آشنایی با انواع پارچه ملحفه‌ای و ویژگی‌های آنها

آشنایی با انواع پارچه ملحفه‌ای و ویژگی‌های آنها

در صنعت نساجی علاوه بر لباس و پوشاک، منسوجات نیز بسیار پرفروش هستند و بخش مهمی از بازار عرضه و تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از بخش‌های پرفروش در منسوجات، منسوجات خانگی و کالای خواب هستند که تنوع بسیار زیادی را در بازار به خود اختصاص داده‌اند. 

در این مطلب از شرکت نساجی گوهر‌بافت به بررسی پارچه ملحفه‌ ای یا ملافه ای می‌پردازیم که یکی از پرفروش‌ترین و پرسود‌ترین پارچه‌های تولیدی است و کاربردهای فراوانی در تولید منسوجات متنوع دارد، پس با ما همراه باشید. 

نگاهی بر پارچه ملحفه ای

پارچه ملحفه ای که به در بین مردم به پارچه ملافه‌ای نیز معروف است، یکی از پارچه‌های پرفروش برای تولید منسوجات خانگی به شمار می‌رود. این پارچه می‌تواند از جنس الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی و یا ترکیبی از این دو با درصدهای مختلف باشد و به همین دلیل برای تولید ملحفه می‌‌توان از پارچه‌های بسیار متنوع در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی استفاده کرد. 

در حال حاضر کارخانه‌های نساجی و تولید پارچه بسیار زیادی در ایران و خارج از ایران به تولید انواع پارچه ملحفه ای می‌پردازند. 

برای انتخاب پارچه ملحفه باید به آیتم‌هایی مثل ثبات رنگی، کیفیت پارچه، بافت استاندارد، طرح و رنگ، عرض و گرماژ، نرمی و لطافت، مقاومت و… توجه کرد تا بهترین پارچه را تهیه کرد.

در ادامه به بررسی ویژگی‌های پرفروش‌ترین و مناسب‌ترین پارچه‌های ملحفه‌ای می‌پردازیم. 

معرفی انواع پارچه ملحفه ای

برای انتخاب و تهیه پارچه ملحفه ای تنوع بسیار زیادی وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیازهایتان پارچه مورد نظر خود را انتخاب و تهیه کنید. 

پارچه ملحفه ای پنبه

وجود الیاف پنبه در هر پارچه‌ای می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل برای افزایش کیفیت و مرغوبیت باشد. الیاف پنبه از الیاف طبیعی و گیاهی است که به پارچه ویژگی‌های مثبت فراوانی از جمله جنس و کیفیت بسیار عالی را عطا می‌کند، البته اکتساب این ویژگی‌ها بستگی به این دارد که چند درصد پارچه از الیاف پنبه تهیه شده است. 

وجود پنبه در پارچه ملحفه ای می‌تواند عامل ایجاد ویژگی‌هایی مثبت بسیاری زیادی در پارچه باشد. مانند: 

  • خنکی 
  • کیفیت و مرغوبیت بالا 
  • سبکی 
  • افزایش فروش
  • افزایش قیمت 
  • راحتی 
  • ثبات رنگی 
  • مقاومت بالای پارچه بخصوص در برابر شستشو
  • طول عمر بیشتر 
  • افزایش موارد استفاده مثل تولید پوشاک و منسوجات مختلف 

پارچه‌ ملحفه ای پنبه یکی از پرکاربرد‌ترین پارچه‌ها در تولید منسوجات خانگی و بخصوص لوازم و کالای خواب است و علاوه بر ملحفه در تولید کالای خواب مختلفی مثل روتختی، روبالشتی، پتو، تشک، روکش‌ تشک کاربرد دارد. این پارچه در گرماژ‌ها و عرض‌های مختلفی به تولید می‌رسند، اما تکراری‌ترین و پرکاربرد‌ترین عرض برای تهیه کالای خواب عرض 150 سانتی‌متری است. 

قیمت پارچه ملحفه ای پنبه وابسته به عواملی تغییر می‌کند، اما مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قیمت نهایی این پارچه، درصد و یا مقدار الیاف پنبه استفاده شده است، به طوری که هرچقدر که مقدار الیاف پنبه در این پارچه بیشتر باشد، قیمت نهایی این پارچه نیز بیشتر است و به تبع پارچه 100% پنبه از همه گران‌تر است و قیمت بالایی دارد. 

نکته جالب این است که کیفیت پارچه‌های پنبه‌ای مثل پارچه ملحفه‌ای پنبه‌ای آنقدر بالا است که مشتریان از خرید آن به علت قیمت بالا صرف نظر نمی‌کنند. 

پارچه ملحفه ای ساتن

ساتن که با نام پارچه ساتن متداول شده است، جزو پارچه‌ها دسته‌بندی نمی‌شود و یک بافت محسوب می‌شود. اگر به دنبال خرید پارچه ملحفه ای از جنس ساتن هستید، بهترین کار این است که پارچه بافته شده ساتن را تهیه کنید

ساتن بسیار نرم و لطیف است که در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شود و دارای انواع مختلفی است که انتخاب را برای شما راحت‌تر می‌کند. تنوع در پارچه ملحفه ای ساتن که در زمره پارچه‌های گران‌بها و لوکس قرار گرفته است، باعث شده تا این پارچه بتواند هر سلیقه‌ و هر انتخابی را پوشش دهد و همواره در دسته یکی از پرفروش‌ترین منسوجات قرار بگیرد. 

از پرطرفدارترین پارچه‌های ساتن در تهیه منسوجات خانگی می‌توان به پارچه ساتن استات، پارچه ساتن ابریشم و پارچه ساتن پلی‌استر اشاره کرد. مهم‌ترین شاخصه این پارچه‌ها نرم و لطیف بودن، استحکام و مقاومت بالای در انواع پارچه‌های ساتن است. 

پارچه ملحفه ای کتان

پارچه‌های تولید شده از الیاف کتان باعث ایجاد مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین پارچه‌ها می‌شود. کتان از الیاف طبیعی و گیاهی است که در صنعت نساجی باعث تولید پارچه‌های بسیار مقاوم، با دوام، با طول عمر بالا، زیبا، ظریف و دارای تنفس مناسب و استاندارد می‌شود. پارچه ملحفه ای کتان از آنجایی که بافت استانداری دارد و قابلیتی بالایی در تنفس پارچه و انتقال هوا و رطوبت دارد می‌تواند بهترین گزینه برای استفاده در فصل بهار و تابستان و مناطق گرم و شرجی باشد. 

از این پارچه نیز می‌توان در تولید منسوجات متعددی از جمله کالای خواب مثل روتختی، روبالشتی، تشک و… استفاده کرد. 

قیمت این پارچه ملحفه ای با توجه به کاربرد و ویژگی‌‌هایی که دارد، بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. 

پارچه تترون ملحفه ای

شاید پرمصرف‌ترین و نام آشنا‌ترین پارچه در صنعت نساجی، پارچه تترون باشد. این پارچه در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شود و بازار عرضه و تقاضای قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر این پارچه در علاوه بر  مخاطبان بسیار فراوانی که دارد در شرکت‌های متعدد نساجی در ایران و خارج از ایران به تولید انبوه می‌رسد.

پارچه ملحفه ای

ویژگی‌ها و تنوع پارچه تترون بسیار زیاد است؛ اما مهم‌‌ترین ویژگی این پارچه اقتصادی بودن و کاربردی بودن پارچه تترون است، چرا که در تهیه هر پوشاک، لباس و یا منسوجاتی می‌توان از یکی از انواع پارچه تترون استفاده کرد. 

از این پارچه ملحفه ای در تهیه کالای خواب، تشک، روتختی، سرویس خواب نوزاد، پتو، بالشت، انواع ملحفه مثل ملحفه خانگی، ملحفه بیمارستانی و یا ملحفه هتلی و… می‌توان استفاده کرد. 

این پارچه ملحفه ای در رنگ‌ها و طرح‌هی مختلف و متنوعی به تولید می‌رسند، برندها و کارخانه‌های مختلفی دارد، ضد حساسیت و آلرژی است و می‌توان گفت که تقریبا برای هر نوع پوستی مناسب و قابل استفاده است، در عرض‌ها و گرماژ‌ها بسیار متنوعی به تولید می‌رسد، قیمت مناسبی دارد، بافت و تراکم استانداردی دارد، بسیار نرم و لطیف بوده، خنک و راحت است، ثبات رنگی دارند و پس از شستشو رنگ دهی ندارند. 

پارچه تترون ملحفه ای مقدار قابل توجهی الیاف پلی‌استر در بافت خودش دارد که وجود این الیاف پلی‌استر از پس دادن رنگ و آبرفت پارچه جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد ثبات رنگی در پارچه می‌شود. 

قیمت پارچه تترون ملحفه‌ای در مقایسه با دیگر پارچه‌های ملحفه‌ای بسیار اقتصادی و ارزان است و می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان منسوجات کالای خواب باشد. 

پارچه ملحفه ای نخی

یکی از پارچه‌های پرفروش، پارچه ملحفه‌ای نخی است. جنس این پارچه بیشتر از الیاف نخ ویسکوز، الیاف کتان و یا الیاف پنبه است. جس این پارچه خنک و بسیار لطیف است و برای تهیه کالای خواب در فصول گرم مثل تابستان می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. 

این پارچه در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و قیمت بسیار مناسبی نیز دارد. 

در این بخش تنها به بررسی مهم‌ترین و مناسب‌ترین پارچه‌‌های مناسب برای ملحفه اشاره کردیم، اما باید بدانید که تنوع پارچه ملحفه ای بسیار زیاد است و شما می‌توانید با توجه به نیاز و خواسته‌هایتان پارچه مورد نیازتان را تهیه کنید. 

طرح‌ها و رنگ‌های  پرطرفدار پارچه ملحفه ای

تنوع طرح و رنگ در پارچه‌ ملحفه‌‌ای یکی از ویژگی‌های منحصر به فردی است که در این پارچه بیشتر از سایر پارچه‌ها دیده می‌شود. پارچه‌ ملحفه ای در عرض‌های متنوع 75، 100، 150، 200، 250 و 300 سانتی‌متری و گرماژهای متنوع در طرح‌های مختلف به تولید می‌رسند، که از پرطرفدارترین آن‌ها عبارتند از:

پارچه ملحفه ای ساده

این نوع پارچه بیشتر در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و برای هر جنسیت و هر سنی مناسب است. این پارچه طرح خاصی ندارد و یک بافت کاملا ساده و یکدست است. 

پارچه ملحفه ای طرح عروسکی

این طرح از پارچه‌های ملحفه‌ای بیشتر برای تولید کالای خواب نوزاد و کودک مناسب است و به همین دلیل از عرض‌های پایین برای تولید آن استفاده می‌شود. 

پارچه ملحفه ای طرح ورزشی یا اسپرت

این طرح بیشتر از همه مورد توجه پسران جوان و نوجوان است و برای طرح آن می‌توان از رشته‌های ورزشی مختلف یا کمپانی‌های مشهور تولید پوشاک و لوازم ورزشی مثل آدیداس، نایک یا باشگاه‌های معروف و پرطرفدار فوتبال ایران، لالیگا و… استفاده کرد. 

پارچه ملحفه ای طرح سه‌بعدی

یکی از طرح‌های پرفروش بازار در چند سال اخیر همین پارچه‌های سه‌بعدی هستند که بسیار زیبا هستند و بازار پر رونقی در بین همه سنین به خصوص جوانان و نوجوانان دارد. 

پارچه ملحفه ای طرح فانتزی

این نوع پارچه بیشتر مورد پسند بزرگسالان است و طرح‌های متنوعی را در بر می‌گیرد.

پارچه ملحفه ای طرح گلدار

طرح گلدار تنوع بسیاری در چیدمان و نوع گل‌ها دارد. این طرح در بین همه سنین و جنسیت‌های طرفداران زیادی را دارد، اما این طرح بیشتر در بین بانوان و دختران محبوب است. این طرح پارچه ملحفه ای به دلیل پرمصرف بودن در گرماژها و عرض‌های مختلفی به تولید می‌رسد. 

سایر طرح‌ها

علاوه بر موارد ذکر شده، طرح‌های دیگری برای پارچه ملحفه ای وجود دارد، طرح‌هایی مثل، چهار‌خانه، راه راه، سنتی، پلنگی و… که می‌توان با بررسی بیشتر طرح دلخواه خود را در میان موارد موجود انتخاب کرد. 

طرح‌های چاپی

اما در برخی از مواقع مشتری از هیچ‌کدام از طرح‌ها استقبال نمی‌کند و دوست دارد تا طرح مورد علاقه خود را روی پارچه مورد نظر چاپ کند. طرح‌های چاپی چون اختصاصی و سفارشی هستند قیمت نهایی بسیار بالایی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کنند و به همین دلیل خیلی توصیه نمی‌شوند. 

پارچه ملحفه ای گوهربافت چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این کارخانه سه نوع پارچه ملحفه ای تولید می‌شود که دارای درصد قابل توجهی الیاف طبیعی پنبه در بافت خود است. پارچه‎‌های این شرکت دارای ویژگی‌های متعدد و کار‌آمدی مثل ثبات رنگی، خنکی، نرمی و لطافت، قیمت مناسب است. در ادامه به معرفی این طرح‌ها می‌پردازیم:

پارچه ملحفه ای

  • طرح آراد
    • این پارچه ملحفه ای در بافت خود دارای 60 درصد الیاف طبیعی پنبه و 40 درصد الیاف پلی‌استر است و رنگ آن ثابت است. 
  • طرح مینو
    • این طرح هم دارای 40 درصد الیاف پلی‌استر و 60 درصد الیاف طبیعی پنبه در بافت خود است و ثبات رنگی دارد. 
  • طرح توسکا
    • این طرح نیز مثل دو طرح قبا در بافت خود 60 درصد الیاف پنبه و 40 درصد الیاف پلی‌استر دارد. رنگ در طرح توسکا به صورت تضمینی ثابت است. 

بررسی آیتم‌ها و ویژگی‌های پارچه خوب برای ملحفه

برای انتخاب بهترین پارچه ملحفه ای باید به ویژگی‌ها و عوامل مختلفی توجه کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم. در این بخش به بررسی آیتم‌های مناسب‌ترین پارچه برای ملحفه اشاره می‌کنیم. 

کیفیت مناسب

وابسته به عوامل مختلفی از جمله الیاف بکار رفته در پارچه، کیفیت پارچه تغییر می‌کند. به طور کلی الیاف طبیعی کیفیت مناسبی را به پارچه می‌دهند. 

جنس و درصد الیاف بکار رفته در پارچه

هر چقدر مقدار الیاف طبیعی و گیاهی بیشتر و مقدار الیاف مصنوعی کمتر باشد، پارچه کیفیت بیشتری دارد. 

قیمت پارچه

قیمت مناسب باعث افزایش فروش و استقبال بیشتر مشتریان در بازار می‌شود. 

طرح و رنگ

تنوع طرح و رنگ امکان خرید و انتخاب را برای انواع سلیقه‌ها به ارمغان می‌آورد که یک حسن بزرگ محسوب می‌شود. 

نرمی و لطافت

یکی از بخش‌های بسیار مهم در تولید کالای خواب، نرمی و لطافت است. پارچه ملحفه ای مناسب و با‌کیفیت باید نرم و لطیف باشد و پوست را اذیت یا خسته نکند. 

خنکی و یا گرمای پارچه

پارچه ملحفه ای باید با توجه به اقلیم و یا فصل مورد استفاده باید با آن شرایط متناسب باشد، به همین دلیل در هنگام خرید دقت کنید که پارچه مورد نظرتان خنکی و یا گرمای مناسب خود را داشته باشد. 

کیفیت طرح چاپ شده

طرح پارچه ملحفه شما، در زیبایی و ظرافت اتاق خواب شما تاثیر بسیار زیادی دارد. بهترین پارچه ملحفه‌ای باید طرح و کیفیت چاپ بالایی داشته باشد که در اثر شستشو و یا گذر زمان زیبایی خود را از دست ندهد. 

ثبات رنگی پارچه

یکی از آیتم‌های بررسی میزان کیفیت پارچه، ثبات رنگی آن است. این موضوع پس از شستشو و گذر زمان مشخص می‌شود، البته درصد قابل توجهی از ثبات رنگی هر پارچه‌ای وابسته به نحوه شستشو و نگهداری است که به این موضوع نیز در ادامه به طور کامل می‌پردازیم. 

گرماژ و عرض پارچه

گرماژ و عرض پارچه از عواملی است که وابسته به شرایط هر فرد متفاوت است. پارچه‌ ملحفه ای مناسب است که گرماژ استاندارد و عرض مناسبی داشته باشد؛ برای مثال برای تولید منسوجات خواب نوزادان و کودکان عرض پارچه باید بسیار کم باشد. 

برند و کارخانه تولیدکننده

کارخانه‌های قدیمی و مشهور در بازار که اعتماد مشتریان را به خود جلب کرده‌اند، همواره می‌توانند بهترین انتخاب برای تهیه پارچه ملحفه ای باشند، چرا که کیفیت کارشان ثابت شده است، مانند تولیدی هایی که در شهرهای اصفهان و بروجرد فعالیت دارند.

روش‌های شستشو و نگهداری از پارچه ملحفه ای

پارچه ملحفه‌ای وابسته به جنس و الیافی که دارد، روش‌های شستشو و مراقبتی متفاوتی را دارند که در ادامه به بررسی همه جوانب شستشو و نگهداری پارچه‌های ملحفه‌‌ای می‌پردازیم: 

  • برای شستشو پارچه ملحفه بهتر است از شوینده‌های لطیف و مناسب استفاده کنیم و از مصرف مواد شوینده قوی و سفید کننده جدا خودداری کنیم؛ چرا که مواد شوینده قوی به بافت پارچه آسیب می‌زنند و باعث کاهش عمر پارچه می‌شوند. 
  • بسته به نوع پارچه و میزان استفاده از کالای خواب بهتر است تا پارچه ملحفه‌‌ای به طور منظم هر هفته یا چند هفته یکبار شسته شود. 
  • بعد از شستشو پارچه، از خشک شدن پارچه کاملا مطمئن شوید، چرا که پارچه‌های ملحفه‌ای استعداد زیادی دارند تا سریعا کپک بزنند. 
  • پارچه خشک شده را تا بزنید و در فرصت مناسب اتو بزنید تا کمتر چروک شود.
  •  اگر پارچه ملحفه شما از در بافت خودش الیاف پلی‌استر دارد، رنگ ثابتی دارد و نگران آبرفت و رنگدهی آن پس از شستشو نباشید. 

بررسی کاربردهای پارچه ملحفه ای

همانطور که اشاره شد، پارچه ملحفه ای تنوع بسیار زیادی دارند و در جنس‌ها و ویژگی‌های مختلف به تولید می‌رسد. از پارچه‌های ملحفه ای علاوه بر تهیه ملحفه می‌توان در تولید منسوجات بسیار زیادی مثل دکوراسیون منزل و کالای خواب نیز استفاده کرد. بعلاوه در صنعت عروسک‌سازی و تهیه عروسک، رو مبلی، رومیزی، تشک، کالای خواب نوزاد و کودک و نوجوان، پتو، بالشت و روبالشتی و بسیاری محصولات دیگر کاربرد دارد. 

قیمت و بررسی عوامل تاثیرگذار بر آن

هر کالایی از جمله پارچه علاوه بر جنس و نوع پارچه وابسته به عواملی متعددی دیگری، دارای قیمت‌های متفاوتی است. عواملی مثل: 

  • برند و کارخانه تولیدکننده 
  • وارداتی بودن پارچه 
  • خرید به صورت عمده 
  • جنس و درصد الیاف مورد استفاده 
  • ساده بودن یا طرح‌دار بودن پارچه 
  • رنگ پارچه 
  • ثبات رنگی پارچه 
  • عرض پارچه 
  • گرماژ پارچه 
  • وجود یا عدم وجود واسطه در هنگام خرید 

وجود یا عدم وجود هر کدام از این موارد بر قیمت نهایی پارچه تاثیرگذار است و می‌تواند قیمت را کاهش و یا افزایش دهد. 

سخن پایانی

پارچه ملحفه ای از پارچه‌های پرکاربرد و متنوع است که کاربردهای فراوانی در تهیه منسوجات مختلف دارد. بازار گرمی قابل توجه این پارچه باعث شده تا تولید این پارچه سود خوبی را برای شرکت‌های نساجی به همراه داشته باشد. 

ما در شرکت گوهر‌بافت به شما کمک می‌کنیم تا بهترین پارچه‌ ملحفه ای را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. علاوه بر این‌ها می‌توانید تا با استفاده از راه‌های ارتباطی با مشاوران و کارشناسان ما در بخش فروش تماس حاصل نمایید تا بهترین خرید پارچه را تجربه کنید؛ همچنین شما می‌توانید با بررسی سایت و شبکه‌های اجتماعی شرکت ما از آخرین اخبار صنعت نساجی و پارچه‌های تولیدی با خبر شوید.

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹