بررسی کامل 3 نوع پارچه پیراهنی نخی

بررسی کامل 3 نوع پارچه پیراهنی نخی

یکی از پرطرفدارترین و بهترین پارچه‌های مصرفی برای تولید پوشاک و منسوجات متنوع زنانه و مردانه، پارچه‌ پیراهنی نخی هستند. این پارچه‌ به دلیل ویژگی‌های مثبت فراوان، تنوع و کاربردهای فراوان در بین مردم بسیار محبوب هستند. 

در این مطلب از تولیدی نساجی گوهر‌بافت به بررسی جامع پارچه پیراهنی نخی می‌پردازیم؛ به علاوه سعی می‌کنیم تا شما را با قیمت، طرح و رنگ، موارد کاربرد این پارچه آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید. 

بررسی پارچه‌ پیراهنی نخی و ویژگی‌های آن

پارچه نخی چیست؟ به چه پارچه‌ای نخی می‌گویند؟ پارچه نخی چه کاربردهایی دارد؟ پارچه نخی از چه الیافی تولید شده است؟ 

به دلیل تنوع بسیار زیادی که در تولید پارچه در صنعت نساجی پارچه وجود دارد، تنها برخی از پارچه‌ها هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند و دارای بازار عرضه تقاضای قابل توجهی هستند. یکی از این پارچه‌ها، پارچه پیراهنی نخی است. 

اگر بخواهیم که به صورت عامیانه صحبت کنیم، مردم بیشتر به پارچه‌ای نخی می‌گویند که از جنس الیاف طبیعی پنبه تهیه شده باشد یا درصد قابل توجهی پنبه در بافت خودش داشته باشد. این پارچه‌ها، پارچه‌هایی خوش‌بافت و با کیفیتی هستند و به دلیل وجود پنبه کیفیت پارچه، طول عمر، خنکی و راحتی  قابل توجهی را دارند. 

اما در واقعیت چنین نیست؛ چرا که پارچه‌های نخی می‌توانند از جنس الیاف طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از این دو باشند ولی بیشتر پارچه‌های نخی از ترکیب الیاف مصنوعی با الیاف طبیعی به تولید می‌رسند. 

همانطور که گفته شد، وجود بیشتر الیاف طبیعی باعث ایجاد ویژگی‌های مثبت زیادی در پارچه‌های مختلف می‌شود که در نهایت عاملی برای افزایش کیفیت و مرغوبیت چشم‌گیر پارچه می‌شود.

پارچه پیراهنی نخی

این پارچه‌ها، ویژگی‌های متعدد و بسیار کارآمدی دارند که به صورت مستقیم بر اهمیت، فروش، قیمت، کیفیت و بسیاری عوامل دیگر تاثیر می‌گذارد. ویژگی‌هایی مثل: 

  • تنوع در رنگ و طرح 
  • عرض‌‌های متنوع 
  • گرماژهای مختلف 
  • کاربردهای فراوان 
  • کیفیت و مرغوبیت قابل توجه  
  • وجود الیاف طبیعی مختلف در ساختار آن 
  • تولید در کارخانه‌ها و کمپانی‌های متعدد 
  • خنکی
  • سبکی و راحتی 
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • تنوع در پارچه‌های مورد استفاده 
  • دوخت راحت و آسان 

موارد یاد شده تنها بخشی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های مثبت پارچه‌های پیراهنی نخی هستند که بسته به مقدار الیاف طبیعی و یا مقدار الیاف مصنوعی این ویژگی‌ها تغییر می‌کند، به علاوه باید به این نکته هم توجه داشت که در میان ویژگی‌های قابل توجه پارچه پیراهنی نخی ممکن است این پارچه شاخصه‌های منفی هم داشته باشد که در ادامه به بررسی کامل و 0 تا 100 تمامی این موارد می‌پردازیم.

بررسی انواع پارچه‌ پیراهنی نخی

همانطور که گفته شد، پارچه پیراهنی نخی در انواع مختلفی تولید و تهیه می‌شوند. پارچه‌های پیراهنی نخی می‌توانند از جنس الیاف مختلفی تهیه شوند. در این بخش به بررسی کامل و دقیق مهم‌ترین پارچه‌ پیراهنی نخی می‌پردازیم. بسته به اینکه پارچه مورد نظرمان برای تولید چه لباس و یا منسوجاتی است، برای تولید لباس چه جنسیتی کاربرد دارد، برای چه رنج سنی مورد استفاده است و… پارچه‌های مختلفی را می‌توان مورد استفاده قرار داد. 

پارچه تترون نخی

یکی از پارچه‌های پرکاربرد و بسیار نام آشنا برای تهیه منسوجات متنوع، پارچه تترون است. پارچه تترون نخی در دسته پارچه‌ پیراهنی نخی است و به دلیل ویژگی‌های کاربردی و مهمی که دارد بیشتر از پارچه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. خود پارچه تترون بسیار متنوع است و در انواع مختلفی مثل پارچه تترون فلورا، پارچه تترون کجراه، پارچه تترون ساده، پارچه تترون آکسفورد و … مورد استفاده است. 

پارچه تترون نخی به دلیل ویژگی‌های قابل توجه بسیاری که دارد، پرمصرف‌ترین پارچه پیراهنی نخی است که برای تولید منسوجات مردانه و زنانه توصیه می‌شود. ویژگی‌های این پارچه عبارتند از: 

  • کیفیت مناسب 
  • سبک بودن
  • قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی 
  • واریته رنگی بسیار زیاد 
  • طرح‌های مختلف 
  • تنوع تولید در عرض‌ها و گرماژهای مختلف 

این پارچه‌ها غالبا در عرضی بین 150 تا 190 سانتی‌متر به تولید می‌رسند. جنس پارچه‌های تترون متفاوت است و می‌تواند از جنس الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی و یا ترکیبی در درصدهای مختلف از این دو باشد اما بیشتر از جنس پلی‌استر ویسکوز به تولید می‌رسد. 

همه پارچه‌های تترون در درون خود مقداری الیاف پنبه دارند، بسته به اینکه درصد الیاف پنبه در پارچه تترون چقدر است، کیفیت پارچه تترون تغییر می‌کند. هرچه مقدار الیاف پنبه در پارچه تترون بیشتر باشد، پارچه پرمصرف‌تر، نرم‌تر، با کیفیت‌تر، سبک‌تر و مناسب‌تر برای تولید پیراهن مردانه است. 

این پارچه کاربردهای فراوان در تولید لباس‌ها و منسوجات مختلف زنانه و مردانه دارد و برای تولید پیراهن‌، شومیز، شلوار، مانتو و بسیاری پوشاک دیگر در همه سنین مورد استفاده است.

پارچه پیراهنی نخی تترون در رنگ‌های متنوعی به ویژه آبی، سفید، مشکی، آبی نفتی به تولید می‌رسند و در قابلیت چاپ طرح‌های بسیار متنوعی را به صورت چاپی روی پارچه‌ها را دارد. 

این پارچه به دلیل فروش خوبی که دارد، در شرکت‌های تولیدی بسیاری در ایران و خارج از ایران به تولید می‌رسد. 

شاید در انتها برای شما سوال پیش بیاید که پارچه تترون پیراهنی نخی چه ویژگی‌هایی را دارد؟ آیا پارچه تترون برای پیراهن مناسب است؟ 

پارچه تترون پیراهنی نخی ویژگی‌هایی مثل تولید در گرماژهای مختلف و بیشتر در عرض 300 سانتی‌متری به تولید می‌شود، بسیار نرم و لطیف است، کیفیت بالایی دارد، در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شود و… .، در نهایت باید گفت این پارچه برای تولید پیراهن‌های مردانه بخصوص پیراهن‌های جعبه‌ای مردانه بسیار مناسب است. 

همانطور که گفته شد، پارچه‌ها در کنار شاخصه‌های مثبت بسیاری که دارند، آیتم‌های منفی هم دارند. مهم‌ترین آیتم منفی در همه پارچه‌های تترون آبرفت پارچه‌هاست. پارچه‌های تترون در صورت شستشو دچار آبرفت می‌شوند اما با اقداماتی مثل شستشو با آب سرد و استفاده از شوینده مناسب پارچه تترون می‌توان آبرفت پارچه را به صورت قابل توجهی کاهش داد. 

پارچه پیراهنی نخی از جنس الیاف پنبه

الیاف پنبه یکی از مهم‌ترین الیافی هستند که در تولید پوشاک با‌کیفیت و با طول عمر بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این الیاف در نهایت باعث تولید منسوجات بسیار با‌کیفیت و با ویژگی‌های منحصر به فرد می‌شود. اگر بخواهید پارچه پیراهنی نخی تهیه کنید که بسیار مرغوب و با کیفیت است، بدون شک این پارچه یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای شماست. 

ظاهر مناسب، بافت استاندارد، طرح و رنگ‌های متنوع، کاربردهای متعدد، قیمت مناسب، کیفیت و طول عمر بالا، تنفس صحیح پارچه، نرمی و لطافت الیاف و… همه و همه در کنار هم باعث ایجاد پارچه‌ای مناسب برای شماست. 

لباس‌ها و پوشاک تولیدی از این پارچه در زمینه‌های مختلفی مثل ورزشی، اداری، رسمی، مجلسی و… کاربرد دارند و بسیار خوش‌فرم، مناسب و مقاوم در کشیدگی، ساییدگی، پارگی و شوینده‌ها و چروک هستند. 

پارچه پیراهنی نخی از جنس الیاف ابریشم

پارچه‌هایی که از جنس الیاف طبیعی تولید می‌شوند، کیفیت بسیار بالایی را نسبت به پارچه‌های مصنوعی و یا پارچه‌های ترکیبی دارند. یکی از بهترین پارچه‌های مورد استفاده برای پارچه پیراهنی نخی، الیاف ابریشمی هستند. 

الیاف ابریشمی، نرمی و لطافت خاصی را به پارچه می‌دهند که نمونه‎ آن در کمتر پارچه‌ای وجود دارد؛ به علاوه تنفس مناسب و استاندارد بالا، وزن سبک، ظاهر زیبا، قیمت مناسب، تنوع در رنگ و طرح، کاربردی بودن، مقاومت استاندارد و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شود تا این پارچه همواره در صدر انتخاب‌های مشتریان قرار داشته باشد. 

این پارچه پیراهنی نخی در تولید منسوجات بسیاری مثل پیراهن‌های مردانه و زنانه، شومیز، مانتو، شلوار و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پارچه پیراهنی نخی از جنس الیاف کتان

یکی دیگر از پارچه‎‌های مقاوم و کاربردی که در زمره پارچه پیراهنی نخی قرار می‌گیرد، از جنس الیاف کتان است. الیاف کتان باعث ایجاد مقاومت بسیار زیادی در پارچه می‌شوند و یکی از الیاف طبیعی و گیاهی فوق العاده با کیفیت هستند. این الیاف علاوه بر مقاومت پارچه در برابر پارگی، کشیدگی، پوسیدگی در برابر انواع شوینده‌ها و مواد شیمیایی هم بسیار مقاوم هستند. 

الیاف کتان به پارچه خاصیت راحتی و تنفس مناسب را می‌دهند که باعث می‌شود در اثر استفاده طولانی مدت از پارچه احساس خستگی کمتری را داشته باشیم.

به طور کلی می‌توان منسوجات و پوشاک بسیار زیادی را از الیاف کتان برای هر سن و هر جنسی تهیه کنیم که هم مقاومت بالا و هم ماندگاری بالایی را داشته باشد. 

در این بخش به الیاف طبیعی فراوانی اشاره شد که بیشترین استفاده را برای تولید پارچه پیراهنی نخی داشتند. اما همانطور که می‌دانید، در تهیه پارچه پیراهنی نخی علاوه بر الیاف طبیعی می‌توان به طور کامل و یا مقداری از الیاف مصنوعی نیز استفاده کرد. 

بررسی قیمت پارچه‌های پیراهنی نخی

پارچه پیراهنی نخی وابسته به عوامل و آیتم‌هایی دارای قیمت‌های متفاوتی است، اما گر بخواهیم به طور کلی بگوییم این پارچه قیمت متوسط و مناسبی دارد و برای تولید منسوجاتی مثل مانتو، شلوار، پیراهن‌های زنانه، پیراهن‌های مردانه، شومیز و… مناسب است. 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پارچه پیراهنی نخی عبارتند از: 

  • برند و شرکت تولیدکننده پارچه 
  • درصد الیاف طبیعی پارچه 
  • درصد الیاف مصنوعی پارچه 
  • جنس الیاف مصرفی در پارچه 
  • خرید به صورت عمده 
  • بازار عرضه و تقاضا پارچه 
  • رنگ و طرح پارچه 
  • عرض و گرماژ پارچه 
  • وارداتی بودن

در بین عوامل تاثیرگذار یاد شده جنس و درصد الیاف طبیعی در تولید پارچه پیراهنی نخی بیشترین تاثیر را در قیمت نهایی پارچه دارد. 

سخن پایانی

امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین پارچه‌ها در بازار، پارچه پیراهنی نخی است. این پارچه جزو پارچه‌های پرمصرف در تهیه منسوجات مردانه و زنانه است که دارای تنوع، قیمت و کیفیت مناسبی است. 

شرکت نساجی گوهر‌بافت با چهل سال سابقه در قطب نساجی کشور، یکی از شرکت‌های موفق در تولید پارچه‌های مختلف است. شما می‌توانید به صفحه‌های ما در شبکه مجازی سر بزنید و یا با استفاده از راه‌های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران فروش ما در شرکت نساجی گوهر‌بافت تماس حاصل نمایید و بهترین و با کیفیت‌ترین پارچه‌ها را با مناسب‌ترین قیمت مستقیم از تولیدکننده تهیه کنید.

4/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹