آشنایی با پارچه بیمارستانی یکبار مصرف و نحوه تولید آن

آشنایی با پارچه بیمارستانی یکبار مصرف و نحوه تولید آن

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از جمله مکان‌هایی هستند که با توجه به نوع فعالیت‌شان و تعداد بالای مراجعینی که دارند، باید بیشتر بهداشت را رعایت کنند و به همین جهت به مقدار زیادی پارچه نیاز دارند تا بتوانند به درستی به درمان و سلامتی مراجعین خود کمک کنند. با توجه به اهمیت مشاغل فعال در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، امروزه بیمارستان‌ها می‌توانند برای رفع نیازهای خود از پارچه‌های مختلفی از جمله پارچه بیمارستانی، پارچه ترگال بیمارستانی آنتی باکتریال و پارچه تترون استفاده کنند. 

در این مقاله از شرکت تولید پارچه گوهر‌بافت قصد داریم تا در ابتدا شما را با پارچه یکبار مصرف بیمارستانی یا اسپان باند آشنا کنیم و سپس به بررسی چگونگی تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف در کارخانه تولید کننده پارچه بیمارستانی بپردازیم؛ پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

پارچه یکبار مصرف بیمارستانی یا اسپان باند چیست؟ 

مراکز درمانی و بیمارستان‌ها یکی از استراتژیک‌ترین مکان‌هایی هستند؛ زیرا به صورت مستقیم اهمیت بسیار زیادی در سلامتی انسان دارند، پس برای رعایت بهداشت و جلوگیری از همه‌گیر شدن بیماری‌ها بهتر است از هر وسیله‌ای تنها یک مرتبه استفاده شود. استفاده از هر وسیله‌ای تنها یکبار باعث می‌شود تا از لحاظ مالی هزینه‌های زیادی را متحمل شویم، ولی مجبور هستیم تا در برابر نعمت سلامتی این کار را انجام دهیم. امروزه با پیشرفت علم نساجی، مهندسین نساجی موفق به تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف یا اسپان باند شدند زیرا ویژگی‌های مثبت زیادی مثل خاصیت ضد باکتریایی داشته باشد.

تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف

یکی از این پارچه‌ها، پارچه اسپان باند یا یکبار مصرف بیمارستانی است که یک پارچه بی‌بافت و از جنس پلی‌پروپلین است. این پارچه به دلیل پرس شدن الیافش تار و پود ندارد و به اصطلاح نبافت است. در حال حاضر به دلیل سود و مقدار مصرف بالای این پارچه، تعداد زیادی کارخانه‌ تولید کننده پارچه بیمارستانی در کشور وجود دارند و به تولید پارچه‌های بیمارستانی به طور انبوه روی آورده‌اند. 

ویژگی‌های پارچه یکبار مصرف بیمارستانی

همانطور که در ابتدا گفتیم، بازار عرضه و تقاضای ویژه‌ به همراه ویژگی‌های کاربردی این پارچه در افزایش تولید پارچه یکبار مصرف بیمارستانی و به تبع آن باعث افزایش تعداد کارخانه‌های تولید کننده پارچه بیمارستانی شده است. در این بخش قصد داریم تا این ویژگی‌ها را به طور کامل بررسی کنیم. 

جایگاه گرماژ و عرض در تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف

از آنجایی که این پارچه، کاربردهای فراوانی در بهداشت و سلامت دارد، کارخانه تولید کننده پارچه بیمارستانی گرماژها و عرض‌های متنوعی را برای تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف در نظر گرفته‌اند. این پارچه در عرض‌های 100، 120 و 160 سانتی‌متری و گرماژ 20 تا 110 گرمی بسته به نوع مصرف شما تهیه می‌شوند. 

تولید پارچه اسپان باند در انواع مختلف

تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف در لایه‌های مختلف یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که وابسته به نوع نیاز و استفاده شما تغییر می‌کند. پارچه اسپان باند بین 1 تا 4 لایه دارد و با نام‌های 2S-SS، 1S-S 3S-SSS و 4S-sms تولید می‌شود و برای فضای بین لایه‌ها از ماده بلون استفاده می‌شود. 

آبدوست بودن و یا آبگریز بودن پارچه اسپان باند بیمارستانی

کارخانه‌های تولید کننده این پارچه‌ها به تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف به دو صورت آبدوست و آبگریز پرداخته است. نوع آبدوست آن توانایی جذب و نوع آبگریز آن توانایی دفع آب را دارند. 

نرمی و لطافت، ویژگی مهم

عمده مصرف کنندگان پارچه اسپان باند، بیماران هستند، بنابراین با توجه به شرایط بیشتر مصرف کنندگان این پارچه ویژگی بسیار مهمی که باید در هنگام تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف حتما به آن توجه شود، نرمی، لطافت و حس راحتی برای مصرف کننده است. 

افزایش بهداشت و سلامتی با استفاده از پارچه آنتی باکتریال

اهمیت رعایت بهداشت در مراکز درمانی موضوعی است که بیشتر از سایر محیط‌های کاری اهمیت دارد. پارچه بیمارستانی یکبار مصرف دارای خاصیت آنتی باکتریال یا ضد باکتریایی است و حضور این ویژگی نقشی پر‌رنگ در افزایش بازار پسندی این پارچه دارد. خاصیت آنتی باکتریالی در نوع 4 لایه یا sms بیشتر از سایر انواع پارچه‌های اسپان باند دیده می‌شود.

کارخانه تولید کننده پارچه بیمارستانی

بازار عرضه و تقاضا و افزایش تعداد کارخانه‌های تولید کننده پارچه بیمارستانی

با توجه به افزایش جمعیت، تنوع بیماری‌ها، حضور طولانی مدت برخی از پاندمی‌ها و همه‌گیری‌ها مثل کرونا شرکت‌ها و کارخانه‌های متعددی در ایران و خارج از ایران مجبور شدند تا نیازهای جامعه خود را رفع و به سلامتی جامعه خود کمک کنند. در حال حاضر و با توجه به فروکش شدن بیماری کرونا در ایران، همه مردم بیش از پیش از اهمیت تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف آگاه شده‌اند. 

بررسی کاربردهای پارچه اسپان باند بیمارستانی

اگر با این پارچه آشنایی نداشته باشید، از نام این پارچه متوجه خواهید شد که این پارچه حدودا چه مصارفی دارد. در ابتدا با تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف، این پارچه بیشتر برای استفاده مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، جراحی‌های مختلف، معاینات و جنبه‌های درمانی کاربرد داشت. اما با گذشت زمان و آشنایی با پارچه اسپان باند از این پارچه برای تولید انواع فیلتر، کیسه جارو برقی، دیوار کاذب، پد لاک‌ پاک‌کن، تهیه عروسک، بسته بندی مواد غذایی، استفاده در کشاورزی، آستر و تهیه برخی وسایل تزیینی کاربرد دارد. 

بعلاوه تولید پارچه یکبار مصرف برای تولید لباس‌های عکسبرداری و ام‌ار‌آی، پارچه روتختی، لباس اتاق عمل، لباس یکبار مصرف پزشکان و بیماران، انواع کاور؛ ماسک، ملحفه بیمارستانی و… مورد مصرف قرار می‌گیرد. 

قیمت تمام شده پارچه اسپان باند برای کارخانه تولید کننده پارچه بیمارستانی چگونه تعیین می‌شود؟ 

برای تعیین قیمت پارچه اسپان باند در کارخانه‌ها مثل سایر محصولات عوامل متعددی نقش خواهند داشت، اما چیزی که مشخص است، قیمت این پارچه در کارخانه‌های تولید کننده پارچه بیمارستانی ایرانی نسبت به مشابه خارجی آن بسیار ارزان‌تر است. در این بخش به معرفی برخی از عواملی که بر قیمت نهایی تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف بیشترین اثرگذاری را دارند، به شما معرفی می‌کنیم. 

نوع و درصد الیاف مصرف‌شده در پارچه اسپان باند

برای تهیه و تولید پارچه یکبار مصرف می‌توان از الیافی نظیر فلامنت، پلی استر، ویسکوز و پنبه به صورت خالص و یا ترکیبی از چند نوع الیاف استفاده کرد. 

ایرانی بودن یا نبودن!

پارچه ایرانی نسبت به پارچه‌های مشابه خارجی که کیفیت یکسانی دارند، قیمت بسیار کمتری دارند

خرید به صورت عمده

یکی از عواملی که بر قیمت نهایی هر پارچه‌ای اثرگذار است، خرید به صورت عمده است. شما با خرید به صورت عمده می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. 

تعداد ویژگی‌های مثبت و منفی

تنوع در تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف باعث شده است تا برخی پارچه‌ها با تعداد لایه‌های بیشتر، خواص ضد باکتریایی داشته باشند. وجود این ویژگی‌ها و یا هر ویژگی‌ مثبت دیگری در پارچه اسپان باند باعث افزایش قیمت پارچه و به تبع آن وجود ویژگی‌های منفی کاهش قیمت پارچه را در پی دارد.

کارخانه تولید کننده پارچه بیمارستانی

علاوه بر این‌ موارد، طرح و رنگ پارچه اسپان باند، چاپی بودن پارچه، میزان نرمی و لطافت، مقدار جذب رطوبت و دفع آن و عوامل بسیار دیگری بر قیمت نهایی کارخانه تولید کننده پارچه بیمارستانی تاثیرگذار خواهد بود. 

بررسی چگونگی تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف

فرایند تولید پارچه بیمارستانی یا پارچه اسپان باند شامل مراحل مختلف است که در این بخش سعی می‌کنیم به صورت ساده و مختصر این مراحل را برای شما شرح دهیم. 

  • استفاده از ماده اولیه پروپیلن 
  • پرس کردن با استفاده از ماشین‌های مختلف
  • تولید پارچه بی‌بافت 
  • استفاده از سوزن‌های مخصوص برای ایجاد شکل نهایی پارچه 
  • تعیین ویژگی‌ها و تعداد لایه‌ها 
  • تزریق ماده بلون بین لایه‌ها 

کارخانه تولید کننده پارچه یکبار مصرف در ابتدا با استفاده از ماشین آلات مختلف در مراکز صنعتی و با استفاده فرآیند اکسترود و استفاده از ماده اولیه پارچه اسپان باند بنام پروپیلن اقدام به پرس کردن این الیاف می‌کنند. در این مرحله باید به گرماژ پارچه اسپان باند نیز توجه کنیم. این پارچه تار و پود ندارد و یک پارچه بی‌بافت و یا بدون بافت است. 

در ادامه توسط سوزن‌هایی مخصوص این پارچه را به شکل نهایی تبدیل می‌کنند و در نهایت در عرض‌ها و تعداد لایه‌های دلخواه آن را بسته‌بندی می‌کنند. با افزایش تعداد لایه‌ها از ماده بلون که از جنس پلی‌پروپلین برای پر کردن فضای بین لایه‌‌ها استفاده می‌شود. پس از بسته‌بندی این پارچه به بازار تزریق می‌شود و به فروش می‌رسد. 

معرفی کارخانه‎‌های تولید کننده پارچه بیمارستانی یکبار مصرف در ایران

با توجه به اهمیت تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف و بازار عرضه و تقاضای گسترده این پارچه به ویژه در سالهای اخیر، شاهد افزایش تعداد کارخانه‌های تولید کننده پارچه بیمارستانی در سراسر دنیا به ویژه در ایران هستیم. 

در حال حاضر کارخانه تولید کننده پارچه بیمارستانی در طرح‌ها، رنگ‌ها، گرماژ‌ها و عرض‌های مختلفی با لایه‌ها و ویژگی‌های متنوع در سراسر ایران اعم از کارخانه‌های تولید پارچه در استان تهران، استان اصفهان، استان قم، استان یزد و… در کارخانه‌های متعددی به تولید و فعالیت می‌پردازند. 

پرده آخر

تهیه نیاز بیمارستان‌‌‌ها و مراکز درمانی کشور یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که کم توجهی به آن و حل نکردن مشکلات این بخش می‌تواند باعث ایجاد اتفاقات جبران ناپذیر در یک منطقه یا حتی در وسعت بیشتر شود. یکی از پارچه‌هایی که به طور مستقیم با سلامت و بهداشت مملکت در ارتباط است، پارچه اسپان باند یا پارچه بیمارستانی یکبار مصرف است. تولید پارچه بیمارستانی یکبار مصرف در افزایش تعداد کارخانه‌ها و کمپانی‌های نساجی اثرگذار بوده و تاثیر مستقیم بر سلامت جامعه دارد.

در این مطلب از شرکت‌ تولید پارچه گوهر‌بافت به بررسی کامل پارچه اسپان باند، کارخانه تولید کننده پارچه بیمارستانی یکبار مصرف و چگونگی تولید این پارچه را پرداختیم. شما می‌توانید برای تهیه و آشنایی با پارچه اسپان باند و پارچه‌های دیگر به صفحات ما در شبکه‌های مجازی سر بزنید و یا از سایت ما دیدن کنید. همچنین برای کسب اطلاعات و خرید پارچه می‌توانید با مشاوران و کارشناسان ما در واحد فروش ارتباط برقرار کنید، تا شما را در خرید و انتخاب بهترین و باکیفیت‌ترین پارچه‌ها راهنمایی کنند و شما بتوانید متناسب با بودجه‌تان درست‌ترین انتخاب را داشته باشید.

4.5/5 (2 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹