)، بین ۴٠ تا ۵٠ گرم اختلاف وزن وجود دارد.

تمام مشخصات ترگال ساده با کجراه یکسان بوده و تنها تفاوت این دو پارچه در این است که  پارچه ترگال، بافت ساده و مربعی‌شکل دارد، ولی پارچه کجراه همانطور که از نامش پیدا است، بافتی کجراه و با تراکمی بین ٢٨٠ تا ٢٩٠ گرم را دارد. از این رو این پارچه نسبت به ترگال ضخیم‌تر است و به اصطلاح جنس بهتری دارد.

جنس پارچه کجراه

پارچه کجراه از سه جنس فلامنت، پنبه و یا ویسکوز و یا ترکیب این الیاف با یکدیگر تولید می‌شود که به صورت زیر است:

  • فلامنت – فلامنت
  • پلی استر – فلامنت
  • پلی استر پنبه – فلامنت
  • پلی استر ویسکوز – پلی استر ویسکوز
  • ٢٠ درصد پنبه – ٨٠ درصد پلی استر
  • ٣٠ درصد پنبه – ٧٠ درصد پلی استر
  • ٧٠ درصد پنبه – ٣٠ درصد پلی استر
  • ١٠٠ درصد پنبه (کتان)

پارچه کجراه

در رابطه با کجراه فلامنت ویسکوز نیز باید گفت، از الیاف فلامنت و ویسکوز بافته شده که وزن هر متر پارچه کجراه از این جنس در حدود ۲۸۰ گرم است؛ الیاف مورد استفاده پارچه کتان کجراه نیز پنبه است که برخی افراد در بازار آن را با نام پارچه کجراه پنبه‌ای نیز می‌شناسند.

البته همانطور که در بالا ذکر شده پارچه‌های کتان کجراه از درصد مختلفی از پنبه تشکیل شده‌اند که در برخی کارخانجات بافندگی به صورت پلی استر پنبه نیز تولید می‌شوند؛ البته باید توجه کرد که قیمت پارچه کجراه پنبه‌ای نسبت به سایر پارچه‌های کجراه بیشتر است. وزن هر متر پارچه کجراه کتان متناسب با درصد پنبه‌ای که در آن به کار رفته است، متفاوت بوده اما معمولا این وزن از ۳۶۰ گرم به بالا تولید می‌گردد.

کاربرد پارچه کجراه

این پارچه مصارف زیادی در سطح جامعه و صنعت دارد که می‌توان موارد زیر را نام برد:

لباس فرم مدارس

کجراه، پارچه بسیار مناسبی برای دوختن لباس فرم مدارس در مقاطع مختلف است؛ این پارچه به دلیل مقاومت بالا و ثبات رنگی که دارد کارایی بسیار زیادی جهت دوختن لباس‌های فرم از انواع مانتو و شلوار دخترانه گرفته تا شلوار پسرانه دارد.

لباس کار 

پارچه کجراه یکی از بهترین انواع پارچه برای دوختن لباس کار است، که از انواع الیاف ذکر شده با توجه به نیاز موجود می‌توان استفاده کرد؛ این پارچه لباس کار با توجه به جنس آن یکی از بهترین پارچه‌ها برای کار در محیط گرم است و همچنین با توجه به کیفیت، دوام پارچه و رنگ آن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تولید لباس کار است.

لباس کادر درمان

این پارچه پرکاربردترین نوع پارچه برای دوختن لباس سفید پرستاران است و به همین کارایی در بازار پرطرفدار است. البته کاربرد این پارچه بیمارستانی به همین جا ختم نمی‌شود و در دوختن لباس‌های سایر اعضا‌ی کادر درمان در رنگ‌های مختلف و طرح‌های متنوع کاربرد بسیاری دارد.

از دیگر کاربردهای این پارچه استفاده در منسوجات بیمارستانی  برای دوخت و تولید ملحفه و روتختی و روبالشی در بیمارستان‌ها نام برد؛ یکی دیگر از کارایی‌های این پارچه در تهیه لباس‌های سبز جراحی و اتاق عمل در بیمارستان‌ها نیز اشاره کرد.

تولید شلوار راحتی و لباس ورزشی

یکی دیگر از کاربردهای مهمی که این نوع پارچه دارد، در تولید انواع شلوار‌های راحتی و محلی مانند شلوار کردی و شلوار شیرازی است؛ این پارچه همانطور که گفته شد به جهت جنس با دوام و رنگ‌بندی گسترده آن بسیار مورد استقبال تولیدکنندگان این نوع لباس‌ها قرار گرفته است.

این پارچه با توجه به مشخصات ذکر شده مورد توجه تولیدکنندگان لباس‌های ورزشی قرار گرفته و تولیدات متنوعی را در این زمینه شامل می‌شود.

مانتو و شلوار اداری و رسمی

یکی دیگر از مصارف بارز پارچه‌ کجراه برای دوخت مانتو و شلوار اداری است. استفاده از پارچه کجراه برای دوخت مانتو شلوار اداری، هوشمندانه‌ترین انتخاب است، چرا که در عین شیک بودن، در طرح و رنگ نیز بسیار متنوع است؛ از این رو استفاده از این نوع پارچه در نهایت لباسی مناسب و درخوری را برای استفاده کننده رقم می‌زند.

شما می‌توانید جهت مشاوره و یا خرید انواع پارچه‌ کجراه با ما در مجموعه گوهر‌بافت تماس بگیرید و یا برای ما پیغام بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و شما را برای خریدی مناسب و راحت راهنمایی کنند.

4/5 (2 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹