راهنمای جامع خرید پارچه طرح دار

راهنمای جامع خرید پارچه طرح دار

امروزه با پیشرفت صنعت نساجی و افزایش مصرف لباس، میزان تولید پارچه در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف به صورت چشمگیری افزایش یافته‌ است. در این میان کارخانه‌های تولید‌کننده پارچه در تلاش هستند که پارچه‌های خود را در طرح‌های متنوع تولید کنند تا خواهان بیشتری داشته باشد و با سلایق مختلف مطابق باشد. امروزه پارچه‌های طرح‌‌دار در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در پارچه‌های متعددی تولید می‌شود که در ادامه به بررسی پارچه طرح دار می‌پردازیم. 

آشنایی با پارچه طرح‌ دار 

اگر بخواهیم که پارچه‌ها را دسته‌‌بندی کنیم، به طور کلی می‌توانیم پارچه‌ها را به دو دسته ساده و طرح‌‌دار تقسیم کنیم. پارچه طرح‌ دار می‌تواند در طرح‌های متنوع و رنگ‌های مختلفی تولید شود. جنس این پارچه می‌تواند از الیاف مختلف طبیعی و یا مصنوعی از جنس پنبه، پشم، فلامنت ویسکوز، پلی‌استر و… باشد و در وزن‌ها و عرض‌های مختلف تولید شود. این مدل پارچه در به صورت طاقه‌ای و عدلی در متراژهای مختلف به تولید می‌رسد. پارچه طرح‌ دار به چند دلیل قابل توجه مثل تعدد نوع پارچه، طرح‌های متعدد و امکان تولید در طرح‌های مختلف بسیار پرطرفدار، پر‌فروش و محبوب است و میزان تولید قابل توجهی دارد. 

انواع پارچه طرح‌ دار

همان‌گونه که گفتیم معمولا همه پارچه‌ها به دو صورت ساده یا طرح‌دار به تولید می‌رسند و با توجه به این نکته متوجه می‌شویم که پارچه طرح دار بسیار متنوع است، بنابراین در ادامه تنها به معرفی برخی از پرطرفدارترین و پر‌فروش‌ترین پارچه‌های طرح‌دار می‌پردازیم.

پارچه کتان نخ

پارچه کتان نخ یکی از انواع پارچه طرح دار است. این پارچه طرح دار از جنس الیاف کتان نخ است و دارای کیفیت، مرغوبیت و قیمت مناسب است. عرض این پارچه 150 سانتی‌متر است و گرماژ و ضخامت متوسطی دارد. پارچه کتان نخ بسیار برای فصل گرما یعنی بهار و تابستان مناسب است و ایستایی آن به صورت آهاردار است. 

پارچه کتان نخ آبرفت کمی دارد و از این پارچه می‌توان در تهیه و دوخت انواع مانتو، سارافون، دامن و دیگر پوشاک استفاده کرد. 

پارچه طرح دار ترگال

یکی از پارچه‌های پرکاربرد و محبوب که فروش و تولید زیادی دارد، پارچه ترگال طرح دار است. این پارچه در تولیدی‌ها و شرکت‌های نساجی زیادی تولید می‌شود و قیمت مناسب و ارزانی دارد. 

این نوع پارچه طرح دار دارای ویژگی‌هایی مثل تنوع رنگی فراوان، مقاومت در برابر چروک شدن، مقاومت در برابر شستشو و مواد ضدعفونی‌کننده، وزن سبک و… است. 

پارچه ترگال در انواع متنوعی مثل پارچه ترگال بیمارستانی و… تولید می‌شود. این پارچه به دلیل کیفیت و مرغوبیتی که دارد بسیار پرفروش بوده و در رده پارچه‌های صادراتی قرار گرفته‌ است. 

پارچه طرح دار تترون

پارچه تترون از پارچه‌های متنوع است که در انواع مختلفی تولید می‌شود و برای یونیفرم، پیراهن، البسه بیمارستانی و… مورد استفاده است. این پارچه طرح دار به دلیل ویژگی‌های متعدد و قابل توجهی که دارد بسیار پرکاربرد بوده و در تهیه پوشاک و لباس‌های مختلف دارای اهمیت است. 

پارچه طرح دار

به طور‌ کلی پارچه تترون ضد حساسیت است و برای هر نوع پوستی مناسب است، لطیف و خنک است، ثبات رنگی دارد، این پارچه طول عمر بالایی دارد و بسیار مقاوم در برابر سایش و چروک شدن و شستشو است. پارچه تترون به دلیل تنوع زیادی که دارد، دارای رنگ‌های متنوع و عرض‌ها و گرماژ‌های مختلف است. 

پارچه تترون طرح‌ دار از جنس الیاف ویسکوز فلامنت است.این پارچه ویژگی‌های گفته‌ شده مثل رنگ ثابت، رنگ‌های متنوع، نرمی و لطافت و… را دارد و در عرض 150 سانتی‌متری و گرماژ 190 گرمی تولید می‌شود. پارچه تترون کاربردهای فراوانی در تولید لباس و پوشاکی مثل پیراهن مردانه، لباس مدرسه و لباس بچگانه دارد. 

این پارچه قیمت مناسب و به صرفه‌ای دارد که در فروش این پارچه تاثیر‌گذار است. پارچه تترون در بسیاری از شرکت‌ها و برند‌ها تولید می‌شود. پارچه تترون در برندها و کارخانه‌های نساجی متعدد به صورت طاقه‌ای و عدلی به فروش می‌رسد. 

پارچه تریکو پنبه‌ای

پارچه تریکو پنبه طرح‌دار نوعی دیگر از پارچه طرح دار است که دارای عرض 160 سانتی‌متری است. این پارچه شامل ویژگی‌هایی مثل چروک نشدن، بدن‌نما نبودن، ثبات رنگی و از این جهت برای تولید و دوخت لباس‌های خانگی و راحتی و لباس خواب بسیار مناسب است. قیمت پارچه تریکو پنبه‌ای طرح‌دار بسیار مناسب و ارزان است و برای تولید البسه خانگی بسیار مناسب است. 

پارچه طرح دار نخی

پارچه نخی طرح‌دار از دسته پارچه‌های نخی است. این پارچه بسیار پرمصرف است و می‌تواند از جنس الیاف طبیعی یا مصنوعی باشد. از این پارچه و به طور کلی پارچه‌های نخی در تهیه بسیاری از لباس‌ها، پوشاک و کاربردهای دیگر استفاده می‌شود.  پارچه طرح دار نخی کیفیت بالایی دارد و برای تهیه لباس برای فصل‌های گرم مخصوصا تابستان مناسب است. 

پارچه نخی دارای ویژگی‌هایی مثل خنکی پارچه، نرمی و لطافت، عدم نیاز به آستر، آبرفت ناچیز، کش نیامدن، تنوع در رنگ و طرح است. 

پارچه‌های طرح‌دار نخی بیشتر در عرض‌ 150 سانتی‌متری کاربرد دارد. قیمت پارچه‌های نخی خیلی مناسب است و پارچه نخی طرح‌دار نیز از این قاعده مستثنی نیست و قیمت مناسب و ارزانی دارد و برای تولید لباس و پوشاک مناسب است. 

از این پارچه طرح دار استفاده‌های فراوانی دارد که مهم‌ترین این کاربرد‌ها استفاده در لباس راحتی و خانگی و لباس خواب است. 

پارچه فلامنت

پارچه فلامنت طرح‌دار همانطور که از نامش مشخص است، از جنس الیاف مصنوعی و فلامنت است. این پارچه در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و در گرماژ‌ها و عرض‌های مختلفی تولید می‌شود.

این پارچه طرح‌دار بسیار تنوع رنگی و طرحی دارد و پر‌مصرف است. یکی از پر‌طرفدار‌ترین پارچه‌های طرح‌دار از جنس فیلامنت، پارچه فلامنت طرح‌دار بیمارستانی است که برای تولید مصارف بیمارستانی مثل لباس و پوشک بیمارستانی، لوازم و کالای بیمارستانی و دیگر ملزومات بیمارستانی استفاده می‌شود. این پارچه در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و قیمت مناسب در برندهای و کارخانجات نساجی متعدد در سراسر کشور تولید می‌شود.

پارچه طرح دار کجراه

شاید بتوان گفت که پارچه کجراه طرح‌ دار پرمصرف‌ترین و پرفروش‌ترین پارچه طرح دار است چرا که این پارچه طرح‌دار کاربردهای زیادی دارد. 

پارچه کجراه طرح‌دار معمولا در عرض 150 سانتی‌متری و گرماژ 280 گرمی تولید می‌شود. الیاف مصرفی در این پارچه طرح‌دار از جنس فلامنت ویسکوز است و در رنگ‌ بندی‌های متعددی تولید می‌گردد. 

پارچه کجراه به صورت عدلی و طاقه‌ای در طاقه‌های 30 متری و عدل‌های 300 متری به فروش می‌رسد. این پارچه قیمت مناسب و ارزانی دارد و برای تولید عمده لباس و پوشاکی مثل لباس فرم پرسنل یا یونیفرم مدارس و سایر لباس‌ها و پوشاک مناسب است. از انواع پارچه پر‌طرفدار کجراه طرح‌دار می‌توان به خال‌دار، مدارس و… اشاره کرد. 

پارچه کجراه طرح‌ دار در کارخانه‌ها و برندهای متعددی در سراسر کشور و خارج از ایران تولید می‌شود. تعدد کارخانه‌ها و برند‌های تولید‌کننده این پارچه طرح‌دار به اهمیت و پر‌مصرف بودن این پارچه اشاره می‌کند. 

پارچه بیمارستانی

یکی از محیط‌هایی که همواره مقدار پارچه مصرفی بالایی دارد، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند. پارچه‌های بیمارستانی به صورت ساده و طرح‌دار می‌توانند که از جنس پارچه ترگال، تترون، فلامنت و اسپان باند تولید شوند. پارچه‌های طرح‌دار بیمارستانی در طرح‌های متنوع و بیشتر برای لباس بیماران تولید می‌شوند که در بخش‌های مختلفی در رنگ‌های متنوع مورد مصرف قرار می‌گیرند. از پر‌مصرف‌ترین طرح‌های مصرفی در تهیه پارچه‌های طرح‌دار بیمارستانی می‌توان به طرح‌های گلدار، چهارخانه، چهارخانه رنگی، راه‌ راه، شاخه و برگ، لوزی لوزی، دایره دایره، ابعاد هندسی، عروسکی و … اشاره کرد. 

این پارچه طرح‌ دار دارای عرض 150 سانتی‌متری بوده و گرماژهای مختلفی دارد. پارچه بیمارستانی طرح‌دار قیمت ارزان، مناسبی دارد و برای تهیه لباس‌ آن‌ هم به صورت عمده بسیار مناسب است و یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت‌گذاری این پارچه گرماژ این پارچه است؛ چون همان‌ طور که گفته‌ شد در گرماژ‌های مختلفی تولید می‌شود. پارچه بیمارستانی با توجه به نوع پارچه مصرفی ویژگی‌های مختلفی دارد. این پارچه به دلیل اهمیت اقتصادی که دارد در بیشتر کارخانه‌های نساجی در سراسر کشور تولید می‌شود اما قطب تولید این پارچه، در قطب پارچه کشور یعنی استان اصفهان است. 

پارچه طرح دار پیراهنی

پیراهن‌ها یکی از پرمصرف‌ترین و محبو‌ب‌ترین پوشاک است و در ایران بسیار زیاد مورد استقبال آقایان قرار می‌گیرد. پیراهن‌ها مثل لباس‌های بیمارستانی بسیار پرمصرف هستند و پارچه‌های زیادی برای تولید آنها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد.

پارچه پیراهنی هم به صورت ساده و هم به صورت طرح‌دار در بسیاری از کارخانه‌های نساجی در سراسر کشور و خارج از کشور تولید می‌شود. پارچه‌های پیراهنی می‌تواند هم از جنس الیاف طبیعی و هم از جنس الیاف مصنوعی و وابسته به فصل مورد نظر گرماژهای مختلفی داشته باشد، ولی بیشتر در تهیه پارچه پیراهنی تلاش می‌شود از الیاف پنبه استفاده شود. از پارچه‌های مصرفی زیادی در تهیه پیراهن‌های طرح‌دار استفاده می‌شود که پر‌مصرف‌ترین آن پارچه تترون طرح‌دار پیراهنی است. تمامی پارچه‌های طرح‌دار پیراهنی عرضی بین 150 تا 190 سانتی‌متر در گرماژهای مختلف دارد. 

همانطور که در ابتدا گفته شد، تمامی پارچه‌ها به دو صورت طرح‌دار و ساده تولید می‌شوند و تنوع زیادی دارند؛ بنابراین نمی‌توان به بررسی همه‌ پارچه‌های طرح‌‌دار پرداخت. 

قیمت پارچه طرح دار

به طور کلی پارچه طرح دار از دسته پارچه‌هایی است که تنوع زیادی دارد و به همین دلیل به قیمت‌های متعددی یافت می‌شود ولی همانطور که در نوشته بالا گفته‌ شد این پارچه قیمت بالایی نداشته و غالبا قیمت به‌ صرفه و اقتصادی دارد.

برای خرید ارزان‌تر این پارچه می‌توان آن را به صورت عمده و با متراژهای بالا تهیه کرد؛ همچنین با توجه به ویژگی‌های مختص هر نوع پارچه قیمت متفاوتی دارد. ویژگی‌هایی مثل گرماژ، الیاف مصرفی، مقدار پنبه پارچه، نوع الیاف، طبیعی یا مصنوعی بودن الیاف مصرف‌ شده در پارچه، وارداتی بودن پارچه، برند و کارخانه‌ی نساجی تولید‌کننده می‌تواند روی قیمت پارچه طرح‌ دار تاثیرگذار باشد. 

برند‌ها و کارخانه‌های تولید‌کننده

پارچه طرح‌ دار در رده پارچه‌هایی است که به دلیل تنوع زیادی که دارد و بازه‌ی بسیار بزرگی از پارچه‌ها (تقریبا همه پارچه‌ها) را در برمی‌گیرد، در اکثر کارخانه‌های نساجی و برند‌ها با قیمت، کیفیت و طرح‌های مختلف در داخل و خارج تولید می‌شود.

برای تهیه و خرید انواع مختلف پارچه طرح‌دار می‌توانید با همکاران ما در بخش فروش شرکت گوهربافت نقش جهان تماس بگیرید.

4/5 (3 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹