بهترین پارچه‌های مناسب دوخت لباس کردی

بهترین پارچه‌های مناسب دوخت لباس کردی

پوشاک محلی در هر کشوری علاوه بر نشان دادن اهمیت فرهنگ هر جامعه باعث ایجاد جاذبه‌های گردشگری آن کشور نیز می‌شود. در کشور ما ایران نیز یکی از با‌اصالت‌ترین اقوام، کردها هستند. اقوام کرد که از اقوام آریایی هستند، بسیار به پوشیدن لباس‌های محی خود پایبند هستند و یکی از زیباترین و چشم‌نواز‌ترین پوشاک محلی را حتی در بین تمامی اقوام جهان دارند. لباسهای کردی در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی، همراه با تزئینات زیبایی و با استفاده از پارچه‌های مختلفی که به پارچه لباس کردی مشهور هستند، به تولید می‌رسند. در نوشته امروز سعی داریم تا به بررسی پارچه‌هایی بپردازیم که در تهیه انواع مختلفی از پوشاک و لباس کردی به کار می‌روند.

بررسی انواع پارچه لباس کردی

شاید مهم‌ترین ویژگی لباس کردی را بتوان تنوع بسیار زیاد در مدل‌های لباس در نظر گرفت؛ چرا که می‌توان انواع پارچه کردی را در بیش از 100 مدل در با استفاده از پارچه‌های مختلف در رنگ‌های مختلف تهیه کرد. لباس‌های کردی دارای اساس یکسانی در تمامی مناطق کردنشین هستند اما بعضی تفاوت‌های جزئی باعث می‌شود که به آن منطقه یا ناحیه خاص کردنشین اشاره شود. 

به طور کلی برای تولید لباس‌های کردی مختلف از پارچه‌های مختلفی با نام پارچه لباس کردی استفاده می‌شود. 

برای تهیه و تولید لباس کردی از پارچه لباس کردی متنوعی استفاده می‌شود که باید دارای ویژگی‌های مخصوصی باشند که این ویژگی‌ها در لباس‌های کردی زنانه و مردانه متفاوت است

پارچه لباس کردی که برای استفاده در تهیه لباس‌ها و پوشاک کردی زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد از لحاظ ظاهری باید بسیار براق، درخشان و همراه با تزیینات فراوان باشد که در نهایت باعث ایجاد لباسی بسیار زیبا و چشم‌نواز می‌شود. لباس‌های کردی زنانه به دلیل زیبایی قابل توجهی که دارد، علاوه بر اقوام کرد محبوبیت و طرفداران بسیار زیادی را در بین اقوام دیگر نیز دارد. لباس‌های کردی مردانه نیز دارای قسمت‌های مختلفی است که هر کدام از بخش‌ها با توجه به ساختاری که دارد، دارای دلایل قابل توجهی است. از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین لباس‌های مردانه‌ کردی که علاوه بر اقوام کرد، تقریبا در تمامی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، شلوار کردی مردانه است.

به دلیل اینکه مناطق کردنشین در نقاط کوهستانی زاگرس واقع شده‌اند و غالبا در طول سال آب و هوای سردی را تجربه می‌کنند به همین دلیل این اقوام در ابتدا به این مسئله نیز توجه داشته‌اند؛ همچنین در ّتولید لباس‌های کردی مختلف از می‌توان از پارچه لباس کردی مختلفی با توجه به فصل گرم و یا فصل سرد جنس و وِیژگی‌های فنی پارچه استفاده کرد. 

ویژگی‌های پارچه‌های مورد استفاده در تهیه لباس کردی چیست؟

پارچه لباس کردی که در انواع مختلفی در تولید لباس کردی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناطق کردنشین تعیین شده است و به دلیل سردی هوا در این مناطق هم نحوه دوخت لباس‌ و پوشاک و هم پارچه‌های مصرفی متفاوتند اما مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‌های لباس‌های کردی عبارتند از: 

  • راحتی
  • رنگ‌‌بندی و طرح‌های زیبا و دلنشین
  • دقت بالا و جزئیات قابل توجه در پارچه و بافت آن
  • زیبایی چشم نواز مخصوصا لباس‌های زنانه
  • مقاومت بالا
  • بافت استاندارد
  • تولید در عرض‌ها و گرماژهای مختلف
  • طرح‌های متنوع

پارچه لباس کردی مردانه

با توجه به اینکه لباس کردی مردانه چند بخش مختلف دارد در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف و پارچه‌های مورد استفاده در یک دست لباس کردی مردانه که اجزای آن در تمامی لباس‌های کردی مردانه نیز وجود دارد، می‌پردازیم: 

چوخه یا که‌وا

در واقع به همان نیم‌تنه مردانه که در لباس‌های مردانه کردی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که‌وا یا چوخه می‌گویند. همانطور که به این مسئله در ابتدا نیز اشاره شد، پارچه لباس کردی که برای تهیه چوخه یا که‌وا استفاده می‌شود، وابسته به فصلی که مورد استفاده قرار می‌گیرد ویژگی‌های فنی متفاوتی مثل ضخامت پارچه دارد که در فصول سرد پارچه لباس کردی، ضخامت بیشتر و در فصول گرم از پارچه‌ای با ضخامت کمتر و به اصطلاح نارک‌تر استفاده می‌شود.

قیمت پارچه لباس کردی

پارچه مورد استفاده برای تهیه که‌‌وا یا چوخه می‌تواند در طرح‌های ساده و گلدار به تولید برسد. همچنین پارچه لباس کردی که در تهیه این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند از جنس‌های مختلفی از پارچه‌ها مثل پنبه‌ای، پشمی و.. تهیه شود که در با کیفیت‌ترین حالت ممکن از موی نوعی بز استفاده می‌شود. 

پاتول یا پانک

پاتول یا پانک بخشی دیگر در لباس‌های کردی مردانه است که اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم، همان شلوار کردی گشاد با پاچه‌های تنگ است. 

دلیل تنگ بودن پاچه‌های پاتول اقلیم سرد مناطق کرد‌نشین است که این موضوع در فصل زمستان به شدت بیشتر نیز می‌شود. تنگ بودن پاچه‌های شلوار باعث می‌شود تا مانعی در برابر ورود هوای سرد به داخل شلوار باشد و همچنین گشاد بودن بخش بالایی پاتول تردد را بسیار آسان‌تر می‌کند. 

برای تولید این لباس کردی مردانه نیز می‌توان مثل چوخه از پارچه‌ لباس کردی طرحدار یا ساده استفاده کرد، اما بهترین پارچه که می‌توان برای تهیه پاتول از آن استفاده کرد، پارچه‌هایی است که درصد قابل توجهی الیاف کتان یا الیاف نخ دارد.  

دستار

دستار در واقع همان سربندی است که مردانه کرد به سر می‌بندند و می‌توان آن را جایگزین کلاه نیز دانست. دستار را با نام‌های دیگری مثل کلاغه، مندلی، سروین، رشتی و دشلمه دارد. وجود این سربند بیشتر به دلیل سرمایی است که در ناحیه کوهستانی مناطق کردنشین حاکم است. پارچه لباس کردی مورد استفاده برای دستار از جنس پارچه‌های گران‌قیمت است. 

شال

شال دور کمر نیز از منسوجات تزیینی لباس‌های کردی است که در تهیه آن بهتر است از پارچه لباس کردی گران‌بها استفاده کرد. دلیل استفاده از شال برای دور کمر علاوه بر جنبه تزیینی مقاومت بیشتر در برابر سردی هوا است. 

ملکی

بخشی دیگر از لباس کردی مردانه است که مانند چوخه نیم تنه است و به وسیله دکمه بسته می‌شود، اما فرقی که با چوخه دارد در یقه آن است، چون ملکی یقه ندارد. 

کراس

نوعی پیراهن بدون یقه است که آستین بلندی دارد و در تهیه آن بهتر است که از پارچه لباس کردی استفاده شود که الیاف کتان و نخ زیادی دارد. 

پیچ یا پچ

دستمالی به رنگ سیاه و سفید است که به دور کلاه پیچیده می‌شود. پچ دارای ظرافت خاص و رنگ‌های متنوع است و غالبا با استفاده از پارچه لباس کردی طرح گلدار تولید می‌شود و متراژی در حدود 3 متر دارد. پارچه مناسب برای پچ، پارچه‌ای است که الیاف نخ فراوان دارد. 

کله بال

نوعی پوشش است که بیشتر برای چوپانان تهیه می‎‌شود. الیاف مصرفی در تهیه این بخش بیشتر از جنس نمد است. 

کلاش

در واقع نوعی پاپوش است که بیشتر در فصول گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای بارندگی و سرما مناسب نیست. 

پشت تند

پارچه‌ای طویل به متراژ حدود 3 متر است که روی کمر می‌بندند در قدیم بیشتر برای نگهداری ابزار‌آلاتی مثل چاقو و اسلحه کاربرد داشت. 

همانطور که در ابتدا گفته شد، لباس‌های کردی مردانه بخش‌های زیادی را دارند که وابسته به اینکه لباس مربوط به کدام منطقه کردنشین است، ممکن است این بخش‌ها بیشتر و کمتر شوند که ما در این بخش سعی کردیم به بررسی مهم‌ترین بخش‌های لباس‌های کردی بپردازیم. 

بررسی پارچه شلوار کردی

شلوار کردی یکی از پرفروش‌ترین و پرسودترین منسوجات مورد استفاده بین تمامی آقایان است که به علت ویژگی‌های مهمی مثل خنکی، سبکی، قیمت مناسب، راحتی و… بسیار مورد استقبال در بین تمام آقایان قرار گرفته است. برای تولید شلوار کردی می‌توان از پارچه‌های مختلفی مثل تترون، کجراه و ترگال و … استفاده می‌شود. 

پارچه لباس کردی تترون

پارچه لباس کردی تترون بیشتر در تولید شلوار کردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید پارچه تترون در زمره کاربردی‌ترین پارچه‌ها است و در تولید لباس‌ها و منسوجات زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه تترون در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود اما در تهیه شلوار لباس کردی بیشتر در رنگ‌های آبی، سبز، شتر، قهوه‌ای، مشکی و… در گرماژها، سایزها و عرض‌های مختلفی و برای تمامی سنین به تولید می‌رسد. 

این پارچه لباس کردی ویژگی‌های مختلفی مثل ضد حساسیت بودن، تنوع طرح و رنگ، تراکم و بافت مناسب، مقاومت بالا، گرماژ و عرض مناسب و… است. گرماژ مناسب برای تولید شلوار کردی بین 150 تا 190 گرم است. 

پارچه لباس کردی ترگال

پارچه لباس کردی ترگال نوعی دیگر از پارچه مناسب برای تولید لباس کردی است که از جنس الیاف ویسکوز پلی‌استر است و در رنگ‌های متنوع به تولید می‌رسد. گرماژ این پارچه از پارچه تترون بیشتر است

پارچه ترگال بهترین پارچه در بین تمامی پارچه‌های قابل استفاده در تولید شلوار کردی است و به همین دلیل فروش و به تبع سود زیادی دارد. 

پارچه لباس کردی کجراه

پارچه‌های کجراه به طور کلی دارای بافت کج و موربی هستند که همین بافت خاص باعث ایجاد ویژگی‌های خاصی در پارچه می‌شود. از پارچه‌های مختلفی مثل کتان، ویسکوز و… می‌توان در تولید شلوار کردی استفاده کرد.

پارچه لباس کردی

شما می‌توانید با استفاده از راه‌های ارتباطی و شبکه‌های مجازی با کارشناسان و مشاوران فروش ارتباط برقرار کنید و پارچه کجراه شلوار کردی را از شرکت گوهر‌بافت که به صورت تخصصی به تولید این پارچه لباس کردی پرداخته است، با قیمت مناسب و کیفیت بالا تهیه کنید. 

بررسی پارچه لباس کردی زنانه

همانطور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم، لباس‌های کردی در بخش‌های مختلف و مدل‌های بسیار متنوع به تولید می‌رسد. برای تولید انواع لباس‌های کردی زنانه از انواع متنوعی از پارچه‌ لباس کردی مثل پارچه‌ توری، پارچه گیپور، پارچه حریر، پارچه لمه پلیسه پولکی، پارچه‌های پولکی مختلف و… استفاده می‌شود.

پارچه‌های مورد استفاده در نهایت با استفاده از گلدوزی، سنگ‌دوزی، ملیله‌دوزی، سرمه‌دوزی و… به همراه وسایل تزیینی مختلف مثل انواع پولک و سنگ و… تولید می‌شود. زیبایی و کیفیت قابل توجهی که پارچه لباس کردی به این لباس محلی عطا می‌کند، باعث ایجاد طرفداران زیادی در بین تمامی خانم‌ها اعم از کرد‌زبان و غیر کرد‌زبان می‌شود. 

در ادامه به بررسی مهم‌ترین بخش‌ها در لباس کردی زنانه و مهم‌ترین پارچه‌های لباس کردی در تولید لباس‌های کردی زنانه می‌پردازیم. 

جافی

جافی در لباس کردی زنانه مثل پاتول در لباس کردی مردانه، در واقع همان شلوار است و انواع مختلفی دارد. جافی نیز مانند شلوار مردانه کردی در قسمت‌های بالایی گشاد و در مچ پا تنگ می‌شود. برای تولید جافی بیشتر سعی می‌شود تا از پارچه لباس کردی استفاده شود که بسیار باارزش و نفیس باشد، اما در کل بهتر است تا از پارچه‌های نخی برای تولید شلوار کردی زنانه استفاده شود تا هم سبک و راحت باشد و هم لطافت کافی را داشته باشد. 

شال کمر

این بخش نیز در لباس‌های مردانه هم وجود دارد. طول شال کمر در لباس زنانه کردی می‌تواند بسیار بلند و حتی تا حدود هشت متر نیز برسد. معمولا برای تولید شال کمر سعی می‌شود که از پارچه‌های گلدار استفاده شود. 

سربند

به طور کلی زنان کرد برای محافظت و زیبایی بیشتر از موهای خود وابسته به مراسمی که در آن حضور دارند از پوشش‌های متنوعی استفاده می‌کنند. این پوشش‌ها دارای تنوع و تزیینات ویژه‌ای است. که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سربند، کلاو، گلوه‌نی، ده‌ سمال و عرق‌چین اشاره کرد. 

کراس

کراس بخشی از لباس کردی است که در زنان و مردان کرد مشترک است. در واقع به همان پیراهن با آستین بلند گفته می‌شود. در تهیه کراس نیز از پارچه‌ لباس کردی با ارزش و نفیس استفاده می‌شود. 

کلنجه

در واقع به همان جلیقه گفته می‌شود که ممکن است در مناطق مختلف نام‌های مختلفی را داشته باشد. کلنجه به لباس کردی زنانه زیبایی بسیار زیادی را اعطا می‌کند و از جنس پارچه مخمل به تولید می‌رسد. 

پاپوش

همانطور که گفته شد در این مناطق آب و هوا و اقلیم سردی جاری است به همین دلیل معمولا از پاپوش‌ها و جوراب‌های ضخیم استفاده می‌شود. جنس‌ این پاپوش‌ها معمولا از جنس چرم است و جوراب‌ها جنسی پشمی را دارند. 

انواع پارچه‌ در لباس زنانه کردی

پارچه حریر

نوعی پارچه لباس کردی است که پارچه‌های بسیار نرم که کاربردهای فراوانی در صنعت لباس و پوشاک دارد، همین پارچه حریر است. این پارچه بیشتر از جنس الیاف طبیعی نظیر پنبه، پشم و… تولید می‌شود، البته پارچه حریر از جنس الیاف مصنوعی نیز در بازار موجود است. 

پارچه حریر جزو پارچه‌های دورو است و به روش‌های خاصی تولید می‌شود. ویژگی‌های فراوان دیگر باعث شده است تا این پارچه در زمره محبوب‌ترین پارچه در بین خیاطان باشد. 

پارچه گیپور

پارچه گیپور جزو خانواده پارچه‌های توری و در زمره پارچه لباس کردی دسته‌بندی می‌شود و از جنس ابریشم یا ریون است. جنس ظریف و ظاهر جذاب این پارچه باعث شده است تا این پارچه همواره در صنعت مد و فشن مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر این‌ها پارچه گیپور زیبا، مستحکم، مقاوم، واریته رنگی بالا و شیک است و به آسانی شسته می‌شود.

این پارچه کاربردهای بسیار زیاد به ویژه در تولید لباس‌های زنانه مثل لباس عروس، لباس‌های مجلسی و شال و روسری دارد.

پارچه گیپور دارای تنوع در تولید است و در انواع مختلفی مثل پارچه گیپور مجلسی، پارچه گیپور چرمی، پارچه گیپور ساده، پارچه گیپور فلزی و… تولید می‌شود. 

برای شستن این پارچه بهتر است از آب با دمای مناسب همراه با شوینده ملایم استفاده شود، برای شستشو پارچه را پشت و رو کنید، می‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید و نیازی به اتو‌زدن ندارید؛ همچنین می‌توانید از اطلاعات اتیکتی که در پشت لباس وجود دارد استفاده کنید. 

پارچه پولک دار

پارچه پولک‌دار یا پارچه الماسی که جزو پارچه لباس کردی پرمصرف دسته‌بندی می‌شود و در واقع به پارچه‌ای گفته می‌شود که به آن انواع مختلفی از پولک‌ها در رنگ‌ها، طرح‌ها و جنس‌های مختلف متصل است. پارچه‌های پولک‌دار یکی از پارچه‌های مناسب و بسیار زیبا است که برای زینت دادن به البسه مختلف به ویژه لباس‌های مجلسی زنانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پولک‌های مصرفی می‌تواند در انواع مختلفی پولک را در جنس‌ها و اشکال هندسی مختلف داشته باشد. همچنین پارچه‌های پولک‌دار در انواع مختلفی مثل پارچه پولک‌دار دو رو، پارچه پولکی زمینه حریر، پارچه پولکی عربی و… به تولید می‌رسد. 

به دلیل استفاده از پولک در تهیه پارچه‌های پولک‌دار باید در حفظ و نگهداری این پارچه‌ها و شستشو آن‌ها دقت لازمه را داشت تا پولک‌های آن‌ آسیب نبیند. 

به همین دلیل بهتر است در هنگام شستشو پارچه آن را پشت و رو کنید، از شوینده‌های مناسب و ملایم استفاده کنید و از ماشین لباس‌شویی استفاده نکنیم؛ همچنین بهتر است بجای اتو از دستگاه بخار‌دهنده استفاده کنیم. 

پارچه توری

به نوعی پارچه که دارای تنوع و کاربرد فراوان است و به دلیل ظاهر مشبکی که دارد، آن را پارچه توری نامیدند. 

پارچه توری در روش‌های مختلف و در جنس نخ‌های ابریشمی و یا لنینی تولید می‌شود. این پارچه لباس کردی تنوع زیادی در تهیه پوشاک و لباس‌ بخصوص لباس‌های مجلسی، لباس شب و لباس خواب و دیگر صنایع دارد و در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف به فروش می‌رسد. 

پارچه مخمل

پارچه مخمل از جنس ابریشم و یا کرک است و در زمره پارچه‌های سه‌بعدی دسته‌بندی می‌شود. از پارچه مخمل در تهیه پوشاک و صنایع مختلفی استفاده می‌شود. این پارچه دارای طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی است و در تهیه انواع لباس کردی نیز کاربرد دارد. نرمی و لطافت این پارچه‌ را شاید بتوانیم مهم‌ترین ویژگی این پارچه در نظر بگیریم. 

پارچه مخمل دارای خاب است و خاب این پارچه تقریبا مثل خاب فرش است

پارچه لمه پولکی پلیسه

یکی از پارچه‌های مناسب برای تولید انواع لباس‌های مجلسی زنانه بخصوص لباس عروس، لباس شب، لباس خواب که جزو پارچه لباس کردی هم دسته بندی می‌شود، پارچه لمه پولکی پلیسه است. این پارچه نیازی به آستر ندارد و دارای پولک‌های دوخته شده است؛ به همین دلیل پواک‌ها نمی‌ریزند. 

این پارچه بسیار زیبا و چشمنواز است و در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. این پارچه در بین سلبریتی‌ها به دلیل درخشان بودن و انعکاس نور بسیار محبوب و پرمصرف است. 

پارچه ساتن

یکی از پارچه‌های پرمصرف که در تهیه لباس‌های مختلف به ویژه لباس‌های زنانه کاربرد دارد، پارچه ساتن است. جنس این پارچه می‌تواند از جنس الیاف مختلفی مثل پلی‌استر، ریون و … باشد اما اصل پارچه ساتن از جنس ابریشم بوده است.

از این پارچه در تولید وسایل و دکوراسیون منزل، رومبلی، کفش باله و … استفاده می‌شود و دارای انواع مختلفی بافته می‌شود که شامل بافت ساتن با چهار‌مهار، بافت ساتن با پنج‌مهار، بافت ساتن با هشت‌مهار است و همچنین دارای انواع مختلفی مثل ساتن شارموز، ساتن دوشس، ساتن آنتیک و …. است. 

این پارچه بسیار نرم و لطیف، براق، منعطف و مقاوم در برابر چروک شدن است. 

برای شستن این پارچه لباس کردی بهتر است که از ماشین لباسشویی استفاده نکنیم، آن را بسیار نفشاریم و به اصطلاح پارچه را نچلانیم و برای اتوکشی بسیار دقت کنید و درجه حرارت را بسیار کم کنید و با قرار دادن یک پارچه بین اتو و ساتن اتوکشی کنید، از قرار دادن رویه براق ساتن در تماس مستقیم با اتو نیز خودداری کنید. 

در مطالب ذکر شده تنها به کلیات لباس‌های زنانه کردی توجه شد و به جزئیات و انواع مدل‌ها و قوم‌ها ذکر نشد، بنابراین سعی شد تا به مهم‌ترین پارچه‌های لباس کردی که بیشترین استفاده را در تهیه انواع لباس کردی دارند، اشاره شود. 

بررسی قیمت انواع پارچه در تهیه لباس کردی

به طور کلی هر پارچه‌ای مثل پارچه لباس کردی وابسته به عوامل مشترکی مثل وارداتی بودن پارچه، گرماژ و عرض پارچه، خرید عمده، بافت پارچه، برند تولیدی، رنگ مورد نظر و… محدوده قیمتی متنوعی را دارند. 

اما همانطور که به آن اشاره شد در تولید برخی از بخش‌های لباس‌ کردی از پارچه‌‌های لباس کردی نفیس و گران‌بها استفاده می‌شود. 

سخن آخر

در کشور‌ما استان‌های کرد‌نشین بیشتر در غرب و شمال شرقی کشور ساکن هستند، همچنین اقوام کرد زبان جمعیت بالایی را در کشورهایی مثل عراق و ترکیه و… نیز دارند به همین دلیل این پارچه لباس کردی بازار عرضه تقاضای خوبی را دارند و پارچه‌های مختلفی هم در کشور و هم در خارج از کشور به تولید می‌رسد. 

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع پارچه لباس کردی مثل پارچه لباس کردی کجراه که یکی از پارچه‌هایی است شرکت گوهر‌بافت بصورت تخصصی آن را تولید می‌کند، با مشاورین ما تماس بگیرید.

همچنین برای خرید انواع این پارچه‌ها می‌توانید از طریق مجموعه گوهربافت نقش جهان اقدام کنید.

5/5 (2 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹