بررسی ویژگی‌های پارچه بیمارستانی یکبار مصرف

بررسی ویژگی‌های پارچه بیمارستانی یکبار مصرف

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یکی از مهم‌ترین محیط‌های کاری هستند که به طور مستقیم با جان انسان‌ها کار دارند؛ به همین دلیل و وسعت این کار مصارف بالایی در مواد اولیه مختلف نظیر پلاستیک، مواد شوینده و بهداشتی و… را دارند. یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی در بیمارستان‌ها پارچه‌ها هستند، زیرا به دلیل شلوغی و تردد جمعیت بالا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توسط بیماران و همراهان آن‌ها از حجم پارچه قابل توجهی استفاده می‌شود. برخی بیماران به دلیل اینکه معاینات و با عمل‌های سراپایی دارند و به بستری شده نیازی ندارند، از لباس‌هایی با پارچه بیمارستانی یکبار مصرف استفاده می‌کنند. در این مطلب سعی داریم تا به بررسی دقیقی از این نوع پارچه بیمارستانی بپردازیم. 

آشنایی با پارچه بیمارستانی یکبار مصرف یا پارچه اسپان باند

همانطور که گفته‌ شد برخی از بیماران در مراکز درمانی به دلایل مختلفی تنها نیاز دارند تا یک دفعه از لباس‌ها و یا منسوجات بیمارستانی استفاده کنند. اگر خوب توجه کنیم استفاده از پارچه‌های مصرفی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نظیر پارچه تترون برای مصرف یکباره باعث هدر رفتن پارچه، دورریز بی‌دلیل و اسراف است و علاوه بر این‌ دلایل به لحاظ مالی نیز اصلا مقرون به صرفه نیست؛ بنابراین بهترین راه انتخاب پارچه بیمارستانی یکبار مصرف است. 

پارچه اسپان باند که در میان عوام به نام‌های پارچه یکبار مصرف، پارچه نبافت، پارچه لایه سوزنی و پارچه بی‌بافت نیز مشهور است که مناسب‌ترین گزینه برای مصارف مختلف بیمارستانی است. 

این پارچه از جنس پلی‌پروپلین بوده و که به دلیل پرس شدن الیاف این پارچه و نداشتن تار و پود، این پارچه در دسته پارچه‌های بدون بافت یا بی‌بافت قرار می‌گیرد.  

پارچه بیمارستانی یکبار مصرف پس از ورود موفق به بازار توانست بسیار موفق ظاهر شود و علاوه بر کاربرد در تولید منسوجات بیمارستانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در محیط‌های شغلی و صنایع مختلف دیگری نیز جا خشک کند. 

اهمیت پارچه لباس یکبار مصرف بیمارستانی به ویژه در سال‌های اخیر به قدری مهم بوده است که موفق شده تا درصدی قابل توجهی از بازار را کسب کند و بازار عرضه و تقاضای بسیار خوبی را رقم بزند و به اصطلاح بازار خوبی را داشته باشد. 

بررسی ویژگی‌های پارچه اسپان باند

از مهم‌ترین دلایل پرطرفدار بودن پارچه اسپان باند وجود ویژگی‌های ممتاز و متعدد این پارچه بی‌بافت است. این ویژگی‌ها عبارتند از: 

تنوع در تولید پارچه

پارچه بیمارستانی یکبار مصرف بسته به اینکه چه ویژگی و کاربردی دارند، دارای لایه‌های متفاوتی هستند که این موضوع را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.   

تنوع عرض و گرماژ

این پارچه یکبار مصرف در عرض‌های متنوع 100، 120 و 160 سانتی‌متری و در گرماژی بین 20 تا 110 گرم به تولید می‌رسند که پارچه‌های مورد استفاده در مراکز درمانی سبک وزن و گرماژی متغیر بین 20 تا 50 گرمی دارند که غالبا تابع ضریب 5 است. در بین این گرماژهای بیمارستانی گرماژ 38 تا 40 عنوان پرفروش‌ترین گرماژ را کسب کرده است. 

واریته رنگی

پارچه لباس یکبار مصرف بیمارستانی در رنگ‌های متنوعی به تولید می‌رسد، اما با توجه  به مصرف عمده این پارچه در حوزه درمانی، باید توجه کرد که منسوجاتی بیمارستانی با توجه به مصرفی که دارند، بخش‌ عمده آنها پذیرا یکسری رنگ‌های خاص مثل سفید، آبی، صورتی و سبز است. 

چاپی بودن پارچه اسپان باند

پارچه‌های اسپان باند در دو نوع ساده و یا دارای طرح (چاپی) تولید می‌شوند. 

نرمی و لطافت قابل توجه

به دلیل استفاده عمده این پارچه در بیمارستان‌ها لازم است که این پارچه راحتی را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان بیاورد؛ بنابراین باید نرمی، لطافت و انعطاف استانداری داشته باشد تا حس راحتی و نرمی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند. 

جذب و دفع آب

پارچه بیمارستانی یکبار مصرف در دو نوع آبدوست و آبگریز به تولید می‌رسد. نوع آب دوست آن توانایی جذب آب زیادی دارد که این رفتار دقیقا برعکس نوع آبگریز این پارچه است، چرا که نوع آبگریز پارچه اسپان باند در برابر آب بسیار مقاوم است و تا حد ممکن آب را جذب نمی‌کند.

پارچه بیمارستانی یکبار مصرف

آنتی باکتریال و بهداشتی بودن

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این پارچه بیمارستانی، خاصیت آنتی باکتریال این پارچه است، چون با توجه به محیط‌های بیمارستانی وجود این ویژگی بسیار مهم است. ویژگی آنتی باکتریال پارچه‌های یکبار مصرف در نوع SMS این نوع پارچه بیشتر دیده می‌شود. 

بازار گرمی

یکی از ویژگی‌های بازار گرمی دسترسی آسان در هر زمان و هر مکان است. بعلاوه توانایی انتخاب از بین کمپانی‌های مختلف از دیگر ویژگی‌های بازار عرضه و تقاضای استاندارد است. 

انواع مختلف پارچه لباس یکبار مصرف

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، پارچه اسپان باند با توجه به لایه‌هایی که دارد دسته‌بندی می‌شود. 

  • 1S یا S 
  • 2S یا SS
  • 3S یا SSS
  • 4S یا SSSS یا SMS

این پارچه‌های بی‌بافت بین یک تا سه لایه دارند که بسته به نوع نیاز تعداد لایه‌ها تغییر می‌کند. همچنین بین لایه‌ها از ماده بلون که از جنس پلی‌پروپلین است، استفاده می‌شود. 

پارچه بیمارستانی یکبار مصرف در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها چه کاربردهایی دارد؟

در بیمارستان برای جراحی‌های کوچک و سرپایی، معاینات مختلف و یا عمل‌هایی که نهایتا بین 1 تا 2 روز زمان نیاز دارد، از این نوع از پارچه‌های بیمارستانی استفاده می‌شود. 

علاوه بر پوشاک و لباس‌های کادر درمان و بیماران از منسوجات دیگری نظیر موارد زیر استفاده می‌شود:

  • لباس‌ برای عکس برداری پزشکی و رادیولوژی 
  • ماسک‌های یکبار مصرف 
  • پارچه روتختی بیمار 
  • ملحفه بیمارستانی
  • زیرانداز و روانداز برای تزریقات و بستری‌های کوتاه‌مدت 
  • کلاه اتاق عمل 
  • البسه جراحی مثل شان و گان (برای تولید البسه جراحی بهترین گزینه استفاده از پارچه SMS است) 
  • انواع کاور مثل کاور کفش، کاور مو یا سر و کاور لباس

قیمت پارچه لباس یکبار مصرف بیمارستانی

در سال‌‌های گذشته قیمت پارچه بیمارستانی یکبار مصرف بسیار افزایش یافته است اما به دلیل قیمت کم و مناسبی که داشته است، همچنان قیمت ارزان و اقتصادی را دارد. 

به علاوه عواملی مثل وارداتی بودن یا نبودن پارچه، وجود واسطه و دلالان، رنگ، چاپی بودن یا ساده بودن، کمپانی تولیدکننده پارچه، کیفیت و مرغوبیت پارچه، خرید عمده پارچه، تعداد لایه‌ها و عواملی این‌چنینی باعث تغییر قیمت پارچه‌های یکبار مصرف می‌شوند.

پارچه اسپان باند

در بازار پارچه‌های اسپان بافت با قیمت‌های بسیار ارزان نیز وجود دارد که با توجه به تجربه مصرف‌کنندگان قیمت بسیار ارزان این پارچه‌ها حاکی از کیفیت پایین و نا‌مناسب بودن این پارچه‌ها است. 

بررسی مصارف و کاربردهای دیگر پارچه بیمارستانی یکبار مصرف یا پارچه اسپان باند

همانطور که به احتمال زیاد تا اینجا متوجه شدید، پارچه اسپان باند که به سبب سهم قابل توجهی که در بخش درمانی دارند به پارچه لباس یکبار مصرف نیز مشهور است اما مصارف متعدد دیگری نیز دارد که عبارتند از: 

  • تهیه و تولید انواع فیلتر 
  • کیسه جارو برقی 
  • در تولید دستمال مرطوب 
  • تهیه دیوار کاذب 
  • تزیینات و ساخت وسایل تزیینی مختلف 
  • لاک‌پاک‌کن 
  • صنعت ماشین‌سازی 
  • صنعت عروسک‌سازی 
  • این پارچه‌ برای بسته‌بندی‌های مواد مختلف مثل بسته‌بندی مواد غذایی و امثال این موارد بسیار مناسب است 
  • علاوه بر این موارد یکی از پارچه‌های محبوب در صنعت کشاورزی به ویژه گلخانه‌داران و کشاورزان است
  • پارچه‌های یکبار مصرف می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای آسترکشی برخی منسوجات مثل جامدادی باشد

سخن آخر

پارچه اسپان بافت یا پارچه لباس یکبار مصرف بیمارستانی یکی از پارچه‌های پرکاربرد و پرطرفدار است که در حال حاضر توجه بخش قابل توجهی از بازار را به دست آورده است. 

شرکت گوهر‌بافت با سابقه 40 سال تجربه واقع در قطب نساجی کشور موفق در تولید پارچه‌های مختلف این امکان را برای شما ایجاد کرده تا با استفاده از سایت شما را به دسترسی و خرید راحت‌تر پارچه‌های مختلف سوق دهد، همچنین شما می‌توانید با استفاده از راه‌های ارتباطی مختلف با کارشناسان و مشاوران ما در واحد فروش تماس حاصل کنید تا شما را با بهترین و با‌کیفیت‌ترین پارچه‌ها از جمله پارچه بیمارستانی یکبار مصرف و با مناسب‌ترین قیمت آشنا کنند.

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹