6 ویژگی لباس کار دوبنده + قیمت

6 ویژگی لباس کار دوبنده + قیمت

لباس کار از مهم‌ترین پوشاک مصرفی در محیط کار است که باعث افزایش سلامت و کیفیت کار می‌شود. از آنجایی که هر شغل و حرفه‌ای ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد، لازم است تا ویژگی‌های مربوط به هر شغلی را در نظر بگیریم و بر اساس آن ویژگی‌ها لباس کار مناسب و استاندارد تهیه کنیم. 

در این مطلب از شرکت تولید پارچه گوهر بافت قصد داریم تا  شما را با لباس کار دوبنده آشنا کنیم، پس اگر به این مطلب علاقه دارید با انتها همراه ما باشید. 

آشنایی با لباس کار

لباس کار یکی از مهم‌ترین عوامل محافظتی برای کارگران و کارکنان در هر بخش است که بر اساس ویژگی‌های هر شغل و حرفه‌ای طراحی می‌شود و عاملی مهم در افزایش کیفیت کار، سلامت کارکنان و افزایش سرعت کار است. لباس کار بسته به شغل، اقلیم، آب و هوا، جنسیت، میزان ساعات کاری و … متفاوت است و بر این اساس به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود.

از مهم‌ترین این دسته بندی‌ها می‌توانیم به تقسیم‌بندی بر اساس جنس و الیاف (شامل درصد الیاف، ترکیب الیاف و …)، شکل لباس کار (یک تکه یا سرهمی، دو تکه یا چند تکه) و کاربرد اشاره کنیم.

لباس کار دوبنده

از دیگر عوامل مهمی که در تولید لباس کار بسیار مهم است، سیستم مدیریت HSE است که در بخش بعدی به طور مختصر به آن می‌پردازیم. این سیستم اساس تولید لباس کارهای مورد استفاده در بخش‌های مختلف است و جایگاهی مهمی را در تولید لباس کار ایفا می‌کند، به طوری که عدم رعایت موارد ذکر شده در این سیستم می‌تواند در عدم تایید لباس کار نقش داشته باشد؛ زیرا طبق قانون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمامی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها باید مورد بازرسی قرار بگیرید و در صورتی که لباس کار مورد استفاده بر اساس سیستم مدیریت HSE تولید نشده باشد، طبق قانون باید مجازات یا جریمه شوند. 

از انواع لباس کار مورد استفاده در صنایع مختلف می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

لباس کارهای نسوز یا ضد آتش

  • مورد استفاده در مشاغل مرتبط با آتش و گرما مثل آتش‌نشانی.
  • برای تولید این لباس کار می‌توانید از پارچه‌های مختلف و با کیفیت است، که مقاومت فیزیکی مناسبی دارند، استفاده کنید. 
  • بهترین پارچه برای این مشاغل پارچه‌هایی از جنس الیاف طبیعی، مقاوم و مستحکم و دارای تهویه و تنفس استاندارد است. 
  • بهتر است این نوع لباس کار با استفاده از روکش‌های مناسبی مثل آلومینیوم سولفات، آزبست و … پوشیده شده باشند. 

لباس کار‌های عایق به سرما

  • این لباس‌ها مخصوص مشاغلی است که در دماهای بسیار پایین مشغول به کار هستند، مثل افراد شاغل در انواع سردخانه‌ها.
  • بهترین پارچه برای این دسته از لباس‌ها پارچه‌هایی با الیاف طبیعی است.
  • لباس کار عایق به سرما نیز مثل لباس کار نسوز بهتر است دارای روکش باشد. 

لباس کار مورد استفاده در صنایع عمران

  • مورد استفاده برای صنعت عمران و دیگر صنایع فنی و مهندسی.
  • بیشتر از جنس پلی استر و ویسکوز، دارای مقاومت فیزیکی بالا و طول عمر مناسب.
  • قیمت بیشتر لباس کار این حوزه کاری مهندسی نسبت به سایر لباس‌ کارها.

لباس کار در صنعت گاز

  • با توجه به حساسیتی که در این شغل وجود دارد، تولید لباس کارهای مورد استفاده در این صنعت صددرصد از جنس الیاف طبیعی است. 
  • لباس کار‌ حرفه ای مورد استفاده در صنعت گاز قیمت زیادی دارند. 

لباس کارهای عایق حفاظتی

  • مقاوم در برابر گرما و مناسب برای مشاغلی که با آتش سروکار دارند، مثل کوره‌پزی.
  • استفاده از روکش‌های مختلف نسوز مثل روکش آلومینیومی برای عملکرد بهتر.

لباس کار در صنایع نفت

  • استفاده از پارچه‌هایی از جنس الیاف طبیعی و با کیفیت.
  • مقاوم، مستحکم، دارای تهویه مناسب و بافت استاندارد با طول عمر بالا.

بررسی مختصر درباره سیستم HSE در لباس کار

در بخش قبلی درباره ویژگی‌های لباس کار و اهمیت سیستم مدیریتی HSE صحبت کردیم. بطور کلی اگر بخواهید تا لباس کار استاندارد و مناسبی را تولید کنید، لازم است تمام موارد ذکر شده را رعایت کنید تا هم لباس کار شما مورد تایید وزارت کار باشد و هم به امنیت و سلامت کارکنان توجه شود.

لباس کار مردانه

لباس‌ کار به دو نوع لباس کار سرهمی یا یک تکه و لباس کار دو تکه (شامل پیراهن/کاپشن و شلوار) تقسیم بندی می‌شود و بر اساس سیستم مدیریتی HSE باید روی لباس کار و طبق استانداردها سه مورد زیر رعایت شده باشد: 

  1. نشانه و علائم حک شده بر روی لباس
  2. کیفیت و مرغوبیت جنس لباس 
  3. سمت فرد یا جایگاه فرد، نوع و رنگ لباس 

لباس کار مورد استفاده در هر حرفه یا هر صنفی باید کاملا مناسب و اندازه فرد باشد و تا حد امکان بهتر است از پوشیدن لباس‌های گشاد و تنگ جلوگیری شود. 

کسانی که در بخش‌های نزدیک به ماشین‌آلات مشغول به کار هستند، باید لباس کاری بدون پارگی و آسیب دیدگی داشته باشند. بعلاوه نباید از ساعت، زیور آلات استفاده کنند؛ جالب است بدانید که داشتن کلید در جیب نیز ممنوع است. 

اگر کارکنان محیط کاری مستعد به احتراق و انفجار به فعالیت بپردازند، نباید از یقه نورگیر، زه و دسته عینکی استفاده کنند که از جنس انواع سلونوئید ساخته شده است؛ بعلاوه استفاده از هرگونه مواد قابل اشتعال نیز اکیدا ممنوع است. 

اگر کارگران در هنگام کار کردن مجبور باشند تا دائما آستین‌هایشان را بالا بزنند، باید از لباس‌هایی استفاده کنند که آستین کوتاه باشد. 

اگر محیط کار دارای آلودگی، گرد و غبار و مواد قابل اشتعال و.. باشد، لباس مورد استفاده کارکنان نباید جیب یا لبه باشد، زیرا ممکن است این مواد مضر در لباس و چین و چروک‌های لباس باقی بماند و به سختی پاک شوند. 

در محیطی کاری که مواد خزنده و مضر وجود دارد، باید از لباس کارهایی استفاده کنیم که آب و گاز به آن نفوذ نکند و جنس پارچه لباس کار متناسب با محیط کار باشد. 

لباس‌های کار نسوز مخصوص محافظت در برابر آتش باید کلاه، دستکش و کفش به صورت یک تکه داشته باشد. 

اگر محیط کار اسیدی یا شامل مواد رادیواکتیوی باشد، باید به صورت یکسره و بدون هر نوع منفذ یا سوراخی تولید شود. این لباس‌‌ها دارای کلاه مخصوص، کفش و دستکش‌هایی از جنس غیر قابل نفوذ هستند. 

لباس کار‌های بارانی باید کلاهی از جنس پارچه ضد آب با آستری نخی داشته باشد زیرا این نوع لباس‌ کارها برای مناطق و محیط‌های معتدل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر قصد استفاده از این لباس‌ها برای محیط‌های سردسیر را دارید، بهتر است پارچه‌ ضد آب با آستری پشمی را تهیه کنید

لباس کار دوبنده چیست؟

لباس کار دوبنده که با نام بیلرسوت مردانه نیز متداول شده است، یکی از لباس کارهای پرمصرف و مورد استفاده در مشاغل و حرفه‌های مختلف مثل کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که از اسم این لباس مشخص است، لباس کار دوبنده بدون آستین است و تنها دو بند در قسمت سرشانه و بالایی لباس دارد. در همان بخش بالایی و در قسمت سینه لباس یک جیب بزرگ وجود دارد که محل قرار دادن ابزار آلات یا وسایل مهم و پرکاربرد است که دفعات زیاد در هنگام کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برای تولید لباس کار دوبنده بر اساس شغل و حرفه‌ مورد نظرمان می‌توانیم از پارچه‌های مختلفی مثل پارچه کتان، پارچه کشی، پارچه فلامنت، پارچه جین، پارچه فلامنت و پارچه کجراه استفاده کنیم؛ اما پیش از انتخاب پارچه لازم است تا جنبه‌های مختلف در شغل یا حرفه مورد نظر را بررسی کنیم و از پارچه‌ای مناسب و استاندارد استفاده کنیم که نیازهای شغل ما مورد نظرمان را تحت پوشش قرار دهد. 

همانطور که در ابتدا این بخش نیز به آن اشاره کردیم، این لباس کار مردانه از جمله لباس کارهایی است که در صنایع بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد: 

  • صنایع پتروشیمی 
  • صنایع مختلف فنی 
  • عمران و راهسازی 
  • مکانیکی و تعمیرگاه خودرو 
  • کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف (نظیر کارخانه تولید پارچه لباس کار)
  • نگهبانی و حراست
  • کشاورزی و باغبانی
  • تراشکاری 
  • نانوایی
  • کارهای تاسیساتی

ویژگی‌های لباس کار دوبنده

همانطور که در بخش‌ پیشین متوجه شدید، از لباس کار دوبنده یا بیلرسوت در مشاغل، صنایع و حرفه‌های متعددی استفاده می‌شود به طوریکه این نوع لباس کار از پرمصرف‌ترین لباس‌ کارهای مورد استفاده است. خوب است بدانید که دلیل استفاده از لباس کار دوبنده در مشاغل متنوع ویژگی‌های کم‌نظیر و متعددی است که در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم:

مورد استفاده برای افرادی با قد یکسان در هر سایزی

سایز لباس کار دوبنده برای افرادی که قد یکسان دارند ولی از لحاظ وزنی متفاوت هستند، یکسان است؛ زیرا دور کمر لباس کار دوبنده کشی است و این خاصیت باعث می‌شود که افرادی که قد یکسان و وزن متفاوت دارند بتوانند از یک لباس کار دوبنده استفاده کنند. 

مقاومت در برابر اسیدهای سرد و رقیق

بیشتر مشاغلی که از لباس کار دوبنده استفاده می‌کنند، غالبا مشاغل فنی و مهندسی هستند که با مواد و ابزارهای متنوعی در ارتباط هستند؛ بنابراین بهتر است مقاومت فیزیکی و شیمیایی بسیار خوبی در ارتباط با مواد مختلف داشته باشند تا عمر لباس کار دوبنده طولانی‌تر شود و به راحتی آسیب نبیند و از بین نرود. 

مقاومت در برابر حرارت

یکی دیگر از ویژگی‌های لباس کار دوبنده، مقاومت در برابر حرارت است. این ویژگی باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش طول عمر لباس کار از لباس کار دوبنده‌ای در بسیاری از مشاغل دیگر استفاده شود. 

استفاده از پارچه‌های مختلف

برای تولید این لباس کار می‌توانیم از پارچه‌های با الیاف مختلف طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی از این دو استفاده کنیم اما با توجه به اینکه نیاز به لباس کار دوبنده با کیفیت و مناسبی داریم که نیازهای ما را تامین کند، بهتر است بافت پارچه مورد نظر ما بیشتر از جنس الیاف طبیعی به تولید برسد تا الیاف مصنوعی! 

البته لباس کار مورد استفاده در بعضی از مشاغل مثل لباس کار صنایع گاز فقط باید از جنس الیاف طبیعی به تولید برسد. 

تنوع در رنگ و طرح

احتمالا تا حالا لباس کار دوبنده‌ای زیادی را دیده‌اید و تنوع رنگی آن توجه شما را جلب کرده است. علاوه بر تنوع جنس پارچه در تهیه لباس کار دوبنده، تنوع رنگ نیز از دیگر ویژگی‌های این لباس است. علاوه بر تنوع رنگی، استفاده از دو رنگ پارچه برای طرح دادن به لباس کار دوبنده از دیگر ویژگی‌های این لباس کار است.  

تنوع قیمت

با توجه به ویژگی‌ها و تنوع در رنگ و پارچه مورد استفاده در لباس کار دوبنده این لباس کار در قیمت‌های مختلف به تولید می‌رسد و شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌های مورد نظر، پارچه دلخواه خود و بودجه خود، بهترین لباس کار را انتخاب کنید.  

خرید و قیمت لباس کار دوبنده

در بخش پیشین یکی از ویژگی‌های لباس کار دوبنده را تنوع در قیمت معرفی کردیم؛ اما قیمت لباس کار دوبنده بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ در این بخش به بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت لباس کار دوبنده می‌پردازیم: 

  1. پارچه انتخاب شده بر اساس درصد و نوع الیاف بکار رفته در لباس کار دوبنده
  2. ویژگی‌های لباس کار مثل سایز، قد، تعداد جیب‌ها، دکمه‌ای بودن یا زیپی بودن 
  3. شرکت تولیدکننده لباس کار دوبنده
  4. شرکت تولیدکننده پارچه لباس کار دوبنده 
  5. تعداد واسطه‌ها 
  6. خارجی بودن پارچه 
  7. ویژگی‌های پارچه مورد استفاده از قبیل مقاومت فیزیکی و شیمیایی، گرماژ، ثبات رنگی، آبرفت.
  8. رنگ و طرح پارچه لباس کار دوبنده 
  9. خرید لباس کار به صورت عمده یا تکی 
  10. چاپ روی دوبنده انجام شده باشد یا خیر.

پرده آخر

لباس کارها از مهم‌ترین لباس‌ها و پوشاک‌ هستند که انواع مختلفی دارند و در صنایع مختلف به جهت افزایش سلامت و بهداشت کار و بهبود عملکرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از پرمصرف‌ترین لباس کارها، لباس کار دوبنده است. 

در این مطلب از شرکت تولید پارچه گوهر بافت به بررسی و معرفی لباس کار دوبنده پرداختیم. این لباس کار می‌تواند بسته به انتخاب شما از جنس پارچه‌های متنوعی به تولید برسد و ویژگی‌های زیادی داشته باشد.

اگر به دنبال خرید پارچه لباس کار هستید، می‌توانید برای خرید پارچه لباس کارهای مختلف از جمله این پارچه‌های مناسب برای این لباس کار اقدام کنید؛ بنابراین اگر قصد تهیه پارچه لباس کار یا هر پارچه دیگری را دارید می‌توانید با استفاده از راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید و لباس کار مورد نظرتان را تهیه کنید. 

شرکت تولید پارچه گوهر‌بافت با سابقه 40 سال تجربه در قطب نساجی کشور آماده به همکاری با نهادها و ارگان‌های مختلف است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف دنبال کنید تا از آخرین اخبار و جشنواره‌ها اطلاع پیدا کنید.

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹