آشنایی با 6 نوع پارچه برای دوخت مانتو تابستانی

آشنایی با 6 نوع پارچه برای دوخت مانتو تابستانی

مهم‌ترین بخش در هر خریدی، انتخاب درست است. در واقع ما باید در هنگام خرید با توجه به امکانات و خواسته‌هایمان بهترین انتخاب را داشته باشیم. این اتفاق برای خرید پارچه نیز صادق است؛ زیرا ما هنگام تهیه هر نوع پارچه‌ای علاوه بر ویژگی‌ها باید به عوامل دیگری مثل اقلیم، آب و هوا منطقه، فصل مورد نظر و مواردی این‌چنین نیز دقت کنیم

فصل‌ها و شرایط آب و هوایی مختلف بر نوع پوشش افراد به صورت مقطعی و یا کامل اثر می‌گذارد. برای مثال پوشش افراد در فصل تابستان با پوشش افراد در فصل زمستان یکسان نیست؛ چرا که شرایط آب و هوایی متفاوتی را در دو فصل تجربه می‌کنیم. 

با توجه به توضیحات گفته شده امروز سعی داریم تا در این مطلب به بررسی پارچه مانتو تابستانی بپردازیم که برای تهیه انواع لباس‌ها مخصوصا مانتو‌های تابستانی مناسب است بپردازیم، پس با ما در مقاله پارچه تابستانی برای مانتو همراه باشید. 

معرفی کوتاه پارچه مانتو تابستانی

فصل تابستان تقریبا در همه‌ی جهان آب و هوای گرم و خشکی را به ارمغان می‌آورد و این اتفاق به خصوص برای خانم‌های مسلمان به یکی از چالش‌ها تبدیل شده است، چرا که همراه با رعایت پوشش خود باید در این فصل گرم نیز مثل فصول دیگر به فعالیت‌های خود بپردازند. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین منسوجات و پوشاک خانم‌ها، مانتو است؛ مانتو از پرکاربردترین پوشاک در بین خانم‌ها است که در تمام محدوده‌های سنی و تمامی شغل‌ها و حرفه‌ها مورد نیاز هر خانمی است. مانتو‌ها و سایر پوشاک برای هر فصلی با توجه به ویژگی‌های آن فصل متغیر هستند بطوری که برای تهیه و تولید مانتو در فصل تابستان باید به همه جوانب آن فصل توجه شود. 

شناخت پارچه تابستانه مناسب برای تولید پوشاک و مانتوهای تابستانه به شما کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید، تا خرید آسان‌تر و راحت‌تری را تجربه کنید.

به همین دلیل به بررسی  مناسب‌ترین و پرطرفدارترین پارچه مانتو تابستانی می‌پردازیم تا در برابر گرما، گرمازدگی بیش از حد عرق کردن و عواملی این‌چنینی کمتر دچار مشکل شوید و تابستان خاطره‌انگیزی را پشت سر بگذارید.

ویژگی‌های لازم برای تولید مانتو تابستانی چیست؟

پارچه‌های تابستانی برای تولید پوشاک و مانتو‌هایی مناسب هستند که در اقلیم‌های گرم و یا آب و هوای گرم،خشک و یا شرجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین پارچه مانتو تابستانی باید ویژگی‌های سازگار با آن اقلیم و آب و هوا را دارا باشند. ویژگی‌‌های مورد نیاز برای این پارچه‌ها عبارتند از: 

  • رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و پرطرفدار
  • عرض و گرماژ مناسب و متنوع
  • استفاده از الیاف طبیعی مثل پنبه
  • وجود الیاف مصنوعی بسیار کم 
  • عرق نکردن بدن 
  • بافت استاندارد 
  • خنکی 
  • راحتی 
  • مقاومت بالا در برابر مواد مختلف شوینده، چروکیدگی، ساییدگی، پارگی و… 
  • تل نشدن 
  • نداشتن آبرفت 
  • طول عمر بالا 
  • تنفس درست پارچه 
  • تراکم مناسب 

با توجه به ویژگی‌های مطرح شده در ادامه به بررسی مهم‌ترین پارچه تابستانی برای تولید مانتو‌ های تابستانی می‌پردازیم. 

معرفی انواع پارچه مانتو تابستانی

با توجه به معرفی ویژگی‌های پارچه مانتو تابستانی، باید سعی کنیم تا پارچه‌ای مناسب برای این فصل انتخاب کنیم تا پس از دوخت حس خنکی و راحتی داشته باشیم و به کمترین میزان عرق کنیم. نکته مهم در تهیه پوشاک تابستانی از جمله مانتوهای تابستانی این است که بهتر است بیشتر از الیاف طبیعی برای تولید این منسوجات استفاده شده باشد چرا که پارچه‌های تابستانی با کیفیت، در ساختار خود الیاف طبیعی بسیاری دارند. 

پارچه خدی

یکی از پارچه مانتو تابستانی که می‌توان گفت که قدمت بسیار کمی و در حدود یک صده دارد، پارچه خدی است. پارچه خدی در دهه 1920 در هند در راستای استقلال و مقاومت در برابر محصولات بیگانه تولید شد. در واقع پارچه خدی یک پارچه با پشتوانه وحدت ملی هند و نهضت آزادی مهاتما گاندی است و امروزه نیز این پارچه منحصر به کشور هند است که البته چون در قدیم هندوستان شامل کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش بوده است، تولید پارچه خدی در این سه کشور نیز رواج دارد. 

واژه خدی برگرفته از الیاف این پارچه که همان نخ پنبه است، گرفته شده است. در تهیه پارچه خدی علاوه بر الیاف پنبه که عمده این پارچه را تشکیل می‌دهد از الیاف طبیعی دیگر مثل پشم و یا ابریشم نیز استفاده می‌شود. 

امروزه نیز مثل گذشته برای تولید این پارچه از ماشین‌آلات و ابزار مدرن استفاده نمی‌شود و هنوز هم برای تولید این پارچه از ماشین‌آلات و ابزارهای خاص استفاده می‌شود. پارچه خدی ویژگی‌های جالب توجه فراوانی دارد؛ مثلا بافت درشتی را دارد، دارای انواع متنوعی است، بسیار سبک است، استحکام و مقاومت بالایی دارد ولی به راحتی چین و چروک می‌پذیرد. با توجه به شرایط و الیاف مصرف‌ شده در تهیه پارچه خدی این پارچه قیمت بسیار مناسبی را دارد

علاوه بر همه نکاتی که گفته شد، پارچه خدی کاربردهای فراوان دارد و می‌توان از آن در تهیه و تولید انواع مختلفی از پوشاک، لباس و منسوجات مثل کاپشن، شلوار، روتختی، کوسن، کیف، پرده، روتختی و … استفاده کرد. 

یکی از کاربردهای مهم پارچه‌ خدی استفاده در تولید و تهیه مانتوهای تابستانی زنانه است. این پارچه مانتو تابستانی برای آب و هوای گرم و خشک، اقلیم‌های شرجی و فصول گرم مثل تابستان بسیار مناسب است. 

سبکی، راحتی، مقاومت بالا، تولید در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع، بافت مناسب، تنفس استاندارد پارچه و… می‌توانند دلایلی محکم برای خرید شما باشند. 

پارچه نخی

یکی دیگر از مناسب‌ترین پارچه مانتو تابستانی، پارچه‌های نخی هستند. پارچه‌های نخی به دلیل ویژگی‌های فراوان خود در تابستان در تولید منسوجات متنوعی از جمله مانتو تابستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پارچه نخی از جنس پنبه بوده است ولی الیاف بکار رفته در تهیه پارچه‌های نخی می‌تواند به صورت طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از این دو باشد.

پارچه تابستانی برای مانتو

هرچی میزان الیاف پنبه‌ای پارچه نخی بیشتر باشد، پارچه با‌کیفیت تر و مرغوب‌تر است و شاخصه‌های منفی کمتری را نیز به همراه دارد.  

پارچه‌های نخی به دلیل شاخصه‌ها فراوان زیادی که دارند همواره در کانون توجه و مورد تایید و استفاده خیاطان و صنعت‌گران قرار گرفته‌اند؛ ویژگی‌هایی مثل ضد حساسیت بودن، تنوع طرح و رنگ، خنک بودن، عمر بالا، شستشو راحت، تنفس استاندارد پارچه، مقاومت قابل توجه و … .

اما در کنار این همه شاخه مثبت، پارچه‌های نخی شاخصه‌های منفی مهمی نیز دارند؛ مثل تمایل شدید به چروک برداشتن،  امکان کپک زدن در جای تاریک و مرطوب، رنگ پس دادگی، اتوکشی سخت، آبرفت دادن و… .

 برای شستشو پارچه‌های نخی بهتر است که پس از خواندن اتیکت مشخصات پشت لباس از شوینده‌های مناسب و ملایم آب سرد برای آبکشی استفاده کنیم. بهتر است از شوینده‌های آنزیم دار مثل پودرهای آنزیم دار، وایتکس و موارد این‌چنینی در شستشو پارچه‌های نخی استفاده نکنیم. 

به دلیل رنگ‌ پس دادن بهتر است لباس‌های نخی را با دست بشوییم. 

برای مقابله با چروک شدن لباس نیز بهتر است آن را خیلی فشرده نکنیم و اصطلاحا نچلانیم. 

برای استفاده از ماشین لباسشویی بهتر است تاید را با اندکی آب حل کرده و سپس به ماشین لباسشویی بیافزاییم. 

در پارچه‌های نخی به دلیل تمایل به چروکیدگی نیازمند به اتوکشی دقیق است که برای این کار بهتر است که پارچه را با دمای مناسب اتو کشی کنیم. 

برای اتوکشی پارچه‌های نخی به دلیل تمایل به چروک‌پذیری بالا بهتر است که از پارچه مرطوب استفاده کنید و یا پارچه را به صورت دستی خیس کنید. 

پارچه‌های نخی از پرمصرف‌ترین پارچه‌ها است که از مناسب‌ترین پارچه‌ها برای تولید مانتوها و لباس‌های تابستانی است و علاوه بر این‌ها در تولید سایر منسوجات نیز کاربرد دارد. 

پارچه کتان

پارچه کتان را که به پادشاه پارچه‌ها مشهور است، شاید بتوانیم مقاوم‌ترین پارچه در بین تمام پارچه‌ها نیز بدانیم، چون این پارچه در عوامل بسیاری زیادی برابر کشش، حشرات آسیب‌رسان، اثر مواد اسیدی و قلیایی، رطوبت، حرارت و… مقاومت خوبی را از خود نشان داده‌ است. 

جنس این پارچه مانتو تابستانی از الیاف طبیعی و گیاهی، گیاه کتان است و در زمره قدیمی‌ترین پارچه‌های جهان قرار گرفته است. پارچه کتان از جمله مناسب‌ترین و راحت‌ترین پارچه‌ها برای فصول گرم سال مثل تابستان دسته‌بندی می‌شود و برای تولید پوشاک و منسوجات تابستانی مناسب است. پارچه کتان دارای کاربردهای فراوانی دیگری است و در تولید و تهیه پوشاک و لباس‌های مختلف دیگری و منسوجاتی مثل دکوراسیون و مبلمان منزل قابل استفاده است.

در میان این همه ویژگی ممتازی که این پارچه دارد شاید بتوان گفت که مهم‌ترین شاخصه منفی کتان، تمایل داشتن این پارچه به چروکیدگی است. 

همانطور که گفته شد این پارچه برای تولید پوشاک و البسه تابستانی به ویژه مانتوهای تابستانی بسیار مناسب است و شما می‌توانید برای تهیه مانتوهای تابستانی از انواع مختلفی از پارچه‌های کتان از جمله لنین و کتان نخ استفاده کرد. 

الیاف طبیعی که در انواع پارچه مانتو تابستانی کتان وجود دارد باعث شده تا علاوه بر ویژگی‌های متمایز، این پارچه طرفداران زیادی را به خصوص در بین علاقمندان به پارچه‌های طبیعی پیدا کند. 

برای شستشو پارچه کتان شما می‌توانید از ماشین لباسشویی بشویید ولی به یاد داشته باشید پارچه کتان علاقه زیادی به چروک شدن دارد بهتر است که آن را قبل از خشک شدن کامل و با کمی رطوبت اتو کندی، همچنین برای نگهداری پارچه کتان بهترین راه این است که آن را به صورت آویزان شده نگهداری کنید

پارچه خامه‌‌دوزی

نوعی از پارچه‌های نخی که امروزه بسیار در میان تمامی خانم‌ها و تمامی سلیقه‌ها پر‌طرفدار است، پارچه‌های خامه‌دوزی شده هستند. این پارچه‌ها با استفاده از طرح‌های خاصی که ماشین‌ها روی آن‌ها گلدوزی می‌کنند، شکل و شمایل خاصی و زیبایی پیدا می‌کنند که نهایتا باعث محبوبیت آن می‌شود. 

اصل هنر خامه‌دوزی به استان سیستان و بلوچستان منعکس می‌شود و منشا می‌گیرد. پارچه‌های خامه‌دوزی در دسته پارچه‌های نخی قرار می‌گیرد.

پارچه‌های نخی خامه‌دوزی شده به دلیل طرح، بافت و جنس مناسبی که دارند برای تولید مانتوهای تابستانی بسیار مناسب هستند. 

این پارچه مانتو تابستانی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف و امروزه در تنوع بسیار زیاد به فروش می‌رسد و طرفداران بسیار زیادی را نیز برای خود جذب کرده و بازار گرمی بسیار خوبی دارد. 

پارچه خامه‌دوزی شده یک پارچه مناسب برای تولید مانتوها، شومیزها و سایر لباس‌های تابستانی است و به دلیل طرفداران زیادی که دارد می‌تواند انتخاب خوبی برای تولیدی‌های لباس باشد. 

پارچه کشمیر

یکی از قدیمی‌ترین پارچه‌های بشر، پارچه کشمیر است که در ابتدا از پشم بز‌ها تهیه می‌شد. این پارچه مانتو تابستانی از قدیم در کشمیر و نپال به تولید می‌رسید و به همین دلیل به پارچه کشمیر نامگذاری شد. این پارچه را بیشتر برای تولید پوشاک و لباس‌های گرم و زمستانه مورد استفاده می‌شود اما این در حالی است که برای تولید مانتوهای تابستانی نیز مناسب است.

پارچه مانتو تابستانی

این پارچه مانتو تابستانی در زمره پارچه‌های لوکس و گران‌بها دسته بندی می‌شود و دارای ویژگی‌های متعدد و قابل توجهی از قبیل نرمی و لطافت، مناسب برای لباس‌های زمستانه و پاییزه، ظرافت، مقاومت و استحکام، بافت استاندارد، تنوع در رنگ و طرح، تنظیم دمای بدن، تنفس مناسب و استاندارد پارچه، راحتی، مقاومت در برابر بو و خاصیت آنتی باکتریال به صورت طبیعی دارد. 

نرمی و لطافت پارچه مانتو تابستانی کشمیر به حدی است که به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد برای این پارچه شناخته می‌شود. این پارچه برای مانتوها و لباس‌هایی مناسب است که مدت زیادی نمی‌خواهید با آنها بیرون از منزل فعالیت کنید. 

امروزه نیز پارچه کشمیر در کارخانجات مختلفی به تولید می‌رسد ونحوه تولید امروزی آن با روش سنتی و ابتدایی آن بسیار متفاوت است. 

پارچه ابریشم

پارچه مانتو تابستانی ابریشم یکی از نفیس‌ترین پارچه‌ها است که در انواع مختلفی مثل پارچه ارگانزا به تولید می‌رسد و انتخاب خوبی برای تولید مانتوهای تابستانی می‌باشد. 

این پارچه از جنس الیاف طبیعی ابریشم است و یکی از قوی‌ترین منسوجات است. پارچه ابریشم بسیار نرم و لطیف، سبک، وزن کم، جریان هوا مناسب، خنک، شیک و نفیس، تهیه شده با الیاف طبیعی، راحت و زیباست

از شاخصه‌های منفی پارچه ابریشم می‌توان به باقی ماندن جای لکه عرق روی پارچه و دفع رطوبت، از بین رفتن رنگ پارچه در اثر تابش آفتاب اشاره کرد که از زیبایی چشم‌نواز این پارچه به شدت می‌کاهد. 

برای شستشو و نگهداری از پارچه‌ها و منسوجات ابریشمی بهترین راه استفاده از خشکشویی است و نمی‌توان آن را با دست یا ماشین در منزل شست.

پارچه‌های ابریشمی را می‌توان جزو پارچه‌های تابستانی برای مانتو است و می‌توان علاوه بر تولید مانتوهای تابستانی در تولید منسوجات دیگری نیز مورد کاربرد قرار داد و در زمره پرطرفدارترین پارچه‌ها قرار می‌گیرند. 

پارچه مانتو تابستانی ابریشمی جزو پارچه‌های لوکس و گرانبها است و در کل دنیا قیمت بالایی را به خود اختصاص داده است. 

در انتهای معرفی پارچه تابستانی برای مانتو، به دلیل تعدد پارچه‌های مناسب برای مانتوهای تابستانی ما تنها به بررسی مهم‌ترین و پرطرفدارترین پارچه مانتو تابستانی پرداختیم.

پارچه‌هایی که برای تولید مانتو‌های تابستانه مناسب نیستند، کدامند؟

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، پارچه‌های زیادی برای تولید انواع مانتو وجود دارد که با توجه به تفاوت اقلیم، آب و هوا و … همگی مناسب نیستند و برای فصل‌ها و اقلیم‌های مختلف، متفاوت است. 

پارچه ساتن، پارچه چرمی، پارچه پلی‌استر، پارچه جین یا لی، پارچه ریون و بسیاری پارچه دیگر را می‌توان به عنوان پارچه مناسب برای تولید مانتو در فصول و اقلیم‌های مختلف در نظر گرفت. 

قیمت و بازار پارچه مانتو تابستانی

در کشورهای مسلمان مثل ایران مانتو یکی از اساسی‌ترین منسوجات و لباس‌ها برای هر خانمی در محدوده سنی مختلف است. پارچه مانتو تابستانی در محدوده قیمتی مختلف از ارزان تا گران قیمت دسته‌بندی می‌شوند، اما با توجه به نیاز تمامی بانوان عمدتا قیمت متوسط و مناسبی را دارند. پارچه مانتویی مخصوصا پارچه‌های مانتویی تابستانی در کشور ما بازار گرمی دارند و در کارخانه‌های مختلفی در سراسر ایران و جهان به تولید می‌رسند. 

علاوه بر همه موارد ذکر شده، وارداتی بودن پارچه مانتو تابستانی، جنس الیاف مصرفی پارچه، رنگ و طرح پارچه، مقدار الیاف مصنوعی و طبیعی پارچه، برند و شرکت‌های تولید کننده، عرض و گرماژ پارچه و موارد این‌چنینی بر قیمت نهایی هر پارچه‌ای از جمله پارچه‌های مانتویی تاثیر گذار است. 

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و بازار عرضه و تقاضا، پارچه مانتو تابستانی بسیاری در بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور ما مثل قطب نساجی کشور یعنی استان اصفهان و سایر کشورهای جهان به تولید می‌رسند. 

البته لازم به ذکر است برخی از پارچه‌ها مثل پارچه خدی مختص به کشورهای خاصی است و تنها در آن کشور به وتولید می‌رسد.

حرف آخر

پارچه تابستانی برای مانتو در کشور ما بسیار پرمصرف و پرسودند و بازار عرضه و تقاضای بسیار مناسبی را دارند.

شما می‌توانید برای بررسی و بازدید از انواع پارچه مانتو تابستانی و سایر پارچه‌ها به پیج اینستاگرام و سایت شرکت گوهر‌بافت مراجعه کنید.

شرکت گوهر بافت با تجربه‌ی 40 سال فعالیت در صنعت نساجی، واقع در استان اصفهان قطب نساجی کشور است.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید پارچه‌های مختلف از جمله انواع پارچه مانتویی از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان فروش و مشاوران ما در شرکت‌ گوهر‌بافت نقش جهان تماس حاصل نمایید تا بتوانید بهترین و باکیفیت‌ترین پارچه‌ها از جمله پارچه مانتو تابستانی را با بهترین قیمت تهیه کنید.

3.5/5 (2 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹