نکاتی جالب توجه درباره پارچه لباس کردی زنانه

نکاتی جالب توجه درباره پارچه لباس کردی زنانه

کشور ایران یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیا است و به سبب این پیشینه تاریخی غنی و پایدار، قومیت‌های متعدد و متنوعی در سراسر ایران حضور دارند. یکی از با‌اصالت‌ترین این اقوام در کشور، قوم کرد هستند. کردها در کشور ما بیشتر در مناطق شمال شرقی و غرب کشور ساکن بوده و اقلیتی نیز در استان‌های خراسان، کردستان، کرمانشاه و… زندگی می‌کنند.

نوع پوشش خاص و چشم‌نواز اقوام کرد به گونه‌ای است که علاوه بر ایرانیان، توجه بسیاری از افراد را در کشورهای مختلف جهان به خود جلب کرده است. در این مطلب از شرکت تولید پارچه گوهر‌بافت نقش جهان قصد داریم تا شما را با یکی از زیباترین نوع پارچه لباس کردی یعنی پارچه لباس کردی زنانه آشنا کنیم، پس تا انتها این مطلب همراه ما باشید. 

پارچه لباس کردی کاربردهای آن

یکی از زیباترین لباس‌های محلی که طرفداران زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کرده است، لباس کردی است. لباس کردی به دو صورت زنانه و مردانه برای تمامی سنین از کودک تا بزرگسال قابل استفاده است. شاید مهم‌ترین بخش در لباس‌های کردی، تنوع در مدل‌های تولید شده این لباس است چون بیش از 100 مدل لباس کردی بسته به شهر و منطقه کرد‌زبان موجود است که شما می‌توانید لباس کردی مورد نظر خود را انتخاب و تهیه کنید. 

برای انواع لباس کردی از پارچه‌هایی تحت عنوان پارچه لباس کردی زنانه و پارچه لباس کردی مردانه استفاده می‌شود. این پارچه‌ها تنها به سبب آنکه برای تولید لباس کردی زنانه یا مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به این نام مشهورند و می‌توانند از هر جنس و یا هر نوع پارچه‌ای باشند. پارچه‌های لباس کردی زنانه زیبا، شیک، شکیل، براق و چشم‌نواز هستند و به زن‌های کرد، زیبایی کم‌نظیری می‌بخشند. لباس‌های کردی مردانه نیز با توجه به شرایط این مناطق به تولید می‌رسد و صلابت خاصی را به آقایان می‌دهد.

پارچه لباس کردی زنانه

برای تولید لباس کردی زنانه می‌توان از پارچه لباس کردی زنانه مثل پارچه گیپور، پارچه توری، پارچه حریر و بسیار پارچه دیگر و همچنین برای تولید لباس کردی مردانه نیز می‌توان از پارچه‌هایی مثل تترون، ترگال، پارچه کجراه و… استفاده کرد. جنس این پارچه‌ها بسته به اینکه قصد دوخت و تهیه کدام نوع و یا کدام بخش از لباس کردی را دارید، متفاوت خواهد بود. 

پارچه‌های لباس کردی زنانه و مردانه زیبایی منحصربه‌ فردی دارند، نرم و لطیف هستند و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و در گرماژها و عرض‌های مختلف تولید می‌شوند و بافت استانداردی دارند. در بخش بعدی به شما بهترین پارچه لباس کردی زنانه را معرفی می‌کنیم و به بررسی کامل آن می‌پردازیم. 

برای تهیه بهترین پارچه لباس کردی زنانه باید به چه نکاتی توجه کرد؟ 

برای تولید لباس کردی زنانه مهم‌ترین قدم، انتخاب یک پارچه درست است. برای دوخت لباس کردی زنانه باید پارچه‌ای را انتخاب کنیم که ویژگی‌های مناسب پارچه لباس کردی زنانه را داشته باشد. پارچه لباس کردی که برای تولید منسوجات زنانه استفاده می‌شود، در وهله اول باید زیبا و چشم‌نواز باشد و ترجیحاً دارای تنوع رنگی بسیار زیاد باشد و در طرح‌های مختلف به تولید برسد تا بتواند بارز‌ترین ویژگی ظاهری لباس کردی زنانه، یعنی زیبایی را پوشش دهد. در ادامه باید پارچه‌ای انتخاب شود که ویژگی‌هایی مختلفی از جمله راحتی، مقاومت و استحکام، بافت استاندارد، عرض و گرماژ مناسب داشته باشد. 

برای دوخت و یا تهیه لباس کردی زنانه پارچه‌های متنوعی وجود دارند که این پارچه کردی می‌توانند از جنس الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی و یا ترکیبی مختلف از هر دو الیاف باشد به همین دلیل برای تهیه لباس کردی زنانه می‌توان از پارچه حریر، پارچه گیپور، پارچه ساتن و بسیاری پارچه دیگر استفاده کرد. این پارچه‌ها در نهایت با استفاده از تزیینات مختلفی مثل سنگ‌دوزی، ملیله‌دوزی، سرمه‌دوزی و… و با استفاده از پولک‌ها و یا سنگ‌های مختلفی تزیین می‌شوند. 

همانطور که گفته شد، لباس کردی زنانه بسیار زیبا و شکیل است و اصل اول در هنگام تهیه پارچه لباس کردی زنانه زیبایی است. اما علاوه بر زیبایی پارچه ویژگی‌های دیگری هم مهم است که در این بخش به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم. 

نرمی و لطافت یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های هر پارچه‌ای است

پارچه‌ای که برای تولید هر منسوجات قرار می‌گیرد، بسته به مورد استفاده باید نرمی و لطافت خوبی داشته باشد؛ زیرا اگر پارچه به اندازه کافی نرم نباشد، حس خوشایندی را برای مشتری به همراه نمی‌آورد و نهایتا سلب رضایت مشتری را در پی دارد. پارچه لباس کردی زنانه نیز جدا از این اتفاق نیست، چون لطافت جزو اساسی‌ترین ویژگی‌های هر پارچه است. 

ظرافت در جزئیات

ظرافت در پارچه لباس کردی زنانه یکی از عوامل مهم زیبایی این پارچه است. بیشتر پارچه‌هایی که برای تولید لباس کردی زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیازمند به رعایت حتی‌المقدور جزئیات و ظرافت در طراحی هستند. 

تنوع در رنگ و طرح

پارچه لباس کردی زنانه از آنجایی که برای تولید لباس کردی زنانه مورد مصرف قرار می‌گیرد، باید تنوع رنگی مورد نظر را داشته باشد. لباس کردی زنانه غالبا در رنگ‌های شاد و متنوع به تولید می‌رسد و کردزبانان از این لباس محلی برای مراسم‌های گوناگون خود نیز استفاده می‌کنند، به همین دلیل رنگ و طرح از اهمیت بالایی در این لباس برخوردار است.

انواع پارچه لباس کردی

مقاومت

ویژگی مقاومت در دو حیطه مقاومت فیزیکی اعم از پارگی، کشیدگی و ساییدگی و… و مقاومت شیمیایی شامل مقاومت در برابر مواد آلی، بازها، اسیدها و شوینده‌های مختلف است. اگر پارچه لباس کردی زنانه مقاومت بالایی داشته باشد، از کیفیت قابل توجهی برخوردار است و بالطبع طول عمر بالایی نیز خواهد داشت. 

جنس و درصد الیاف طبیعی و یا مصنوعی

الیاف طبیعی ویژگی‌های مناسبی را به پارچه می‌دهند که افزایش کیفیت و افزایش فروش را در پی دارد. بالطبع آن الیاف مصنوعی عکس این قضیه عمل می‌کنند و یکی از مهم‌ترین دلایل افت کیفیت پارچه هستند. هر چقدر که درصد این الیاف بالا و پایین شود، می‌تواند بر ویژگی‌های مثبت و منفی متعدد پارچه لباس کردی زنانه تاثیرگذار باشد. 

معرفی محبوب‌ترین پارچه‌ لباس کردی زنانه

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، برای تهیه لباس کردی زنانه، می‌توان از پارچه‌های زیادی استفاده کرد که در میان آنها برخی پارچه‌ها موفق‌تر عمل کردند و در بین خریداران و مشتریان اعتماد بیشتری را جلب و فروش بیشتری داشته‌اند. در این بخش به طور مختصر و مفید شما را با این پارچه‌ها آشنا می‌کنیم. علاوه بر این موارد برای تهیه لباس کردی زنانه می‌توان از پارچه لباس کردی زنانه مخمل، لمه پولکی پلیسه و کرپ استفاده کرد. 

پارچه لباس کردی زنانه پولکی

در بخش‌های پیشین اشاره شد که برای زیبایی بیشتر پارچه‌ لباس کردی زنانه از سنگ و پولک برای زیبایی بیشتر این پارچه‌ها استفاده می‌کنند. این قضیه باعث شد تا جرقه تولید پارچه‌های پولک‌دار در شرکت‌های نساجی زده شود و پارچه‌هایی با نام پارچه پولک‌دار یا پارچه الماسی به تولید برسد. 

پارچه‌های پولک‌دار دررنگ‌های مختلف و ترجیحا شاد به تولید می‌رسند. تنوع این پارچه لباس کردی زنانه تنها به واریته رنگی منتهی نمی‌شود و برای تولید این پارچه از پولک‌هایی با اشکال مختلف مثل پولک بیضی شکل، پولک ستاره‌ای، پولک قلبی و طرح‌های دیگر به تولید می‌رسد. پارچه لباس کردی زنانه پولکی یا الماسی در تولید هم تنوع دارند و در انواع مختلفی مثل پارچه پولک‌دار دو رو، پارچه پولک‌دار عربی و… به تولید می‌رسد.

لباس کردی زنانه

برای پیشگیری از آسیب دیدن پولک‌های پارچه لباس کردی بهتر است: 

  • از شوینده مخصوص و مناسب این پارچه استفاده کنیم. 
  • به نکات اتیکت پشت لباس دقت کنیم. 
  • پارچه یا لباس را پشت و رو کرده و بعد آن را بشوییم. 
  • حتی‌المقدور بهتر است پارچه پولک‌دار را با دست بشوییم تا با ماشین لباسشویی.
  • برای اتو کشیدن از اتو بخار استفاده کنید. 

پارچه لباس کردی زنانه ساتن

یکی از پارچه‌های پرکاربرد است که برای تولید بسیاری از لباس‌های مجلسی زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، پارچه ساتن است. نرمی و لطافت به همراه بافت خوبی که این پارچه دارد کافی است تا توجه اغلب بانوان را به خود جلب کند. 

علاوه بر این‌‌ها پارچه لباس کردی زنانه ساتن جنس لَختی دارد و تقریبا چروک ناپذیر است. پشت این پارچه مات است و به راحتی قطرات آب را به لکه تبدیل می‌کند که به این دلیل بهتر است تا برای تولید لباس‌های تابستانی مورد استفاده قرار نگیرد. علاوه بر نرمی و لطافت که به شاخصه اصلی این پارچه تبدیل شده است، پارچه ساتن استحکام و دوام بسیار خوبی دارد. 

به سبب تنوع زیادی که پارچه ساتن در بازار مثل پارچه ساتن آنتیک، ساتن دوشس، ساتن کتان، ساتن طرح‌دار، ساتن شیار‌دار و… موجود است. علاوه بر این دسته‌بندی به دو صورت ساده یا طرح‌دار نیز به تولید می‌رسد. در اثر شستشو ممکن است طرح پارچه ساتن طرح‌دار از بین برود

این پارچه در تهیه و تولید اغلب لباس‌ها و پوشاک زنانه مثل انواع مانتو، شومیز‌، شال، روسری، مقنعه و چادر و در تهیه منسوجاتی مثل پرده، رومیزی، رو‌مبلی و روتختی از این پارچه استفاده کرد. علاوه بر این‌ موارد پارچه ساتن جزو پارچه‌هایی مناسب برای پارچه لباس کردی زنانه است و برای تولید بخش‌هایی از لباس کردی زنانه از این پارچه استفاده کرد. 

پارچه ساتن جزو پارچه‌های حساس است و نیاز به مراقبت دارد، زیرا ممکن است به آسانی زیبایی خود را از دست بدهد. برای حفظ زیبایی این پارچه لباس کردی زنانه بهتر است: 

  • این پارچه را پشت و رو کرده و بعد آن را اتو کنید. 
  • از ماشین لباسشویی استفاده نکنید و ترجیحا با دست بشویید. 
  • از اسپری آب اتو استفاده نکنید چون به احتمال زیاد لکه‌های ناشی از قطرات آب روی آن باقی می‌مانند. 

پارچه لباس کردی زنانه حریر

پارچه ابریشمی یا پارچه اطلسی که به پارچه حریر معروف است، نوعی پارچه لباس کردی زنانه است که برای تهیه منسوجات متنوع خنک و تابستانی از قبیل لباس کردی زنانه، مانتو مجلسی، شومیز‌ و لباس‌های مجلسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه حریر از ترکیب درصدهای مختلفی از الیاف ابریشم طبیعی و مصنوعی به تولید می‌رسد. 

پارچه حریر خنک و مناسب برای فصول گرم است، نرم و لطیف است و در رنگ‌ها و طرح‌ها پرفروشی به تولید می‌رسد. پارچه حریر انواع مختلفی مثل پارچه حریر کریستال، حریر نخ، حریر ژرژت، حریر کریشه، حریر پلیسه، حریر سیلک، حریر ساتن، حریر گلدار، حریر پرده‌ای و … به تولید می‌رسد. هرکدام از پارچه‌های حریر ویژگی‌ها و شاخصه‌های خود را دارند و برای تولید پوشاک زیادی قابل مصرف هستند. 

پارچه لباس کردی زنانه حریر جزو پارچه‌های دو رو و محبوب در بین خیاطان است و برای تهیه رنج گسترده‌ای از پوشاک زنانه و دخترانه مورد استفاده است. 

پارچه لباس کردی زنانه گیپور

اگر قصد تهیه لباس کردی زنانه داریم باید زیبایی لباس را در اولویت قرار دهیم. یکی از پارچه‌هایی که می‌تواند عامل زیبایی بیشتر هر لباسی باشد، پارچه گیپور است. پارچه گیپوری برای اولین بار در اروپا و در کشور فرانسه به تولید رسیده است. این پارچه ظریف و شبیه به تور است و معمولا از جنس الیاف مختلفی مثل ابریشم، ابریشم مصنوعی، ریون و یا پنبه به تولید می‌رسد. 

پارچه گیپور پارچه کاربردی است و برای تولید منسوجاتی مثل لباس‌های شب یا لباس خواب، لباس عروس، لباس مجلسی، لباس‌ زیر، تزیین انواع پوشاک، اکسسوری‌های مختلف و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه گیپور در طرح‌های مختلف گل و یا طرح‌های سه بعدی برای تهیه پارچه لباس کردی زنانه نیز مورد استفاده است و عامل بخش مهمی از زیبایی پارچه لباس کردی زنانه است. 

این پارچه علاوه بر زیبایی، شفاف، سبک و متنوع در رنگ دارند و در انواع مختلفی مثل گیپور ساده، گیپور مجلسی،گیپور کلاسیک، گیپور چرمی، گیپور گرید و… به تولید می‌رسد. برای نگهداری و مراقبت از پارچه لباس کردی زنانه گیپور کار سختی را در پیش ندارید؛ تنها کافیست پارچه را پشت و رو کنید و از یک شوینده مناسب و آب با دمای متوسط استفاده کنید. شستشو با ماشین لباسشویی برای این پارچه لباس کردی مانعی ندارد، بعلاوه این پارچه نیاز به اتو کشیدن ندارد ولی اگر مجبور شدید بهتر است از اتو بخار استفاده کنید. 

پارچه لباس کردی زنانه توری

اگر بخواهیم پارچه‌های پیشرو و تاثیرگذار در صنعت مد را به شما معرفی کنیم به طور یقین یکی از این پارچه‌ها، پارچه توری است. پارچه توری علاوه بر کاربرد در تهیه پوشاک و لباس‌هایی نظیر لباس‌های مجلسی زنانه و دخترانه، لباس عروس و تزیین لباس یکی از مهم‌ترین منسوجات مورد استفاده در دکوراسیون منزل و پرده‌ها است و علاوه بر موارد یاد شده در بخش‌های متعدد دیگری نیز مثل تهیه پارچه لباس کردی زنانه کاربرد دارد. 

پارچه تور پارچه‌ای مشبک است و طی اتفاقات و تکنیک‌هایی به تولید می‌رسد. برای تهیه این پارچه ابتدا از الیاف طبیعی نظیر کتان، ابریشم و … استفاده می‌شد؛ اما امروزه از الیاف مصنوعی نیز برای تهیه پارچه توری استفاده می‌شود.

پارچه لباس کردی زنانه

پارچه توری، جایگاه مهمی را در لباس کردی زنانه دارد و این نقش در مراسمات و آیین‌های مختلف محسوس‌تر نیز خواهد شد. این پارچه در انواع گوناگونی مثل تور دانتل، تور النکن، تور قلاب‌بافی، تور سوزنی و … به تولید می‌رسد و شما می‌توانید در تهیه پارچه لباس کردی زنانه از انواع مختلف این تورها استفاده کنید. 

پارچه‌ توری معمولا به دلیل جنس الیاف، پیچیدگی در تولید و ظرافت طرح قیمت بالایی دارد و در زمره پارچه‌های گران‌بها دسته‌بندی می‌شود. 

لباس کردی زنانه شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

همانطور که گفتیم لباس کردی زنانه و لباس کردی مردانه بسیار متنوع بوده و بیش از 100 مدل لباس کردی وجود دارد. تنوع در لباس هر منطقه و هر اقلیم کردزبان باعث شده است تا لباس‌های کردی از اقلیمی به اقلیم دیگر متفاوت باشد و این تفاوت عاملی باشد تا برخی از بخش‌ها کم یا زیاد شود. در این قسمت از بررسی پارچه لباس کردی زنانه به بررسی اساسی‌ترین رکن‌های لباس‌ کردی زنانه می‌پردازیم. 

جافی

جافی همان شلوار زنانه است و انواع گوناگونی دارد. جافی در قسمت مچ پا تنگ و در قسمت‌های بالایی گشاد است. پارچه لباس کردی زنانه مورد استفاده برای تهیه جافی بهتر است جنس خنک، لطیف و سبکی داشته باشد، به همین علت بیشتر از پارچه نخی استفاده می‌شود. 

کراس

کراس به پیراهن با آستین بلند گفته می‌شود و جزو لباس‌های مشترک بین مردان و زنان به شمار می‌رود. برای تهیه کراس زنانه بهتر است از پارچه لباس کردی زنانه گران‌بها و نفیس استفاده کنیم. 

پاپوش

اقلیم سرد در مناطق کردنشین باعث شده است تا لباس‌ها در گرماژهای بالا به تولید برسد تا به بیشترین مقدار از ورود هوا جلوگیری کند. به همین منظور برای تهیه پاپوش یا جوراب در لباس کردی از پارچه‌هایی نظیر پارچه‌های پشمی و یا پارچه‌های چرمی استفاده می‌شود. 

شال کمر

این بخش نیز مثل کراس جزو بخش مشترک بین پارچه مردان و زنان کرد است. برای تهیه و دوخت شال کمر باید تقریبا از 8 متر پارچه لباس کردی زنانه استفاده کرد. این پارچه می‌تواند طرح‌دار و یا ساده باشد. 

سربند زنانه

سربند زنانه یکی از بخش‌هایی است که به سبب زیبایی بیشتر و برای مو زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنوع زیادی مثل گلوه‌نی، ده سمال، کلاو و… دارد. سربند زنانه وابسته به منطقه کرد زبان و یا مراسمی که قصد شرکت در آن را دارید، دارای تزیینات و جزئیات مختلفی است. 

کلنجه

کلنجه یا همان جلیقه که وابسته به هر منطقه کردنشینی اسامی مختلفی دارد بخشی از لباس کردی زنانه است که از جنس پارچه لباس کردی زنانه مخمل دوخته می‌شود. 

پرده آخر

در این مقاله به بررسی کامل پارچه لباس کردی زنانه پرداختیم و شما را با پارچه‌های مورد استفاده، بخش‌های لباس کردی زنانه و ویژگی‌های مهم این پارچه آشنا کردیم. 

شرکت تولید پارچه گوهر‌بافت با سابقه 40 سال فعالیت در صنعت نساجی در قطب نساجی ایران مفتخر است تا شما را بهترین پارچه‌های ایران و جهان آشنا کند. شما می‌توانید با استفاده از راه‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی با مشاوران و کارشناسان ما در واحد فروش ارتباط برقرار کنید و باکیفیت‌ترین پارچه‌ها را با بهترین قیمت تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت و یا صفحات شرکت گوهر‌بافت در شبکه‌های مجازی سر بزنید. 

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹