8 ویژگی یک لباس کار مهندسی مناسب

8 ویژگی یک لباس کار مهندسی مناسب

اگر شما هم قصد تهیه و خرید لباس کار مهندسی دارید ولی با ویژگی‌های بهترین لباس کار برای بخش مهندسی آشنا نیستید، این مطلب برای شماست. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی همه جانبه برای انتخاب لباس کار‌های مهندسی بپردازیم. 

لباس کار یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها در هر شغل و حرفه است؛ زیرا یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل‌ها در تامین و افزایش امنیت جانی در بین مشاغل مختلف است. یکی از پرمصرف‌ترین لباس کار‌ها، لباس کار مهندسی است. لباس کار‌های مهندسی برای به صورت اختصاصی برای مهندسان شاغل در رشته‌ها و بخش‌های مختلف صنعت تولید می‌شود. 

در این مقاله از گوهربافت سعی داریم تا شما را با لباس کار مهندسی، پارچه‌های مناسب برای تولید این لباس کار، ویژگی‌ها و شرکت‌های تولیدکننده معروف در این حوزه آشنا کنیم؛ پس اگر به این مطالب علاقه‌مند هستید تا انتها همراه ما باشید.

مختصری درباره ما لباس کار مهندسی 

لباس کار یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عامل‌ها در افزایش عملکرد و امنیت کاری کارکنان است که در سلامتی و امنیت جانی آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. لباس کار مهندسی نوعی لباس کار و پوشش است که بسته به جنسیت، اقلیم کاری، سختی کار، شغل و عوامل دیگر متغیر است. 

لباس کار مهندسی از جنس الیاف متنوعی است و می‌تواند از جنس الیاف طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی بسته به سرمایه، اقلیم و نوع کار شما از جنس پارچه‌های مختلف به بازار عرضه شود. لباس کارهای مهندسی می‌توانند یک تکه یا یکسره، دو تکه و یا چند تکه باشند؛ به طور معمول تعداد تکه‌های لباس در فصل زمستان بیشتر نیز می‌شود.

از آنجایی که مشاغل مهندسی تنوع زیادی دارند و هرکدام در حوزه‌ای متفاوت فعالیت می‌کنند، این پوشاک کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال لباس کار مهندسی که برای مهندسان عمران و شهرسازی استفاده می‌شود بهتر است از مقاومت فیزیکی خوبی برخوردار باشد و به راحتی از بین نرود. 

لباس کار مهندسی در صنایع مختلف 

اگر بخواهیم که بیشتر درباره لباس کار‌ها به ویژه لباس کار‌های مهندسی توضیح بدهیم بهتر است بدانید که تمام لباس کار‌ها از جمله لباس کارهای مهندسی با توجه به سیستم مدیریت HSE طراحی و تولید می‌شود و اگر شما اساس این سیستم را رعایت نکنید، نمی‌توانید مجوزهای لازم را برای تولید لباس کار مهندسی دریافت کنید. 

بسته به اینکه حوزه شغلی و کاری شما وابسته به کدام رشته مهندسی است، لباس کارهای مختلفی وجود دارد و شما می‌توانید لباس کار مهندسی مورد نظر خود را انتخاب و تهیه کنید. در این بخش برخی از پرمصرف‌ترین لباس کارهای مهندسی را به شما معرفی می‌کنیم. 

صنعت عمران

یکی از پرتکرارترین لباس کارهای مهندسی در صنعت عمران است و تنوع زیادی در تهیه لباس کارهای این بخش کاری وجود دارد و شما می‌توانید از برندهای متنوعی و در کیفیت‌ها و جنس‌های مختلف لباس کار‌ مورد نظر خود را انتخاب کنید. 

بهترین لباس کار مهندسی در صنعت عمران باید مقاومت فیزیکی خوبی در برابر کشیدگی، پارگی و … داشته باشد و بسیار قوی و مستحکم باشد. قیمت لباس کار در این صنعت بیشتر از باقی لباس کارهای مهندسی است و اگر شما بودجه کافی را برای تهیه لباس کار مناسب خود را ندارید، می‌توانید از پارچه‌های ارزان‌تر استفاده کنید. 

صنعت نفت

یکی از مهم‌ترین صنایع مهندسی، صنعت نفت است. اگر قصد تهیه لباس کار مهندسی برای فعالیت در صنعت نفت را دارید، بهتر است از پارچه‌هایی از جنس الیاف طبیعی مثل پشم، پنبه، کتان و … استفاده کنید. بهترین لباس مهندسی برای این حوزه لباس کاری است که سه چهارم یا 75 درصد آن را الیاف طبیعی پوشش دهد؛ زیرا الیاف طبیعی باعث می‌شوند تا پارچه ویژگی‌های نزدیک‌تر و کیفیت مناسب‌تری داشته باشد و عاملی مهم در افزایش عملکرد باشد. 

صنعت نفت و گاز

لباس کار مهندسی

یکی از مشاغل مهم در کشور ما حوزه مهندسی انرژی به ویژه گاز است. مهندسان و کارکنان شاغل در این بخش یکی از خطرناک‌ترین مشاغل را دارید و همواره در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارند. برای تهیه لباس کار مهندسی در صنعت گاز بهترین لباس لباسی است که از به طور کامل و 100% از جنس الیاف طبیعی باشد و یا درصد قابل توجهی از بافت لباس با الیاف طبیعی تشکیل دهد. 

دسته‌بندی دیگری از لباس کار مهندسی

همانطور که گفتیم لباس کار مهندسی شامل مشاغل و رشته‌های مهندسی مختلفی می‌شود و بسته به شغل و شرایط کاری شما لباس‌ کار‌های مهندسی به چند دسته مختلف دسته‌بندی می‌شوند: 

لباس کار‌های مهندسی یک‌تکه یا یکسره

یکی از پرکاربردترین لباس کار مردانه، لباس کار یک تکه است. در لباس کار یک تکه یا یکسره پیراهن و شلوار به هم چسبیده و یک لباس سرهمی را پدید آورده است. بسته به شرایط شغلی شما ممکن است لباس شما در قسمت بالایی خود کلاه داشته باشد یا نداشته باشد. لباس سرهمی یا یک تکه برای زمان‌هایی که مقدار آلاینده زیاد است بسیار مناسب است و امنیت کار را افزایش می‌دهد. 

لباس کار‌های مهندسی دو تکه و چند تکه

نوعی دیگر از لباس کارهای مهندسی، لباس کار دو تکه یا چند تکه است. این نوع از لباس کارها بسته به شرایط و شغل شما دوخته می‌شود که متداول‌ترین نوع آن لباس دو تکه است. 

لباس کار‌های مهندسی یک رنگ

با توجه به اینکه شرایط شغلی در هر شغلی متفاوت است، برخی از مشاغل خاص هستند و لباس کار‌‌هایی که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌دهند یک رنگ یا تک رنگ است. لباس کارهای یک رنگ نیز می‌توانند یک تکه، دو تکه یا چند تکه باشند. 

لباس کار‌های مهندسی چند رنگ

احتمالا لباس کار مهندسی چند رنگ را بارها دیده‌اید ولی از علت تمایز رنگی موجود در این لباس اطلاعی نداشتید. اساس تولید لباس کار دو رنگ بر تمایز دید در شب استُ به طوری که شامل یک رنگ اصلی و یک رنگ تزیینی مثل زرد، نارنجی، سفید و … می‌باشد. 

بهترین لباس کار مهندسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر شما هم قصد تهیه و خرید بهترین لباس کار مهندسی را دارید، بهتر است در هنگام خرید نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر قصد دوخت لباس کار دارید، حتما سیستم مدیریت HSE را رعایت کنید. 
  • از پارچه لباس کار (مانند کجراه) با کیفیت و با بافت طبیعی استفاده کنید. 
  • بهترین لباس کار‌های مهندسی لباس‌هایی هستند که دقیقا مطابق با سایز و اندازه شما باشد.   
  • رنگ مناسب را برای تولید لباس کار استفاده کنید. 
  • لباس شما باید وزن مناسبی داشته باشد و خیلی سبک یا خیلی سنگین نباشد. 
  • بهتر است برای تهیه لباس کار تا جایی که امکان دارد از دکمه، زیپ و چسب استفاده نشود. 
  • نوارهای تزیینی یا شبرنگ که برای دید بهتر در شب مورد استفاده قرار می‌گیرد باید رنگ‌ مناسبی داشته باشد. 
  • بهترین لباس کار مهندسی لباسی است که درزهای کمی داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پارچه لباس کار‌های مهندسی

بحث قیمت و بودجه مالی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در تهیه لباس کار مهندسی باید به آن توجه کنید. برای اینکه با عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی در تهیه لباس کار‌های مهندسی بیشتر آشنا شوید، این بخش را از دست ندهید.

  • نوع پارچه 
  • جنس و درصد الیاف طبیعی و مصنوعی پارچه 
  • نمره نخ 
  • کارخانه پارچه 
  • کارخانه تولید کننده لباس 
  • مرغوبیت و کیفیت
  • ویژگی‌های خاص
  • ایرانی بودن یا خارجی بودن پارچه و لباس 
  • رعایت موارد فنی در تولید لباس 
  • مقاومت در برابر عوامل مختلف فیزیکی و شیمیایی 
  • خرید پارچه و لباس به صورت عمده

آشنایی کامل با شرایط و ضوابط در سیستم مدیریت HSE

سیستم مدیریت HSE یا اچ سی ای از مهم‌ترین بخش‌ها در تهیه لباس کارهای مختلف از جمله لباس کار مهندسی است. هدف نهایی در این سیستم این است که احتمال رخداد و اتفاق حوادث غیرمترقبه و پیشبینی نشده را افزایش دهد و عاملی مهم در افزایش عملکرد، ایمنی کار و حفظ جانی و روحی کارکنان در بخش‌ها و حوزه‌های شغلی مختلف باشد. رعایت اصول زیر طبق قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران الزامی است و تمامی کارگاه‌های تولیدی لباس کار مستلزم هستند تا در تهیه لباس کارهای مختلف این اصول را به طور کامل رعایت کنند. 

لباس‌ کار به دو نوع سرهمی یا یک تکه و دو تکه (شامل پیراهن/کاپشن و شلوار) است و بر اساس این سیستم روی لباس کار باید طبق استانداردها سه مورد رعایت شده باشد: 

  • نشانه و علائم حک شده بر روی لباس
  • کیفیت و مرغوبیت جنس لباس 
  • سمت فرد، نوع و رنگ لباس 
  1. لباس‌های کاری مورد استفاده در هر شغل و هر صنفی باید مناسب و اندازه فرد باشد و از پوشیدن لباس‌های گشاد و تنگ جلوگیری شود. 
  2. کسانی که در بخش‌هایی کار می‌کنند که به ماشین آلات نزدیک هستند، باید لباسی بدون پارگی و آسیب داشته باشند. بعلاوه نباید از ساعت، زیورآلات استفاده کنند. داشتن کلید در جیب نیز ممنوع است. 
  3. اگر کارکنان محیط کاری مستعد به احتراق و انفجار به فعالیت بپردازند، نباید از یقه نورگیر، زه و دسته عینکی استفاده کنند که از انواع سلونوئید ساخته شده است. همچنین استفاده از هرگونه مواد قابل اشتعال نیز اکیدا ممنوع است. 
  4. اگر کارگران در هنگام کار کردن مجبور باشند تا دائما آستین‌هایشان را بالا بزنند، باید از لباس‌هایی با آستین کوتاه استفاده کنند. 
  5. اگر محیط کار دارای آلودگی، گرد و غبار و مواد قابل اشتعال و.. باشد، لباس مورد استفاده کارکنان نباید جیب یا لبه داشته باشد، زیرا ممکن است این مواد مضر در لباس و چین و چروک‌های لباس باقی بماند. 
  6. در محیطی کاری که مواد خزنده و مضر وجود دارد، باید از لباس کاری استفاده کنیم که آب و گاز به آن نفوذ نکند و جنس پارچه متناسب با محیط کار باشد. 
  7. لباس‌های کار نسوز مخصوص محافظت در برابر آتش باید کلاه، دستکش و کفش به صورت سرهمی داشته باشد. 
  8. اگر محیط کار اسیدی  یا همراه با رادیواکتیو باشد، باید به صورت یکسره و بدون هی گونه منفذ یا سوراخی باشد. این لباس‌‌ها دارای کلاه مخصوص، کفش و دستکش‌هایی از غیر قابل نفوذ هستند. 
  9. لباس کار بارانی باید کلاهی از جنس پارچه ضد آب با آستری نخی داشته باشد، این نوع از لباس‌ها برای مناطق و محیط‌های معتدل مورد استفاده است. اما اگر قصد استفاده از این لباس‌ها برای محیط‌های سردسیر را دارید، بهتر است پارچه‌ ضد آب با آستری پشمی را انتخاب کنید. 

پرده آخر

لباس کار یکی از مهم‌ترین پوشاک است که زیر مجموعه‌های مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌ها در این بخش لباس کار مهندسی است. اگر شما قصد تهیه و خرید لباس کار دارید اما هنوز با ویژگی‌های بهترین لباس کار مهندسی آشنا نیستید بهتر است خرید خود را به تعویق بیندازید تا از هزینه مجدد جلوگیری کنید. 

در این مطلب از شرکت تولید پارچه گوهر بافت سعی کردیم تا شما را با لباس کارهای مختلف در این بخش آشنا کنیم و ویژگی‌های بهترین لباس کار‌های مهندسی را برای شما شرح دهیم تا در انتخاب خود دچار شک نشوید. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به پارچه‌‌های مورد استفاده برای تهیه لباس کارهای مهندسی مختلف و انتخاب پارچه مناسب با کارشناسان شرکت گوهر بافت در واحد فروش تماس حاصل کنید تا به راحتی خرید خود را انجام دهید.

همچنین برای آشنایی با گوهربافت و دیگر اخبار حوزه نساجی می‌توانید صفحات ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف دنبال کنید. گوهربافت با بیش از 40 سال سابقه در استان اصفهان آماده همکاری با ارگان‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف است. برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل کنید. 

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹