8 عامل موثر در قیمت پارچه ترگال در بازار

8 عامل موثر در قیمت پارچه ترگال در بازار

اگر شما دارای یک تولیدی تازه تاسیس هستید یا می خواهید برای فرزندتان یونیفرم مدرسه تهیه کنید و یا به دنبال پارچه ای با دوام و مقاوم به شستشو‌های مکرر و با قیمتی مناسب و ارزان هستید اما هنوز نمی‌دانید که چه پارچه‌ای را انتخاب کنید، احتمالا با خواندن ادامه این مطلب بتوانیم شما را به درستی راهنمایی کنیم. 

در این مقاله از گوهر بافت قصد داریم تا در ابتدا شما را با پارچه ترگال آشنا کنیم و در ادامه به بررسی قیمت پارچه ترگال در بازار بپردازیم؛ پس اگر به دنبال قیمت پارچه ترگال در بازار هستید تا انتها همراه با ما باشید. 

پارچه ترگال و انواع آن

پارچه ترگال یکی از بهترین و پرطرفدارترین پارچه‌ها در صنعت نساجی است و مانند تترون بسیار محبوب و پرکاربرد است. در سال‌های اخیر از پارچه ترگال استقبال بسیار خوبی در بازار‌های عرضه و تقاضا شده است که دلیل اصلی آن ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص در این پارچه است. پارچه ترگال در دو نوع پارچه ترگال ساده و کجراه تولید می شود.

این پارچه کاربرد گسترده‌ای در تولید و دوخت منسوجات و پوشاک مختلف مثل لباس کار، ملحفه، مانتو، یونیفرم مدارس، لباس بیمارستانی، ماسک پارچه‌ای، کت و شلوار، لباس فرم پرسنل ادارات مختلف و … دارد.  از پارچه ترگال می‌توانیم در هر فصلی استفاده کنیم اما عمده مصرف این پارچه در فصل‌های بهار و پاییز صورت می‌گیرد. در حال حاضر بیشتر کارخانه‌ها در داخل و خارج از ایران مشغول به تولید پارچه ترگال هستند و کارخانجات نساجی متعددی در استان اصفهان به تولید این پارچه کاربردی مشغول هستند.  

پارچه ترگال در شبکه‌ای منظم در از الیاف و در عرض 150 سانتی‌ متری به تولید می‌رسد و در زمره پارچه‌های تخت بافت است

بسته به اینکه شما کدام نوع از پارچه ترگال را انتخاب کرده‌اید، گرماژ، ویژگی‌ها و قیمت پارچه ترگال در بازار متغیر خواهد بود. که در ادامه به بررسی کامل ویژگی‌های انواع پارچه ترگال می‌پردازیم:

قیمت پارچه ترگال در بازار

به پارچه ترگال ساده به صورت معمول و مختصرا، ترگال گفته می شود. تار آن از الیافی به اسم ویسکوز- پلی استر و جنس پود از نخ فلامنت یا اصطلاحا فیلامنت است. ممکن است سوال شود که آیا این نوع پارچه کاملا از الیاف طبیعی است؟ در جواب باید بگوییم خیر. زیرا فیلامنت به صورت طبیعی وجود ندارد و جزء الیاف مصنوعی است. خوب است بدانید که در تولید این پارچه از الیافی طبیعی مانند پنبه و ویسکوز و … نیز استفاده می‌شود. 

تفاوت بافت در پارچه ترگال ساده نسبت به ترگال کجراه مهم‌ترین عامل تفاوت در این ویژگی‌ها و قیمت پارچه ترگال در بازار است. پارچه ترگال ساده در بافت مربعی ساده به عرض 150 سانتی متر، گرماژ 240 گرم و در طاقه‌هایی به طول 40 متر به بازار مصرف عرضه می گردد. از این پارچه بیشتر برای دوخت فرم‌های اداری و مدارس و مشاغلی که با مواد و ابزار خطرناکی سر و کار ندارند، استفاده می شود. قیمت پارچه ترگال در بازار نسبتا مناسب و به صرفه است و بسته به عوامل و فاکتورهایی متغیر است که در بخش‌های بعدی به آن می‌پردازیم. 

نوع دیگر از پارچه ترگال، پارچه ترگال کجراه نام دارد که برای تمایز آن از پارچه ترگال ساده، به اختصار به آن کجراه می‌گویند. این پارچه همانند نوع قبلی، تخت‌بافت، از جنس پلی استر و فیلامنت و دارای بافت کج، میله ای و مورب است به گونه‌ای که می توان خطوط را لمس و مشاهده کرد. فرق چندانی بین کجراه و ساده وجود ندارد، بجز در بافت، تراکم و گرماژ بیشتر کجراه. گرماژ کجراه حدود 280 گرم است و معمولا با طاقه هایی به طول 40 متر و عرض 150 سانتی متر به بازار، عرضه می شود. 

همین تفاوت گرماژ باعث شده است تا قیمت پارچه ترگال در بازار نسبت به ترگال ساده بیشتر باشد. کجراه نسبت به نوع قبلی ضخامت و استحکام بیشتری دارد و مقاوم به حرارت و مواد شیمیایی است، بنابراین در فعالیت ها و مشاغلی که در محیط های خطرناکی مانند جوشکاری و ریخته گری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مصارف دیگر این پارچه در در تولید سایر لباس کارها، دستکش، شلوار و غیره است. 

ترکیب و انواع پارچه ترگال

بر حسب اینکه پارچه ترگال شما چه نوع بافتی دارد و با استفاده از چه الیافی تهیه شده است، ویژگی‌ها و قیمت پارچه ترگال در بازار تغییر می‌کند. 

ترکیب انواع پارچه ترگال

  • فلامنت – فلامنت 
  • پلی استر – فلامنت
  • پلی استر پنبه- فلامنت
  • پلی استر ویسکوز – پلی استر ویسکوز 
  • 20% پنبه – 80% پلی استر
  • 30% پنبه – 70 % پلی استر
  • 70% پنبه – 30% پلی استر
  • 100% پنبه یا کتان 

انواع پارچه ترگال از لحاظ کاربرد

  1. پارچه ترگال مانتویی 
  2. پارچه ترگال سبز خمی (این ترگال برای البسه بیمارستانی مختلف مثل گان جراحی، لباس‌های بیماران، لباس‌های یکبار مصرف و …  کاربرد دارد و در دو رنگ سبز و آبی کاربنی تولید می‌شود. برای رنگ کردن آن از رنگ‌های ضد آب ژاول استفاده شود که به دلیل مقاومتی که ایجاد می‌کند مناسب برای لباس‌های بیمارستانی است که نیاز به ضدعفونی شدن دارند.) 
  3. پارچه ترگال بیمارستانی 
  4. پارچه ترگال ساده 
  5. پارچه ترگال طرح‌دار

دسته‌بندی پارچه ترگال بر حسب بافت

  1. پارچه ترگال
  2. پارچه کجراه 

پارچه ترگال خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه بتوانید یک پارچه ترگال خوب را تهیه کنید، در ابتدا بهتر است تا ویژگی‌های پارچه ترگال را بشناسید و سپس برای خرید اقدام کنید. البته قیمت پارچه ترگال در بازار تا حدودی مشخص می‌کند که شما پارچه با کیفیتی را تهیه کرده‌اید یا نه؛ زیرا ترگال‌های ارزان غالبا کیفیت خوبی را ندارند. پارچه ترگال درجه یک ویژگی‌های زیر را دارد:

قیمت پارچه کجراه لباس کار
قیمت پارچه ترگال لباس کار
  •  در طی استفاده‌های روزانه به راحتی چروک نشود. 
  • به راحتی اتو می‌شود. 
  • استحکام و مقاومت بالایی دارد. 
  •  به هیچ وجه بعد از استفاده پرز ندهد و پارچه تل شدگی یا گلوله گلوله شدن ندارد. 
  •  در برابر کشیدگی و ساییدگی مقاوم خوبی را نشان می‌دهد و به آسانی پاره نمی شود. 
  •  ترگال‌هایی که در آنها الیاف مصنوعی و پلاستیکی بیشتری به کار برده شده باشند ظاهری براق تر دارند، بنابراین کیفیت پایین‌تری دارند.
  • پارچه به ویژه در پارچه ترگال مانتویی کش نمی آید. 
  • بعد از شستشو دچار آبرفت یا گشاد شدن نمی شود و ثبات رنگی خوبی دارد. 

برای خرید پارچه ترگال در بازار به قیمت و کیفیت مناسب بهتر است از شرکت‌ها و برندهای معتبر و مطمئن خرید کنید تا متحمل به هزینه مجدد نشوید.

معایب پارچه ترگال

پارچه ترگال ویژگی‌های مثبت زیادی دارد و یکی از بهترین پارچه‌ها برای تولید منسوجات مختلف است، اما علاوه بر ویژگی‌های مثبت این پارچه ویژگی‌های منفی نیز دارد که در این بخش به صورت مختصر به معایب این پارچه می‌پردازیم. افزایش تعداد معایب پارچه ترگال در کاهش قیمت پارچه ترگال در بازار بسیار موثر است. 

از آن جهت که در تولید این پارچه پلی استر استفاده می شود دارای معایبی چون:

  • تهویه و تنفس مناسبی ندارد
  • برای پوست های حساس مناسب نیست
  • تمیز کردن آن سخت است 
  • عدم یکنواختی در رنگ پارچه 
  • براقیت سخت آن 
  • چروک شدن
  • تل شدن یا گلوله شدن در اثر مرغوبیت پایین نخ بکار رفته در بافت پارچه 
  • کاهش طول عمر و کیفیت پارچه

عوامل تاثیرگذار در قیمت پارچه ترگال در بازار

با توجه به تنوع پارچه ترگال ساده و کجراه موجود در بازار، ممکن است با گستره وسیعی از قیمت ها مواجه شویم؛ زیرا یکی از ویژگی‌های پارچه ترگال، تنوع قیمتی آن است و شما می‌توانید براساس ویژگی‌های مد نظر و یا بودجه خود پارچه ترگال مناسب خود را تهیه کنید. در ادامه به بررسی عواملی تاثیرگذاری که نقش مهمی را در ایجاد تنوع قیمت پارچه ترگال در بازار ایفا می‌کنند، می پردازیم:

ترگال بیمارستانی

  • اولین عامل در قیمت پارچه ترگال در بازار، ساده یا کجراه بودن پارچه است؛ البته نوع و درصد الیاف مورد استفاده نیز بسیار مهم است. برخی از کارخانه‌ها برای کاهش قیمت پارچه ترگال کجراه، از الیاف مصنوعی بیشتری مثل فلامنت در بافت آن استفاده می‌کنند که این کار باعث کاهش قیمت و کاهش وزن پارچه بین 10 تا 40 گرم می شود. این نوع پارچه بیشتر برای دوخت شلوار کردی، لباس کارهای تبلیغاتی، لباس کارهای ارزان قیمت، آموزش خیاطی، خرجکار و … کاربرد دارد.  
  • رنگ و طرح پارچه یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت پارچه ترگال در بازار است؛ زیرا به طور معمول پارچه‌هایی دارای رنگ‌های روشن یا رنگ‌های کمیاب و خاص هستند، قیمت بیشتری نسبت به پارچه‌هایی با رنگ تیره و محبوب‌تر دارند. همچنین شیوه رنگ پذیری و نحوه رنگرزی پارچه باعث اختلاف قیمت پارچه ترگال در بازار می شود، بنابراین کارخانه برای اینکه در بازار مصرف مشکلی به وجود نیاید برای هر رنگ کدی تعریف کرده است که با توجه به آن لیست قیمت خود را تعین می کنند. البته فارغ از روشن بودن یا تیره بودن رنگ، برخی رنگ ها مانند سبز زیتونی، آبی آسمانی و بادمجانی؛ که نسبتا بازار پسندی بیشتری دارند و جزء رنگ های پرانرژی به شمار می روند غالبا گران‌تر هستند و قیمت پارچه ترگال در بازار را افزایش می‌دهند. از این رنگ‌ها بیشتر در مهد‌ کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها استفاده می شود. 
  • گرماژ یا وزن پایه و ضخامت پارچه عاملی دیگر در تغییر قیمت پارچه ترگال در بازار است زیرا همانطور که مشخص است هرچه ضخامت و گرماژ پارچه بیشتر باشد به این معنا است که الیاف بیشتری برای تهیه این پارچه استفاده شده است. به همین دلیل است که قیمت پارچه ترگال ساده با پارچه ترگال کجراه یکسان نیست! 
  • برند و کارخانه تولیدکننده پارچه نقش مهمی در تعیین قیمت پارچه ترگال در بازار دارند، به طوری که هرچه برند و تولیدی پارچه معروف‌تر باشد، پارچه قیمت بیشتری دارد. 
  • عرض پارچه از دیگر عوامل تعیین کننده در قیمت پارچه ترگال در بازار است. بهتر است توجه کنید که اگر عرض پارچه استاندارد باشد باعث صرفه جویی در مصرف آن می شود. 
  • کیفیت، مرغوبیت و مقدار مقاومت فیزیکی و شیمیایی پارچه به طور مستقیم در قیمت پارچه ترگال در بازار اثرگذار هستند. 
  • خرید مستقیم یا با واسطه می تواند در کاهش یا افزایش قیمت اثر گذار باشد. 
  • به طور کلی با توجه به نوسانات قیمت ارز و تاثیر آن بر بازار مصرف، نمی توان قیمت ثابتی و محدوده‌ی خاصی را برای قیمت پارچه ترگال در بازار برای اطلاع شما بیان کرد. 

سخن آخر درباره قیمت پارچه ترگال در بازار 

پارچه ترگال از کاربردی پارچه‌ها در صنعت نساجی است که برای تهیه منسوجات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیردبنابراین آشنایی با قیمت پارچه ترگال در بازار برای کسانی که با این پارچه سروکار دارند بسیار مهم است. 

در این مقاله از شرکت تولید پارچه گوهر بافت سعی کردیم تا شما را با قیمت پارچه ترگال در بازار آشنا کنیم و به تمامی جنبه‌های تاثیرگذار در قیمت این پارچه بپردازیم. شما می‌توانید برای خرید انواع پارچه ترگال و کسب اطلاعات درباره قیمت پارچه ترگال در بازار با استفاده از راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید و پارچه ترگال مورد نظر خود را تهیه کنید. 

شرکت تولید پارچه گوهر‌بافت با سابقه 40 سال تجربه در قطب نساجی کشور آماده به همکاری با نهادها و ارگان‌های مختلف است. برای کسب اطلاعات بیشتر ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف دنبال کنید تا از آخرین اخبار و جشنواره‌ها اطلاع پیدا کنید.

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹