9 مدل پارچه مناسب برای دوخت لباس کار + قیمت

9 مدل پارچه مناسب برای دوخت لباس کار + قیمت

انتخاب درست لباس کار استاندارد و مناسب یکی از مهم‌ترین عناصر ایمنی کار برای هر فرد در کارگاه‌ها است. اهمیت این انتخاب جایی پررنگ‌تر می‌شود که به رابطه مهم این موضوع در ارتباط با سلامتی و حفظ جان کارگران از خطرات احتمالی بحث می‌شود؛ اگر انتخاب درستی در این رابطه صورت نگیرد ممکن است باعث اتفاقات ناگوار و حتی در موارد حاد آسیب دیدن کارگران شود. 

در تهیه لباس کار، عوامل زیادی تعیین‌کننده هستند، اما مهم‌ترین آن‌ها، کیفیت پارچه مورد نظر و کیفیت دوخت است که البته این انتخاب وابسته به عوامل بسیاری است؛ عواملی مثل شغل و حرفه، اقلیم، آب و هوا، فصل کاری و بسیاری عوامل دیگر. 

در این نوشته سعی داریم که شما را با پارچه لباس کار، عوامل تعیین کننده قیمت پارچه لباس کار، انواع، ویژگی‌های پارچه مرغوب و باکیفیت و مسائلی از این دست آشنا کنیم تا بتوانید بهترین نوع را تهیه کنید. 

پارچه لباس کار چیست؟ 

برای تهیه لباس کار باید از پارچه مناسبی استفاده کرد. غالبا پارچه لباس کار دارای مقاومت بالا، طول عمر زیاد، استحکام مناسب، متراکم و بافت استاندارد است و با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان از پارچه‌های متعددی برای دوختن آن استفاده کرد که به اختصار به آن‌ها می‌پردازیم:

پارچه ترگال

پارچه ترگال یکی از بهترین پارچه‎‌ها برای تولید لباس کار است. این پارچه بیشتر برای تولید لباس‌های فرم اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

این پارچه لباس کار در عرض‌ها و گرماژهای مختلف تولید می‌شود و دارای رنگ‌بندی و واریته‌ رنگی بالایی است. جنس پارچه ترگال لباس کار از الیاف فلامنت ویسکوز است و به‌صورت طاقه‌ای در طاقه‌های 40 متری و به صورت عدلی در متراژ 320 متری تولید و به فروش می‌رسد.  

پارچه ترگال دارای الیاف پنبه‌ای است که موجب خنکی لباس کار می‌شود که این ویژگی، یک ویژگی مناسب برای مشاغلی است که در مناطق گرم و شرجی و یا در کارگاه‌هایی با دمای بالا فعالیت می‌کنند. 

پارچه ترگال مناسب برای تولید لباس کار‌ و لباس فرم پرسنل، یونیفرم‌های اداری است؛ بعلاوه می‌توان در تولید روپوش پزشکی و بیمارستانی، لباس‌های آزمایشگاهی، مانتو، لباس‌ آشپزی و سرآشپز، یونیفرم مدرسه و… از آن استفاده کرد. 

به دلیل وجود الیاف پنبه در ترگال، این پارچه مناسب دوخت لباس کارهایی است که با آتش و جرقه سروکار دارند، چرا‌ که این پارچه پلاستیک کمی دارد و در تماس با آتش و جرقه نسبت به سایر پارچه‌ها دیرتر آسیب می‌بیند. 

قیمت پارچه لباس کار

پارچه پارچه لباس کار ترگال در شرکت‌ها و برند‌های تولیدی لباس کار متعددی در ایران و خارج تولید می‌شود که کیفیت پارچه‌های ایرانی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند. 

پارچه کجراه فلامنت

این پارچه لباس کار نیز بسیار پرکاربرد در تولید لباس و پوشاک بوده و به متراژهای بسیار بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه تولید قابل توجهی نیز دارد.

پارچه فلامنت کجراه علاوه بر تولید لباس کار، کاربردهای دیگری مانند تولید لباس‌های فرم اداری، لباس‌های پرسنلی، یونیفرم ارگان‌ها و کارخانه‌ها، لباس فرم مدارس دارد، همچنین از رنگ سفید آن می‌توان در تولید لباس و پوشاک کادر درمان مثل لباس پرستاری نیز استفاده کرد. 

این پارچه انعطاف‌پذیری مناسب و بالایی دارد و از دیگر ویژگی‌های این پارچه وزن سبک آن است که این ویژگی‌ مهم باعث می‌شود که لباس ساعت‌ها روی تن باقی بماند و برای شخص حس راحتی به ارمغان بیاورد. 

این پارچه کجراه هم مثل پارچه ترگال مناسب مشاغلی است که در ارتباط با حرارت بوده و در بیشتر کارخانه‌های نساجی کشور تولید می‌شود. 

پارچه کتان

جنس این پارچه لباس کار همانطور که از نام آن مشخص است از الیاف کتان است. پارچه کتان یکی از قدیمی‌ترین پارچه‌های مصرفی است که بشر از دیرباز برای تهیه لباس و پوشاک از آن استفاده می‌کند. الیاف کتان گیاهی بوده و ساختمان کتان بیشتر از جنس پنبه است. این پارچه در انواع مختلفی تولید می‌شود و شاید بتوان گفت که پارچه کتان مقاوم‌ترین پارچه لباس کار است. 

درصد پنبه این پارچه بسیار قابل توجه است و جزو ویژگی‌های پارچه کتان شمرده می‌شود. این پارچه با توجه به درصد مقدار الیاف پنبه به سه دسته‌ی 30 درصد پنبه، 70 درصد پنبه و 100 درصد پنبه تقسیم می‌شود. 

پارچه کتان ویژگی‌های متعددی دارد که آن را بسیار کاربردی و پر‌مصرف کرده است،

این پارچه لباس کار در‌ برابر شستشو‌های مداوم و خاصیت مواد شیمیایی به‌شدت مقاوم بوده و آن را نسبت به دیگر انواع پارچه متمایز می‌کند.

پارچه کتان دارای چربی است و هر‌چه مقدار این چربی بیشتر باشد، این پارچه با‌کیفیت‌تر و مرغوب‌تر خواهد بود. علاوه بر تمام این ویژگی‌ها، پارچه کتان زیبا، مناسب، ظریف و براق است و دارای ایستایی مناسب است. کیفیت و ویژگی‌های پارچه کتان به قدری مناسب است که قابل چشم‌ پوشی نیست و آن را نسبت به انواع دیگر پارچه متمایز می‌کند. 

پارچه کتان بسیار مقاوم و مستحکم است؛ یکی دیگر از ویژگی‌های این پارچه مقاومت در برابر حشرات، محلول‌های سرد و گرم، مواد قلیایی، حلال‌های آلی، حرارت است. 

ویژگی‌های ذکر شده به قدری مهم‌اند که باعث تولید لباس‌ها و پوشاک متعدد و کاربردی شدن پارچه کتان می‌شود و این پارچه در تولید لباس کار و محصولاتی مثل حوله، کیف، دستمال کاغذی و حتی در سایر صنایع به غیر از نساجی نیز مصرف می‌شود. 

از پارچه کتان در تولید مانتو، شلوار، پیراهن مردانه و… استفاده می‌شود و همچنین در تولید لباس‌کار‎‌های مقاوم که در شغل‌های سنگین مثل جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کارخانه‌های متعددی در ایران به تولید پارچه کتان مشغولند که مهم‌ترین آنها در استان اصفهان و یزد و شهرستان‌های اصفهان، نجف‌آباد قرار دارد. 

پارچه تترون

پارچه تترون جزو پارچه‌های کاربردی، پرفروش و محبوب در بازار است. پارچه تترون ضخامت کمتری نسبت به سایر پارچه‌ها دارد و بیشتر در تهیه پیراهن مردانه کاربرد دارد. ضخامت این پارچه لباس کار باعث خنکی لباس و کم‌ شدن مقاومت پارچه می‌شود. 

پارچه تترون ظرافت و لطافت چشم‌‌گیری دارد و در دارای تنوع رنگی بالایی است، یکی از ویژگی‌های مورد توجه این پارچه‌ این است که تابع مد نبوده و همواره مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین پارچه تترون ضد‌ حساسیت و مناسب برای انواع پوست بوده و از ایجاد تعریق جلوگیری می‌کند. 

از پارچه لباس کار بیشتر در تولید روپوش‌های پزشکی، مقنعه، لباس‌های آشپزی و لباس‌های رستورانی، پیراهن‌های اداری استفاده می‌شود. بعلاوه از سایر کاربرد‌های این پارچه می‌‌توان به تهیه لباس نوزاد به دلیل ضد‌ حساسیت بودن، دوخت روتختی، تولید عروسک و استفاده در صنعت عروسک‌‌سازی اشاره کرد. 

همانطور که گفته‌ شد پارچه تترون خنک است و برای فصل‌های بهار و تابستان و در‌ واقع فصل‌های گرم  بسیار مناسب است. 

این پارچه در شرکت‌های نساجی متعددی در ایران به‌ تولید می‌رسد و در بازار بسیار مورد استقبال است. این پارچه لباس کار دارای عرض 150 سانتی‌متری و گرماژ 180 الی 200 گرمی است همچنین این پارچه لباس کار در طاقه‌های 40 و 50 متری تولید و به فروش می‌رسد. 

پارچه فاستونی

اگر شرکت یا ارگانی قصد داشته باشد برای کارمندان و کارکنان خود لباس‌های یک‌شکل، یک‌دست، شیک و مناسب تهیه کند، بهترین انتخاب استفاده از پارچه فاستونی است. 

این پارچه لباس کار می‌تواند در ارگان‌هایی مثل احزاب، ادارات، ارتش کشور، آتش‌نشان‌ها، واحد‌های صنعتی، دانش‌آموزان و… مورد استفاده قرار گیرد. 

از جمله موارد پرتکرار استفاده از پارچه فاستونی برای تولید لباس کار در لباس‌های فرم حراست‎ها، کت‌وشلوار‌های مردانه، شلوارهای زنانه و مانتوهای زنانه بطور‌ کلی لباس‌های فرم اداری و مشاغل اداری و رسمی مورد استفاده است. 

این پارچه لباس کار در دو صورت سبک وزن و سنگین وزن تولید می‌شود که پارچه سبک وزن آن مناسب برای تابستان و پارچه سنگین وزن آن برای زمستان مناسب است.  

پارچه فاستونی از مقدار زیادی الیاف طبیعی تهیه می‌شود که این ویژگی باعث ایجاد نرمی و لطافت قابل توجهی در پارچه می‌شود، همچنین پارچه‌های فاستونی از الیاف مصنوعی و با درصدهای مختلف پلی‌استر تولید می‌شود که این پارچه‌ها وزن کمتری نسبت به پارچه فاستونی با الیاف طبیعی خواهد داشت و در‌ برابر چروک شدن نیز مقاوم‌تر خواهد‌ بود؛ اما به دلیل وجود الیاف مصنوعی ممکن است باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی برای برخی افراد شود. 

قیمت پارچه پارچه لباس کار فاستونی در انواع مختلف آن، متفاوت است و بیشتر وابسته به بودجه آن ارگان یا شرکت و یا سفارش‌دهنده است. 

پارچه تریکو جودون

پارچه تریکو جودون از ترکیب دو‌نخ و بیشتر است و هیچ‌وقت تک‌نخ نیست. جنس این پارچه از پنبه، نخ پلی‌استر و لاکرا است و به‌ صورت گردباف تولید می‌شود. 

این پارچه لباس کار با نام‌های تریکو جودون پلی‌استر، تریکو جودون لاکرا یا تریکو جودون پنبه نیز در بازار به فروش می‌رسد. 

پارچه جودون از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین پارچه‌ها برای تهیه تیشرت است، همچنین از این پارچه در تولید پوشاک دیگری مثل پولوشرت، دامن، شلوار، بلوزهای آستین بلند نیز استفاده می‌شود. 

پارچه جودون، بسیار مقاوم، بادوام و نرم است و در اثر استفاده، بو نمی‌گیرد؛ چرا‌که پارچه جودون قابلیت انتقال هوا و تنفس دارد.   

پارچه پرشیا

پارچه پرشیا یا پارچه مکانیک از جنس الیاف فلامنت به همراه درصد کمی الیاف پلی‌استر ویسکوز است. این پارچه در گرماژ 240 گرم و عرض 150سانتی‌متری تولید می‌شود. پارچه پرشیا به صورت عدلی در متراژ 320 مترو به صورت طاقه‌ای در متراژ 40 متری به فروش می‌رسد و رنگ‌بندی‌های مختلفی نیز دارد.

پارچه پرشیا بسیار پرکاربرد و پرفروش است و قیمت آن نیز همانند ترگال مناسب و اقتصادی است. پارچه پرشیا را می‌توان بجای پارچه فیونا یا پارچه مازراتی نیز استفاده کرد. 

از ویژگی‌های این پارچه لباس کار می‌توان به مقاوم بودن در برابر شستشو و ثبات رنگی، ضد چروک بودن و بدن‌ نما نبودن اشاره کرد. پارچه تریکو جودون کاربردهای متعددی دارد که مهم‌ترین آن استفاده در تولید تیشرت‌های تبلیغاتی است، اما با توجه به ویژگی‌های ذکر شده باعث شده تا این پارچه برای یونیفرم‌های اداری و کارمندان به ویژه خانم‌ها مناسب باشد. 

از این پارچه لباس کار در تولید فرم اداری، روپوشهای پزشکی، لباس معلمان و دبیران، لباس فرم دانش‌آموزان و… استفاده می‌شود و شرکت‌های تولید‌کننده آن بسیار متعدد هستند و فعال‌ترین آن‌ها در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند. 

پارچه لی پنبه‌ای

پارچه‌ لی پنبه‌ای الیاف بسیار با کیفیتی دارد و می‌توان در دوخت انواع البسه مورد استفاده قرار بگیرد. این در‌حالی است که در قدیم به دلیل وجود الیاف طبیعی در این پارچه، پارچه وزن بالایی داشت و بیشتر برای تولید شلوار مردانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

این پارچه لباس کار، ویژگی‌های متعدد و قابل توجهی مثل مناسب بودن برای انواع شرایط محیطی، مقاومت در برابر کشش  و سایش، مواد اسیدی، مواد قلیایی یا بازی و یا مواد شیمیایی مختلف دارد، اما مهم‌ترین ویژگی این پارچه رنگ ندادن در اثر شستشو و داشتن ثبات رنگی و مناسب بودن برای تمامی فصل‌های سال است. این پارچه در چندین رنگ تولید می‌شود و دارای ضخامت‌های گوناگون است.

از این پارچه در تولید لباس‌های مختلف و همچنین در تولید لباس کارهای متعددی مثل لباس‌های سرهمی در مشاغل سخت مثل معدن، لباس کار اداره گاز و برق، شلوارهای پیشبنددار تعمیرکاران، لباس‌های جوشکاری و مواردی از این دست استفاده می‌شود. 

پارچه‌های پیراهنی

پارچه‌های پیراهنی می‌توانند از جنس الیاف طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی از این دو باشند، این پارچه در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شود. 

پارچه‌های پیراهنی به دو صورت ساده و طرح‌دار که شامل پارچه‌های چهارخانه، راه‌‌راه و چاپی تولید می‌شود و همانطور که از اسم این پارچه مشخص است، غالبا در تولید پیراهن‎‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین از این پارچه می‌توان برای لباس فرم‌ دانش‌آموزی نیز استفاده کرد. 

کارخانه‌های تولید‌کننده پارچه پیراهنی چه در‌ داخل کشور و‌ چه در خارج از کشور بسیار فراوان هستند و در ایران در استان‌های یزد و اصفهان فعالیت بیشتری دارند. 

سایر پارچه‌ها

به طور کلی برخی مشاغل هستند که با توجه به خاص بودن شغل و شرایط کاری ویژه‌ای که دارند نیازمند پارچه‌هایی هستند که ویژگی‌های بیشتری مثل مقاومت بیشتری در برابر کشش، سایش یا حرارت و آتش داشته باشد، که تولید آنها نیازمند سفارش و تولید پارچه بنا بر آن سفارشات است.

نتیجه‌گیری

در این نوشته سعی کردیم که شما را با پارچه‌های پر‌مصرفی که برای تولید لباس کار در بیشتر مشاغل و حرفه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا کنیم؛ بدیهی است به دلیل تعدد مشاغل نمی‌توان همه پارچه‌ها را معرفی کرد. 

در‌حال حاضر در کشور ما بیشتر پارچه‌های لباس کار با قیمت مناسب در طرح‌ها و رنگبندی متنوع تولید می‌شود که شما می‌توانید با توجه به شغل خود پارچه مناسب را از شرکت گوهر بافت تهیه کنید؛ برای این کار کافی است تا با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

5/5 (2 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹