کارخانه تولید پارچه و تاریخچه آن در ایران و جهان

کارخانه تولید پارچه و تاریخچه آن در ایران و جهان

صنعت نساجی و تولید پارچه از صنایع پرسود، پرکاربرد است که در حال حاضر در ایران و جهان بازار بسیار گرمی را دارد. در بین تمامی کشورهای جهان، کشور چین بزرگترین بازار تولید پوشاک و پارچه را در کل جهان دارد و به تبع آن کارخانجات نساجی متعدد از جمله کارخانه تولید پارچه همراه با نیروی کار فراوان با توجه به جمعیت قابل توجه خود دارد. 

در این نوشته سعی داریم که به بررسی زیر و بم یک کارخانه پارچه در ایران و جهان، تاریخچه این کارخانه‌ها، شهرهای قدیمی پیشرو در تولید پارچه، شیوه و مراحل تولید پارچه بپردازیم، پس با گوهربافت همراه باشید. 

کارخانه تولید پارچه

به زبان ساده به لایه‌ای نرم از جنس الیاف مختلف طبیعی و یا مصنوعی که الیاف آن به شکل‌های مختلف قرار می‌گیرند، پارچه می‌گویند. 

کارخانه تولید پارچه از مهم‌ترین و پر‌‌‌‌سود‌‌ترین کارخانه‌ها است که دارای بخش‌های مختلفی است و با توجه به الیاف خود به تولید پارچه می‌پردازند. پارچه یکی از محصولاتی است که در ایران و جهان طرفداران زیادی دارد. در این سال‌ها با توجه به پیشرفت قابل توجه صنعت مد و لباس، مصارف این صنعت نیز به صورت قابل توجهی سیر صعودی پیدا کرده است. از سمتی دیگر نیز، پارچه را می‌توان در زمره محصولاتی در نظر گرفت که پرفروش و پرسود است. پارچه از مهم‌ترین نیازها برای هر کشوری است و از همه مهم‌تر بازار عرضه و تقاضای آن بسیار در خارج و داخل ایران گرم است. 

همه این تفاسیر را می‌توان دلایلی مناسبی برای ورود به این عرصه و حتی در مواردی که بودجه قابل توجه و یا در مواردی که اسپانسر قوی وجود داشته باشد، دلیلی قابل توجه برای ورود به صنعت نساجی و یا حتی احداث کارخانه تولید پارچه دانست. 

کارخانه پارچه یکی از بخش‌های صنعت نساجی است که به تولید پارچه‌های متعدد و متنوع در بخش‌های مختلف می‌پردازد. 

بررسی کارخانه پارچه در ایران

در ایران صنعت تولید پارچه و کارخانه تولید پارچه قدمت زیادی دارد و در سال‌‌های گذشته ایران توانسته که به تولید پارچه‌ تنوع زیادی را ببخشد و به تولید انبوه پارچه‌های مختلف برسد، به طوری که علاوه بر عدم نیاز به واردات برخی پارچه‌ها به صادرات برخی پارچه‌ها نیز روی آورده است. 

در حال حاضر در ایران کارخانه های پارچه‌ متعددی در استان‌ها و شهرهای مختلف احداث شده است که می‌توان از مهم‌ترین آنها به استانهای اصفهان، تهران، یزد، مازندران، خراسان، شیراز و… اشاره کرد. در بین شهرها و استان‌های اشاره شده، از استان اصفهان به عنوان قطب نساجی کشور و مهد تولید برخی پارچه‌ها یاد می‌شود. استان اصفهان در حال حاضر در صدر تولید پارچه است و کارخانه تولید پارچه متعدد و مختلفی را دارد.

از کارخانه های پارچه مهم و موفق در صنعت تولید پارچه در ایران، می‌توان به شرکت گوهر‌بافت، یزد‌بافت، شرکت‌ پر، شرکت بهارجین اصفهان، شرکت ستاره سهیل، شرکت ناز حریر خراسان و… اشاره کرد که به تولید انواع پارچه‌ها در طرح‌ها، رنگ‌ها، انواع و با ویژگی‌های مختلف می‌پردازند. 

همچنین ما در شرکت گوهر‌بافت نقش جهان به تولید پارچه‌های مختلف و متعدد می‌پردازیم و شما می‌توانید با استفاده از مشاوران و کارشناسان فروش ما در شرکت تولید پارچه گوهر بافت، بهترین و با‌‌‌کیفیت‌ترین پارچه‌ها را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید. 

در حال حاضر شرکت‌های نساجی مختلف و کارخانه تولید پارچه در ایران برخی از پارچه‌های خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند که مهم‌ترین و ‌عمده‌‌ترین خریداران پارچه‌های ایرانی کشورهای همسایه ما مثل عراق، ازبکستان و… است. 

در حال حاضر با توجه به افزایش دانش و پیشرفت‌های فراوان علم نساجی، کارخانه تولید پارچه توانسته‌اند به پیشرفت‌های قابل توجه و مهمی در تولید پارچه‌هایی با خواص و ویژگی‌های مختلف مثل پارچه‌های ضد باکتریال برای پارچه‌های مصرفی در بیمارستان و… را به تولید برسانند. همچنین پارچه‌های فراوانی از قبیل تترون، ترگال، حریر، کتان، جین و … را با استفاده از الیاف مختلف طبیعی یا مصنوعی به تولید می‎‌رسانند که کاربردهای فراوانی در تهیه لباس، پوشاک و سایر منسوجات مصرفی دارد. این اتفاقات نشانه پیشرفت قابل توجه کارخانه پارچه در ایران است. 

بررسی کارخانه‌ پارچه خارجی

همانطور که می‌دانید کارخانه‌های بسیاری زیادی به صورت کارخانه تولید پارچه در خارج وجود دارد که مهم‌ترین آنها در چین، هند، آمریکا، بنگلادش و… به فعالیت می‌پردازند و میزان تولید قابل توجهی دارند. اما همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده پارچه و دارای کارخانه های پارچه متعدد و نیروی کار بسیار قوی با توجه به جمعیت بالایی خود دارد. 

قیمت پارچه‌های خارجی در ایران که به پارچه وارداتی نیز مشهور است، تفاوت فاحشی با پارچه‌های داخلی دارد با اینکه خیلی از لحاظ کیفیتی ممکن است با‌هم تفاوتی نداشته‌ باشند. 

تاریخچه کارخانه تولید پارچه در ایران

در کشور ما کارخانه تولید پارچه بسیار زیادی در شهر‌ها و استان‌های مختلف کشور احداث شده است، که در ادامه به بررسی قدیمی ترین و پر اهمیت ترین شهرهای و کارخانه های پارچه می‌پردازیم: 

کارخانه پارچه در استان اصفهان

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، در حال حاضر استان اصفهان قطب تولید پارچه در ایران و مهد تولید برخی پارچه‌هایی مثل ترگال، تترون، کجراه و… است. کارخانه‌های تولید پارچه در استان اصفهان بسیار زیادند و در شهرهای مثلا اصفهان، نجف آباد، کاشان و… بسیار فعال هستند و حتی قدمتی قابل توجه دارند. 

در حال حاضر با توجه به ورود دلالان به صنعت نساجی اصفهان، نمی‌توان به راحتی به هر پارچه‌ای از برندهای اصفهانی اعتماد کرد، چرا که کیفیت را بسیار کاهش داده‌اند. به همین دلیل در حال حاضر اگر می‌خواهی پارچه‌هایی با قیمت کم داشته باشید، می‌توانید کیفیت را کنار گذاشته و پارچه‌های اصفهان را انتخاب کنید، چرا که همانطور که گفتم با حضور دلالان و واسطه‌ها اماکن خرید پارچه با کیفیت اصفهان مثل قدیم آسان نیست. 

کارخانه تولید پارچه در تهران

استان تهران به دلیل اینکه پایتخت کشور ایران است، جمعیت قابل توجه نیروی کاری را دارد و به تبع دارای کارخانه تولید پارچه بسیاری نیز است. امروزه در تهران و در اطراف تهران کارخانه‌های متعدد پارچه ایجاد شده است و پارچه‌ها را بیشتر به صورت گرد‎‌بافی تولید می‌کنند و محصولات مختلفی را به تولید می‌رسانند.

صنعت نساجی پارچه 

کارخانه‌های پارچه در تهران نوپاتر از استان‌های اصفهان و یزد است و در صنعت نساجی و پارچه هنوز به جایگاه آنها نرسیده است، اما با این حال پیشرفت قابل توجهی داشته است.  

کارخانه پارچه در یزد

صنعت نساجی، تولید پارچه و کارخانه تولید پارچه در استان یزد، از قدمت بالا و ویژه‌ای برخوردار است و تولید پارچه در این استان به سال‌های بسیار دوری بر‌میگردد. 

پارچه‌هایی که از کارخانه پارچه در یزد به تولید می‌رسند، دارای کیفیت بسیار بالا هستند. 

کارخانه‌های تولید پارچه در یزد دارای بهترین و متخصص‌ترین بافنده‌ها است و قیمت بالاتری نسبت به کارخانه‌های تولید پارچه اصفهان دارد. 

آشنایی با شیوه و روش تولید پارچه

تا اینجا این مطلب به طور کلی با کارخانه پارچه در ایران و جهان آشنا شدید. فرآیند تولید پارچه در این کارخانه‎‌‎‌ها یک فرایند پیوسته، پیچیده و متعدد است که در نهایت به تولید پارچه از الیاف مختلف منجر می‌شود. در ادامه به معرفی مراحل طی شده برای تولید پارچه در کارخانه تولید پارچه به اختصار می‌پردازیم. 

بررسی مراحل مختلف تولید پارچه

تمیز کردن الیافی که برای تولید پارچه قصد داریم از آنها استفاده کنیم

در این مرحله الیاف مختلف را می‌شوییم، خشک می‌کنیم و نهایتا مخلوط می‌کنیم. این فرآیند در برخی از الیاف مثل الیاف طبیعی ضروری است. 

مرحله کاردینگ

در این مرحله الیاف توده مانند را به دستگاه کادر وارد می‌کنیم تا ار ناخالصی‌ها و اضافات پاک و مرتب شوند. 

شانه کردن الیاف

در ادامه عمل شانه زدن را نیز انجام می‌دهیم تا الیاف کوتاه را جدا کنیم. 

تاباندن الیاف

این مرحله از مراحل مهم و پیچیده است که در طی آن الیاف را کشیده و می‌پیچند. به این فرآیند تابیدن می‌گویند که نهایتا باعث ایجاد رشته الیافی پیوسته می‌شود. 

مرحله مهم تکسچرایزینگ

تکسچره شدن از مجموعه عملیات‌های قابل توجهی است که در طی چندین مرحله صورت می‌گیرد و در آن الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر و یا اکریلیک و… ویژگی‌هایی را کسب می‌کنند تا شبیه به الیاف طبیعی نظیر ابریشم شوند. این مراحل از مهم‌ترین مراحل در تولید پارچه است و اهمیت بسزایی را دارد. 

پیچیدن نخ روی بوبین

در ادامه، رشته و الیاف نخ را از پایه چرخان به مخروط‌ها منتقل می‌شود. در این مرحله طی مجموعه عملیاتی نخ‌ها برای بافت پارچه آماده می‌شوند. 

چله کشی الیاف

به پیچیده شدن نخ‌های تار بر روی اسنو برای تولید پارچه از بافت، چله‌کشی می‌گویند. 

کارخانه پارچه
کارخانه تولید پارچه

آهار زنی الیاف

در این مرحله با استفاده از مواد مختلفی نظیر نشاسته به بافت و افزایش مقاومت بافت پارچه کمک می‌شود. 

بافت پارچه

تبدیل نخ به پارچه در این مرحله است که توسط دستگاه‌های بافندگی مختلف، بافت پارچه نیز تغییر پیدا می‌کند. 

مرحله پرز سوزی الیاف

الیاف و نخ‌های بیرون زده از یک سطح یکنواخت از پارچه را با عبور از فرآیندی از بین می‌برند. 

آهار گیری الیاف

برای از بین بردن آهار اضافی پارچه این عملیات نیز با استفاده از مواد شیمیایی مختلف صورت می‌گیرد. 

تمیز کردن الیاف

با استفاده از مواد شیمیایی مختلف در این مرحله الیف را می‌شوییم و در نهایت اضافات را پاک می‌کنیم. 

 عملیات مرسریزه کردن

در این مرحله مواد شیمیایی مختلفی را به الیاف پارچه اضافه می‌کنیم که مزایای مختلفی مثل افزایش مقاومت را به همراه دارند. 

رنگرزی پارچه

همانطور که از نام این مرحله مشخص است، به پارچه رنگ‌هایی را اضافه می‌کنند. 

اگر پارچه بدون رنگ از کارخانه تولید پارچه خارج شود به آن پارچه خام گفته می‌شود. 

برای افزایش کیفیت در مرحله رنگرزی بهتر است که در مراحل اولیه تولید پارچه به آن رنگ اضافه کنیم، اما در غیر این صورت محدودیتی برای اضافه کردن رنگ در مراحل دیگر نداریم. 

مراحل تکمیلی

در این مراحل با انجام اعمالی روی پارچه به آن خصوصیت‌ها و ویژگی‌های قابل توجهی نظیر ضد چروک شدن، استحکام و … 

اضافه می‌شود که به افزایش مقاومت و کیفیت پارچه افزوده می‌شود.

سخن پایانی

با توجه به پیشرفت صنعت نساجی و اهمیت پارچه در ایران و جهان، امروزه با توجه به سود بسیار خوبی که از تولید و فعالیت در صنعت پارچه در کشور ما حاصل می‌شود، احداث یک کارخانه تولید پارچه می‌تواند باعث افزایش استقلال و کاهش بیکاری و جلوگیری از خروج عرض از کشور می‌شود. 

ما در شرکت گوهر‌بافت نقش جهان با جمع‌آوری متخصصین ایرانی توانسته‌ایم که بهترین و باکیفیت‌ترین پارچه‌ها را با مناسب‌ترین قیمت تولید کنیم. شما می‌توانید با استفاده از راه‌های ارتباطی با کارشناسان فروش ما در شرکت گوهر‌بافت تماس حاصل کنید و پارچه مورد نظر خود را با توجه به نیاز خود سفارش داده و انتخاب کنید.

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹