درباره لباس کار حرفه‌ای چه می‌دانید؟

درباره لباس کار حرفه‌ای چه می‌دانید؟

اگر بخواهیم بخش‌های مختلفی را که در پیشرفت و امنیت شغلی در مشاغل مختلف اثرگذار هستند، در نظر بگیریم، بدون شک داشتن لباس کار یکی از مهم‌ترین عوامل است. لباس‌های کار انواع متنوعی دارند که بسته به شغل، حرفه، سختی کار، شرایط آب و هوایی، شرایط کاری و … به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. 

در این مطلب از شرکت تولید پارچه گوهر بافت قصد داریم تا شما را با لباس کار حرفه ای آشنا کنیم؛ پس اگر به این موضوع علاقه دارید و دوست دارید درباره لباس کار حرفه ای اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ تا انتها همراه ما باشید. 

آشنایی با لباس کار 

لباس کار از مهم‌ترین عوامل در افزایش امنیت شغلی برای کارکنان و کارگران در مشاغل مختلف است؛ بعلاوه استفاده از لباس کار می‌تواند کار کردن را برای شما راحت‌تر کند و شما را از خطرات احتمالی هنگام کار کردن حفظ کند. بسته به شغل و شرایط شغلی شما جنس پارچه لباس کار و نحوه دوخت آن نیز متغیر است.

لباس کار مردانه

برای تولید لباس کار می‌توانید از پارچه‌های مختلفی با الیاف طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی از دو الیاف طبیعی و مصنوعی در درصدهای مختلف به تولید می‌رسد و شما بسته به عوامل زیر می‌توانید پارچه مورد نیاز خود را برای تولید لباس کار انتخاب کنید

  • جنسیت 
  • شغل و حرفه شما 
  • شرایط کاری شما 
  • سختی کار 
  • اقلیم و آب و هوا 
  • بودجه 
  • کاربرد 
  • جنس و الیاف مورد استفاده

معرفی سیستم HSE و قوانین مربوط به لباس کار

بهتر است بدانید که خرید پارچه لباس کار و دوخت آن به آسانی صورت نمی‌گیرد و وابسته به عواملی تعیین می‌شود که در این بخش به طور کامل با قوانین موثر و تاثیرگذار که در تهیه انواع لباس کار نقش پررنگی را ایفا می‌کنند، می‌پردازیم: 

لباس‌ کار به دو نوع سرهمی یا یک تکه و دو تکه (شامل پیراهن/ کاپشن و شلوار) است و بر اساس این سیستم روی لباس کار باید طبق استانداردها سه مورد رعایت شده باشد: 

  • نشانه و علائم حک شده بر روی لباس
  • کیفیت و مرغوبیت جنس لباس 
  • سمت فرد، نوع و رنگ لباس 
  1. لباس‌های کاری مورد استفاده در هر شغل و هر صنفی باید مناسب و اندازه فرد باشد و از پوشیدن لباس‌های گشاد و تنگ جلوگیری شود. 
  2. کسانی که در بخش‌هایی کار می‌کنند که به ماشین آلات نزدیک هستند، باید لباسی بدون پارگی و آسیب داشته باشند. بعلاوه نباید از ساعت،زیور آلات استفاده کنند. داشتن کلید در جیب نیز ممنوع است. 
  3. اگر کارکنان محیط کاری مستعد به احتراق و انفجار به فعالیت بپردازند، نباید از یقه نورگیر، زه و دسته عینکی استفاده کنند که از انواع سلونوئید ساخته شده است. همچنین استفاده از هرگونه مواد قابل اشتعال نیز اکیدا ممنوع است
  4. اگر کارگران در هنگام کار کردن مجبور باشند تا دائما آستین‌هایشان را بالا بزنند، باید از لباس‌هایی با آستین کوتاه استفاده کنند. 
  5. اگر محیط کار دارای آلودگی، گرد و غبار و مواد قابل اشتعال و.. باشد، لباس مورد استفاده کارکنان نباید جیب یا لبه داشته باشد؛ زیرا ممکن است این مواد مضر در لباس و چین و چروک‌های لباس باقی بماند. 
  6. در محیطی کاری که مواد خزنده و مضر وجود دارد، باید از لباس کاری استفاده کنیم که آب و گاز به آن نفوذ نکند و جنس پارچه متناسب با محیط کار باشد. 
  7. لباس‌های کار نسوز مخصوص محافظت در برابر آتش باید کلاه، دستکش و کفش به صورت سرهمی داشته باشد. 
  8. اگر محیط کار اسیدی  یا همراه با رادیواکتیو باشد، باید به صورت یکسره و بدون هی گونه منفذ یا سوراخی باشد. این لباس‌‌ها دارای کلاه مخصوص، کفش و دستکش‌هایی از غیر قابل نفوذ هستند. 
  9. لباس کار بارانی باید کلاهی از جنس پارچه ضد آب با آستری نخی داشته باشد، این نوع از لباس‌ها برای مناطق و محیط‌های معتدل مورد استفاده است. اما اگر قصد استفاده از این لباس‌ها برای محیط‌های سردسیر را دارید، بهتر است پارچه‌ ضد آب با آستری پشمی را انتخاب کنید. 

از آنجایی که طبق قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمامی کارگاه‌ها باید مورد بازرسی قرار بگیرند، بهتر است از این قوانین پیروی کنید تا دچار مشکل و عدم تایید نشود.   

با لباس کار حرفه ای آشنا شوید!

یکی از ویژگی‌های لباس کارها که تاثیر مستقیمی بر فروش آن‌ها دارد، انواع آن‌ها می‌باشد. از آنجایی که مشاغل با همدیگر فرق می‌کنند و هر شغلی شرایط کاری ویژه خودش را دارد، این تفاوت در بین مشاغل دلیل اصلی تنوع است و در نتیجه لباس کارهای مختلفی در بازار بر اساس شرایط شغلی و کاری شما وجود دارد و شما می‌توانید بر اساس شغل خود لباس کار مورد مناسب خود را انتخاب کنید. 

با توجه به اینکه هر شغلی لباس کار مخصوص به خود را دارد و شما نمی‌توانید برای همه مشاغل تنها از یک نوع لباس کار استفاده کنید بنابراین مجبور هستید تا لباس کار حرفه ای که مختص و مناسب آن شغل است را تهیه کنید. لباس کار حرفه ای از جنس الیاف مختلفی به فروش می‌رسد و شما بسته به بودجه یا شرایط خود می‌توانید لباس کار حرفه ای خود را از جنس الیاف مختلف و با ویژگی‌های مختلف و بر اساس سیستم HSE تهیه کنید یا خودتان بدوزید.

لباس کار مهندسی

لباس کار حرفه‌ ای برای هر حرفه و شغلی اختصاصی است و نمی‌توان از آن برای مشاغل دیگر استفاده کرد زیرا این نوع از لباس کارها با توجه به شرایط هر شغل به طراحی می‌رسند و قادر به برطرف کردن نیازهای مشاغل دیگر نیستند. لباس کار حرفه ای انواع مختلفی دارند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که در بخش‌های بعدی برای آشنایی بیشتر شما با لباس کار حرفه ای به بررسی انواع مختلف این لباس کار می‌پردازیم و پرمصرف‌ترین نوع آن را بررسی می‌کنیم. 

انواع لباس کار حرفه ای

احتمالا تا حالا نام لباس کار نسوز، لباس کار عایق حفاظتی و امثال این اسم‌ها را زیاد شنیده باشید. لباس کار حرفه ای در انواع بسیار متنوعی در طرح‌ها، رنگ‌ها، جنس‌ها و ویژگی‌های مختلف و مناسب برای هر بودجه‌ای به تولید می‌رسد. از انواع آن می‌توانیم به: 

  • لباس کار خلبانی یکسره 
  • لباس کار بوفالو یا پیمانکاری 
  • لباس کار مهندسی 
  • لباس کار دوبنده 
  • لباس کار بادگیر 
  • لباس کار یکسره

از دیگر انواع لباس کار حرفه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

معرفی لباس کار حرفه ای در صنعت مهندسی عمران و فنی 

پارچه‌های مورد استفاده برای تولید لباس کار در صنایع مهندسی و مهندسی عمران معمولا پارچه‌های گران قیمتی هستند و جنس خوبی دارند به طوری که تهیه لباس کار از این پارچه‌ها بسیار مقاوم و مستحکم است و ماندگاری و طول عمر بالایی دارد. جنس پارچه‌های بکار رفته در این لباس کارها بیشتر از پلی استر یا ویسکوز است. 

معرفی لباس کار حرفه ای ضد آتش یا نسوز

برخی از مشاغل خاص باید در دماهای بسیار بالایی مشغول به فعالیت باشند، بنابراین باید لباس کارهایی را تهیه کنند که از الیاف با کیفیتی در تهیه آن‌ها استفاده شده باشد و تحمل ماندگاری در گرمای زیاد را داشته باشد. برای این مشاغل مثل آتش نشانی یا کوره‌پزی بهترین انتخاب برای تهیه لباس کار، لباس‌هایی از جنس آزبست و روکش‌های مختلف PVC، آلومینیوم سولفات و … می‌باشد. 

معرفی لباس کار حرفه ای در صنعت گاز

از مهم‌ترین مشاغل که جایگاه مهمی در ایجاد آسایش و رفاه مردم دارند، صنعت گاز است. از آنجایی که این شغل در زمره مشاغل حساس و با اهمیت بالا دسته بندی می‌شود بهتر است برای تهیه لباس کار حرفه ای در این صنعت از پارچه‌هایی با 100 در 100 الیاف طبیعی استفاده کنید تا علاوه بر حفظ کیفیت بتوانید از آسیب دیدگی‌های احتمالی جلوگیری کنید. قیمت لباس کار مورد استفاده در این صنعت به دلیل الیاف طبیعی که دارد بسیار گران قیمت است. 

معرفی لباس کار حرفه ای عایق حفاظتی

لباس کار عایق حفاظتی نیز از جمله لباس کارهایی است که برای مشاغلی که با گرما در ارتباط هستند می‌تواند انتخاب درستی باشد. این لباس که مقاومت بالایی دارد بیشتر با استفاده از پوشش آلومینیومی به تولید می‌رسد. 

معرفی لباس کار حرفه ای عایق سرما

کار کردن در سرما نیز همانند کار کردن در گرما بسیار سخت و طاقت فرسا است به همین جهت بهتر است برای خرید لباس کاری که مقاومت بالایی به سرما داشته باشد از الیاف طبیعی با روکش‌های آلومینیومی نسوز، سولفات آلومینیوم یا از جنس PVC استفاده کنید. 

معرفی لباس کار حرفه ای در صنعت نفت

برای تهیه لباس کار صنعت نفت بهتر است کیفیت را مد نظر داشته باشید و بیشتر از پارچه‌هایی با الیاف طبیعی استفاده کنید که حداقل بین 70 تا 75 درصد آن را الیاف طبیعی پوشش دهد و ویژگی‌هایی مثل تهویه درست، کیفیت، بافت استاندارد و … داشته باشد. 

بررسی ویژگی‌ها و عوامل تاثیرگذار بر قیمت لباس کار حرفه ای

شناخت ویژگی‌ها و خصوصیات بهترین لباس کار حرفه ای و آشنایی با پارچه‌های با کیفیتی که در تهیه این لباس‌ها نقش دارد می‌تواند شما را برای یک خرید ایمن و مطمئن راهنمایی کند. مهم‌ترین ویژگی‌های لباس کار حرفه ای عبارتند از:

  • نوع پارچه بکار رفته و درصد الیاف طبیعی و مصنوعی در بافت پارچه 
  • تنفس و تهویه صحیح و استاندارد
  • مقدار کارکرد و طول عمر پارچه 
  • نوع روکش و مقدار آن 
  • درصد الیاف طبیعی 
  • قیمت لباس کار 
  • کیفیت
  • استقامت و استحکام 
  • تنوع طرح و رنگ

همچنین، موارد تاثیرگذار بر قیمت نهایی لباس کار حرفه ای عبارتند از: 

  • نوع پارچه مصرف شده در لباس کار حرفه ای 
  • متراژ  پارچه 
  • ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد
  • خرید عمده یا تکی 
  • درصد الیاف طبیعی مصرف شده در پارچه لباس کار حرفه ای 
  • مقاومت و استحکام در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی مختلف 
  • ایرانی بودن یا خارجی بودن پارچه لباس کار 
  • وجود یا عدم وجود پوشش و مقدار روی لباس 
  • جویی در وقت، رعایت قانون و حفظ جان کارگران موارد فنی و اختصاصی را رعایت کنید.میزان تنفس و تبادل هوا 
  •  کیفیت 
  • طول عمر پارچه و میزان عملکرد 
  • برند و کمپانی تولید کننده پارچه و لباس

پرده آخر

لباس کار حرفه ای یکی از انواع لباس کار‌ مردانه و زنانه است که در انواع بسیار متنوعی به تولید می‌رسد. شما با آشنایی بیشتر درباره پارچه لباس کار حرفه ای و دیگر عوامل می‌توانید یک خرید مطمئن و راحت و یک انتخاب دقیق داشته باشید. 

در این نوشته از شرکت تولید پارچه گوهر بافت سعی کردیم تا در ابتدا شما را به طور کامل با پارچه لباس کار، لباس کار حرفه ای، انواع پارچه لباس کار، ویژگی‌ها و … آشنا کنیم و در ادامه شما را در انتخاب بهترین لباس‌ کارهای حرفه‌ ای کمک کنید.  بنابراین اگر قصد تهیه پارچه لباس برای کار یا هر پارچه دیگری را دارید می‌توانید با استفاده از راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید و با بهترین لباس را برای کار خود را تهیه کنید. 

کارخانه تولید پارچه لباس کار گوهر‌بافت با سابقه 40 سال تجربه در قطب نساجی کشور یعنی استان اصفهان آماده به همکاری با نهادها و ارگان‌های مختلف با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت است. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا آشنایی بیشتر با انواع پارچه و محصولات ما می‌توانید به صفحات ما در شبکه‌های مجازی سر بزنید و از سایت ما دیدن کنید؛ همراه ما باشید.

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹