گرماژ یا وزن پارچه چیست و چه کاربردی دارد؟

گرماژ یا وزن پارچه چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که می‌دانیم، پارچه‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و تنوع زیادی را دارند. وجود ویژگی‌های متعدد و مختلف در پارچه‌های مختلف مهم‌ترین وجه تمایز پارچه‌ها می‌باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها هر پارچه، گرماژ (Grammage) آن است. این اصطلاح در واقع نمایانگر وزن پایه پارچه است و روش محاسبه خاص خود را دارد. در ادامه این مطلب سعی داریم که درباره گرماژ پارچه، بررسی این واحد در پارچه‌های بی‌بافت، نحوه محاسبه آن، کاربردهای مختلف آن، یکا و تبدیل واحد در آن را توضیح دهیم؛ پس با گوهربافت نقش جهان همراه باشید. 

وزن پایه پارچه و یا گرماژ پارچه چیست و آن را چگونه محاسبه می‌کنند؟

اگر شما هم در دسته افرادی هستید، که با صنعت نساجی و پارچه سروکار دارید، حتما می‌دانید یکی از ویژگی‌های مهم و پایه ثابت هر پارچه‌ای، وزن آن است. این واحد یکی از مهم‌ترین اصطلاحات در پارچه است که در واقع به همان وزن پارچه اشاره می‌کند. اهمیت این واحد یا وزن پایه علاوه بر صنعت نساجی و پارچه در دیگر صنایع مثل صنعت کاغذ نیز اهمیت ویژ‌ه‌ای را دارد.

اگر بخواهیم تعریف بسیار ساده‌ای درباره نحوه محاسبه گرماژ پارچه داشته باشیم می‌توان بگوییم که این واحد در واقع همان وزن یک متر مربع پارچه به گرم می‌باشد. با افزایش وزن پایه پوشاک و لباس‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز گرم‌تر خواهند بود و با کاهش وزن پایه، پارچه و پوشاک سبک‌تر و خنک‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پس به طوری که برای تولید لباس‌های گرم و زمستانه باید پارچه‌ای با وزن بالا‌تر را انتخاب کرد. 

برای‌ محاسبه وزن پارچه نیز طولی به انداز‌ه‌ یک متر از پارچه را در عرض مورد نظر و با توجه به الگوی برش، برش می‌دهند و  نهایتا وزن پارچه یا همان گرماژ پارچه بر‌حسب گرم در مترمربع بیان می‌شود.

البته شایان ذکر است که این کارها بسیار تخصصی است و توسط متخصصین و مهندسان نساجی انجام می‌شود و نیازمند به تجزیه و تحلیل فراوان است که با استانداردهای معرفی شده همخوانی داشته باشد. گرماژ پارچه به صورت گرمی بیان می‌شود و ومحدوده متنوعی از اعداد مثل 120، 180، 200، 240، 280 و … را شامل می‌شود.

اگر بخواهیم این اعداد را ترجمه کنیم، می‌توانیم بگوییم مثلا پارچه‌ای دارای وزن 180 گرمی است؛ این بدین معنا است که اگر یک متر طول پارچه در عرض آن پارچه در نظر بگیریم به عدد 180 گرم می‌رسیم. بنابراین متوجه شدیم برای تعیین وزن علاوه بر طول پارچه، عرض آن هم دخیل است. برای مثال بهتر می‌توانیم بگوییم که اگر پارچه ترگال، دارای عرض 200 سانتی‌متری یا 2 متری باشد و وزن آن 300 گرم باشد، یعنی وزن پارچه در ابعاد 200 سانتی متری در 100 سانتی‌متری یا 2 متری در 1 متری، در نظر گرفته شده است. 

بررسی واحد‌ها و یکاهای استفاده شده در گرماژ پارچه

همانطور که احتمالا دیده‌اید و به آن توجه کرده‌اید، روی هر پارچه‌ای نوشته‌هایی دیده ‌می‌شود؛ در واقع نوشته‌های روی هر پارچه‌ حاکی از اطلاعات پارچه است. gsm نیز یکی از اطلاعاتی است که روی پارچه ذکر می‌شود که در واقع نام دیگر وزن پارچه است که با واحد بیان می‌شود. به طور کلی اگر بخواهیم به بررسی gsm بپردازیم، gsm همان، گرم در متر‌ مربع یا همان g/m2 است. 

همانطور که تا اینجای این مطلب متوجه شده‌اید، متداول‌ترین روش برای اندازه‌گیری گرماژ پارچه، روش اندازه‌گیری به صورت متریک است. اما برخی از پارچه‌ها یا لباس با با واحدهای دیگری مثل OZ یا oz/yd2 که در واقع همان اونس در یارد مربع است بیان می‌شود. البته می‌توان با استفاده از روش‌های تبدیل یکا به هم، اعداد حاصل را با استفاده از علم ریاضیات به یکا دلخواه و مورد نظر تبدیل کنید که تبدیل این واحد‌ها به شیوه زیر است: 

«اونس ضربدر 33.906 برابر است با gsm و یا gsm تقسیم بر 33.906 برابر است با اونس»

نکات تکمیلی درباره گرماژ پارچه

وزن پایه پارچه را با استفاده از یکای گرم اندازه‌گیری می‌کنند. با توجه به عوامل متعددی که مهمترین آن اقلیم و عوامل جوی است، پارچه در وزن‌های مختلف و ضخامت‌های متنوع به تولید می‌رسد. بنابراین هر نوع پارچه‌هایی که تولید می‌شود، با توجه به اینکه برای چه شغل، چه اقلیم و عوامل دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای ضخامت‌های مختلفی است تا در مصارف متعددی مورد مصرف قرار بگیرد. 

بنابر نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، می‌توانیم به راحتی به این موضوع پی ببریم که هر پارچه‌‌ای که ضخامت و تراکم بافت بیشتری داشته باشد، گرماژ بیشتری نیز خواهد داشت.

از دیگر نکات جالب توجه راجع به وزن پارچه این است که، فروشندگان و یا کارخانجات نساجی برای مشخص کردن تراکم و بافت پارچه مورد نظر به آن خریدار نیز می‌گویند. 

گرماژ در پارچه‌های بی‌بافت به چه صورت است؟

یکی از معروف‌ترین پارچه‌های بی‌بافت، پارچه اسپان باند است. این پارچه در محدوده گرماژی وسیعی از 8 تا 200 گرم به تولید می‌رسد. وزن در این پارچه‌ها نیز طبق تعریف فوق است و تفاوتی ندارد. 

کاربرد پارچه در گرماژهای مختلف

همانطور که اشاره شد، پارچه در وزن‌های مختلف است و هر گرماژی از پارچه دارای کاربردهای مختلفی بوده است و وابسته به اینکه می‌خواهیم دقیقا چه استفاده‌ای داشته باشیم، وزن مصرفی متفاوت می‌شود. اما از آنجا که پارچه‌هایی مثل پارچه ترگال، پارچه تترون، پارچه اسپان باند، پارچه کتان و … در زمره پارچه‌های پرکاربرد و پرطرفدار دسته‌بندی می‌شوند، دارای محدوده‌ای از وزن‌های مختلف هستند که یک ویژگی قابل توجه نیز برای آنها محسوب می‌شود؛ چرا که هر پارچه‌ای نمی‌تواند محدوده‌ای وسیع از وزن را داشته باشد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، گرماژ پارچه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر پارچه‌ است که با توجه به اقلیم، شرایط، عوامل جوی و دیگر عوامل تاثیر‌گذار تغییر پیدا می‌کند. 

شما می‌توانید برای تهیه انواع پارچه در طرح‌ها، رنگ‌های مختلف و متنوع و در وزن‌های دلخواه می‌توانید به قسمت محصولات سایت ما مراجعه کرده و علاوه بر مشاهده ویژگی‌ها و کسب اطلاعات مورد نیاز از طریق راه‌های ارتباطی با مشاوران و کارشناسان فروش ما در شرکت گوهر‌بافت تماس حاصل کنید تا شما را برای بهترین و باکیفیت‌ترین خرید و مناسب‌ترین قیمت راهنمایی کنند. 

شما می‌توانید بهترین انواع پارچه را از شرکت گوهر‌بافت نقش جهان با رعایت ضمانت کیفیت و اصالت کالا و قیمت مناسب و مستقیم از تولیدکننده تهیه کنید.

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹