با 7 نوع پارچه تترون و ویژگی‌های آنها آشنا شوید

با 7 نوع پارچه تترون و ویژگی‌های آنها آشنا شوید

مهمترین بخش در خیاطی، انتخاب پارچه مناسب است؛ بنابراین شناخت صحیح پارچه می‌تواند در کیفیت و کمیت کار تاثیر بسزایی داشته باشد. پارچه تترون یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین پارچه‌های موجود است که در تمام طول سال از بازار بسیار خوبی برخوردار بوده و همواره مورد توجه اکثر تولیدی‌ها، خیاطان و پارچه‌فروشان است؛ همچنین پارچه تترون در صنعت نساجی نیز تولید بسیار بالایی دارد که مصرف و تولید بالای این نوع از پارچه نشان از این دارد که تقریبا تمام حوزه‌های تولید مثل انواع لباس‌ها، ملحفه، چادر، روتختی و … را در بر می‌گیرد.

پارچه تترون چیست؟

این پارچه غالبا از الیاف پلی استر و ویسکوز در گرماژهای مختلف دوخته می‌شود. در این نوع پارچه ساده هرچه مقدار پلاستیک بیشتر باشد، پارچه براق‌تر خواهد بود. تا الان، بهترین نوع از این پارچه که تولید شده، 40 درصد پلاستیک داشته است.

همچنین پارچه تترون در انواع مختلفی تولید می‌شود که مدل‌هایی که میزان نخ بیشتری دارند، از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

این پارچه معمولا در پنج عرض مختلف شامل 90،150،180 سانتیمتر، 2 و 3 متر تولید می‌شود؛ همچنین گرماژ این پارچه غالبا وزن‌های متغیری بین 150 تا 190 گرم دارد.

تترون

کارخانه‌های تولیدی این نوع پارچه تا به امروز بیش از 150 رنگ تولید کرده‌اند، اما کارخانه‌ها معمولا در کالیته خود بین 40 تا 90 رنگ را قرار می‌دهند که مصرف بالاتری دارند.

مزایای پارچه تترون چیست؟

شاید بتوان گفت که مهمترین دلیل تولید و مصرف بالای این پارچه، قیمت مناسب آن است. همچنین، کاربردی بودن این پارچه در تولید اکثر پوشاک، دوام بالا، مقاومت در برابر چروک شدن، سادگی، تنوع رنگ، ضد حساسیت بودن به دلیل جنسی که دارد و مناسب بودن برای گرما، عمر بالا، ثبات رنگ، تنوع رنگ، عرض مناسب، سادگی، بدن‌نما نبودن و تراکم بافت مناسب از دیگر مزایای پارچه تترون است. نکته مهم این است که از این پارچه در تولید لباس کودک و نوزاد به دلیل لطیف بودن و مناسب بودن برای پوست استفاده می‌کنند.

ویژگی های پارچه تترون خوب و بد

پارچه تترون خوب دارای ویژگی های زیر است:

  • بدن‌نما نباشد و تراکم بالایی داشته باشد؛
  • دارای خاصیت ضد آب ژاول باشد؛
  • لطیف باشد و پوست بدن را مورد آزار قرار ندهد؛
  • ثبات رنگی داشته باشد؛
  • یک دست باشد؛
  • در برابر چروکیده شدن مقاوم باشد.

این نوع از پارچه ویژگی‌های منفی زیادی ندارد، ولی مهمترین و قابل ذکرترین آن این است که میزان آبرفت بالایی را بعد از شستشو دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قبل از دوخت پارچه، حتما یک مرتبه آن را آبکشی کنید و در شستشوی آن ترجیحا از آب سرد استفاده کنید تا میزان آبرفت آن کمتر شود.

انواع پارچه تترون

پیراهنی

پرمصرف‌ترین، پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین نوع از انواع پارچه‌های تترونی است. این پارچه دارای عرض 150 سانتیمتر بوده و دارای تنوع رنگ بسیار بالایی است. گرماژی که برای دوخت تترون پیراهنی مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید بالا باشد و تراکم بالایی نیز داشته باشد و همینطور بدن‌نما نباشد. به همین دلیل در تولید این پارچه از گرماژ 180 تا 190 گرم، استفاده می‌شود.

مقنعه‌ای

برای مقنعه با توجه به عرض کار و کاهش ضایعات پارچه‌ای و به حداقل رساندن آن بهترین عرض، عرض 90 سانتیمتر استفاده است. اما در سال‌های گذشته با توجه به کوتاه شدن طول مقنعه‌ها، خیاط‌ها از عرض‌های 150 و 180 سانتیمتر هم برای تولید مقنعه استفاده می‌کنند.

چادری، روپوشی و یونیفرمی

برای چادر و یا روپوش‌ها، بهترین عرض، عرض های 2 و3 متر است. به طور کلی پارچه تترون ساده سه متری به تترون ملحفه ای معروف است. این نوع از پارچه تترون برای روتختی، ملحفه، رومبلی و … استفاده می‌شود.

بعلاوه مناسب برای لباس‌های بیمارستانی و مراکز درمانی، یونیفرم مدارس و ادارات به دلیل راحتی و همچنین چادرهای جشن تکلیف دختران هم از پارچه تترون سه متری و عرض دومتری سفید رنگ استفاده می‌شود.

مهم ترین دلیل استفاده از این پارچه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این است که پارچه تترون در معرض شستشو مداوم با مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده از بین نمی‌رود؛ بعلاوه همانطور که گفتیم، پارچه تترون سبک است و از بدن‌نمایی جلوگیری می‌کند و همینطور مقاوم است و این ویژگی‌ها باعث می‌شود که رنگ را تا مدت زیادی ثابت نگه دارد و تغییری نکند. نکته قابل توجه این است که برای البسه مراکز درمانی اغلب از گرماژ 175،170،160،150  گرم استفاده می‌شود.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که غالبا از تترون آبی، تترون سفید و صورتی استفاده می‌کنند، خواهان پارچه تترون ضد آب ژاولی‌اند.

پارچه تترون

منظور از ضد ژاول بودن این است که پارچه دارای رنگ ثابتی باشد و در اثر شستشو دچار تغییر کیفیت و تغییر رنگ نشود. این صفت درباره رنگ پارچه نیز صدق می‌کند و منظور این است که پارچه در اثر شستشو توسط آب ژاول کیفیتش تغییری نخواهد کرد.

کشی

طی فرآیند تولیدی آن در بافت به صورت کشی تولید می‌شود.

طرحدار

این پارچه به پارچه‌های نخ رنگی یا پچازی هم معروف است که در دوخت و خرجکار لباس‌ها کاربرد زیادی دارد.

عرض مورد استفاده در این نوع تترون، 90 و 150 سانتیمتر است و اکثرا طرح‌های آن چهارخانه و راه‌راه می‌باشد.

چاپ‌دار

طرح‌های مختلفی را بر روی آن چاپ می‌شود.

خارجی

با اینکه از لحاظ تولید پارچه تترون در کشور خودکفا هستیم، اما تترون خارجی هم در بازار دیده می‌شود که معروف‌ترین آن تترون ژاپنی است که در بیش از 50 رنگ وارد می‌شود. از دیگر پارچه‌های خارجی معروف می‌توان به TTI تایلند، آلاتکس و تترون عرض 90 چینی هم اشاره کرد.

شما می‌توانید جهت خرید انواع پارچه تترون با کارشناسان فروش ما در گوهربافت تماس بگیرید.

5/5 (2 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹