7 ویژگی یک لباس کار ارزان

7 ویژگی یک لباس کار ارزان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سال‌هاست بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزایش امنیت کار و سلامت کارگران است که این اتفاق وابسته به عوامل متنوعی است.

یکی از مهم‌ترین این عوامل، لباس کار است؛ چرا که لباس‌های کار از تاثیرگذارترین عوامل در سلامت و امنیت کار هستند که با استفاده از پارچه‌های متنوع، در رنگ‌ها و طرح‌های متعدد به تولید می‌رسند. تنوع در لباس‌های کار به قدری بالا است که شما با هر بودجه‌ای می‌توانید لباس کار مورد نظر خود را تهیه کنید. 

در این مقاله از شرکت تولید پارچه گوهر بافت قصد داریم تا شما را با لباس کار ارزان آشنا کنیم و در ادامه درباره عوامل اثرگذار بر قیمت لباس کار توضیح دهیم، پس اگر به دنبال آشنایی با لباس کار ارزان هستید، تا انتها این مقاله با گوهر بافت همراه باشید. 

آشنایی با لباس کار

لباس کار یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش محافظت و سلامت کارکنان در مشاغل و حرفه‌های مختلف است. لباس‌های کار نوعی پوشش و لباس مناسب و کاربردی است که بسته به عوامل مختلفی مثل جنسیت، شغل، آب و هوا، اقلیم، سختی کار و … متغیر است و می‌تواند از جنس الیاف مختلف، در اشکال متفاوت، در کاربرد‌های متعدد و با ویژگی‌های منحصربه فردی به تولید برسد. بعلاوه لباس‌ کارها بسته به شرایط کاری می‌توانند یک تکه، دو تکه یا چند تکه نیز باشند. 

لباس کارها بر اساس ویژگی‌ها و خصوصیات هر شغل و بر اساس سیستم مدیریتی HSE تولید می‌شوند. رعایت اصول ذکر شده در سیستم مدیریتی HSE باعث می‌شود تا لباس کار مردانه مورد استفاده ما از لحاظ قانونی مورد تایید وزارت کار قرار بگیرید و بتوانیم از آن استفاده کنیم. یکی دیگر از عوامل مهم در تهیه لباس کار، قیمت لباس کار است.

لباس کار ارزان

قیمت لباس کار تابعی از عوامل مختلف است و بسته به ویژگی‌های مختلف محدوده قیمتی لباس کار می‌تواند هر بودجه‌ای را تحت پوشش قرار دهد؛ بنابراین شما می‌توانید بر اساس قیمت مورد نظر خود لباس کار ارزان قیمت تا لباس کارگران قیمت را تهیه کنید. بسته به شرایط کاری خیلی سخت برخی از لباس کارها از جنس روکش‌های آلومینیومی، PVC و … به تولید می‌رسند که در ادامه به معرفی لباس‌ کارهای پر مصرف و محبوب در صنایع می‌پردازیم: 

لباس کار مورد استفاده در صنایع عمران و ساخت و ساز

  • لباس کار مورد استفاده برای صنعت عمران و دیگر صنایع فنی و مهندسی 
  • بهتر است تا بخش عمده بافت پارچه لباس کار از جنس پلی‌استر و ویسکوز باشد
  • دارای مقاومت فیزیکی بالا و طول عمر مناسب 
  • قیمت لباس کار در این حوزه نسبت به دیگر لباس کارها گران‌تر است. 

لباس کار کشاورزی و باغبانی

  • شما می‌توانید از هر نوع پارچه‌ای برای تولید لباس کار در این بخش استفاده کنید و حساسیت خاصی وجود ندارد. 
  • لباس کارهای مورد استفاده در این بخش برای آقایان غالبا سرهمی یا یکسره و برای خانم‌ها دو تکه می‌باشد. 
  • شما می‌توانید از لباس کار دوبنده نیز برای تهیه لباس کار کشاورزی و باغبانی استفاده کنید. 
  • قیمت لباس کار در این بخش ارزان است و شما می‌توانید به راحتی و بدون بودجه هنگفت لباس کار ارزان قیمتی را تهیه کنید. 
  • مقاومت شیمیایی در این لباس‌ها اهمیت کمتری نسبت به مقاومت فیزیکی دارد. 

لباس کار در صنعت گاز

  • با توجه به حساسیتی که در این شغل وجود دارد، بهترین لباس کار برای این صنعت باید صد در صد از جنس الیاف طبیعی تهیه شده باشد به همین دلیل لباس کار‌های مورد استفاده در صنعت گاز قیمت زیادی دارند. 

لباس کار در صنایع نفت

  • استفاده از پارچه‌هایی از جنس الیاف طبیعی و با کیفیت 
  • مقاوم فیزیکی و شیمیایی زیاد، استحکام، دارای تنفس مناسب و بافت استاندارد با طول عمر بالا 
  • هر نوع لباس کاری که تهیه می‌کنید، از لباس کار ارزان تا لباس کار گران باید بر اساس سیستم مدیریتی HSE یا اچ اس ای طراحی شده باشد تا از نظر قانونی مورد تایید وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی برای تولید انبوه و استفاده قرار بگیرد. اساس کار این سیستم تولید لباس کار با کمترین ضریب اشتباه به جهت جلوگیری از حوادث کاری احتمالی، ممکن و غیر مترقبه است که در ادامه به این سیستم کاری می‌پردازیم. 

سیستم HSE چیست؟

در بخش قبلی تا حدودی با سیستم مدیریتی HSE آشنا شدیم و متوجه شدیم که رعایت اصول این سیستم می‌تواند از بروز اتفاقات احتمالی و غیرمترقبه تا میزان زیادی جلوگیری کند. بعلاوه رعایت اصول موجود در این سیستم لازم است تا شما بتوانید تاییدیه وزارت کار را برای تولید لباس کار مورد نظرتان دریافت کنید. اصول سیستم مدیریتی HSE به طور مختصر به شرح زیر است: 

به طور کلی لباس‌ کار‌ها به دو دسته لباس کار سرهمی و لباس کار دو تکه (شامل پیراهن/ کاپشن و شلوار) تقسیم بندی می‌شود و بر اساس سیستم مدیریتی HSE باید روی لباس کار و طبق استانداردها سه مورد زیر حتما رعایت شده باشد: 

  • نشانه و علائم حک شده بر روی لباس
  • کیفیت و مرغوبیت جنس لباس 
  • سمت فرد، نوع و رنگ لباس 

لباس کار مورد استفاده در هر شغل باید کاملا مناسب و اندازه فرد باشد و تا حد امکان بهتر است از پوشیدن لباس‌های گشاد و تنگ جلوگیری شود. 

افرادی که در بخش‌های نزدیک به ماشین آلات مختلف مشغول به کار هستند، باید لباس کاری بدون پارگی تهیه کنند. همچنین نباید از ساعت، زیور آلات مختلف استفاده کنند؛ همچنین داشتن کلید در جیب نیز ممنوع است. 

اگر کارکنان در محیط‌های کاری به فعالیت بپردازند که مستعد به احتراق و انفجار و … باشد، نباید از یقه نورگیر، زه و دسته عینکی استفاده کنند که از انواع سلونوئید به تولید رسیده است؛ همچنین استفاده از هرگونه مواد قابل اشتعال نیز اکیدا ممنوع است. 

اگر کارگران در هنگام کار کردن مجبور باشند تا دائما آستین‌های خود را بالا بزنند، باید از لباس‌‌کار با آستین کوتاه استفاده کنند.

لباس کار دوبنده

اگر محیط کار دارای آلودگی، گرد و غبار و مواد قابل اشتعال و.. باشد، لباس کار مورد استفاده کارکنان در آن بخش نباید جیب یا لبه باشد، زیرا ممکن است این مواد مضر در لباس و چین و چروک‌های لباس باقی بماند. 

اگر شما در محیط کاری مشغول هستید که مواد خزنده و مضر در آن وجود دارد، باید از لباس کار‌‌هایی استفاده کنیم که آب و گاز به آن نفوذ نکند و جنس پارچه متناسب با محیط کار باشد. 

لباس‌ کار نسوز مخصوص محافظت در برابر آتش باید کلاه، دستکش و کفش به صورت یک تکه داشته باشد. 

اگر محیط کار مواد اسیدی یا مواد رادیواکتیوی داشته باشد، باید به صورت یکسره و بدون هر نوع منفذ یا سوراخی تولید شود. این لباس‌‌ها دارای کلاه مخصوص، کفش و دستکش‌هایی از جنس غیر قابل نفوذ هستند. 

لباس کار‌های بارانی باید دارای کلاهی از جنس پارچه ضد آب با آستری نخی باشد؛ زیرا این نوع لباس‌ کار برای مناطق و محیط‌های معتدل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر قصد استفاده از این لباس‌ها برای محیط‌های سردسیر را دارید، بهتر است پارچه‌ ضد آب با آستری پشمی را تهیه و انتخاب کنید. 

معرفی بهترین پارچه‌ها برای تولید لباس کار

بسته به بودجه، شرایط و ویژگی‌های مورد نظر شما پارچه‌های متنوعی برای تهیه لباس کارهای مختلف دارد که در این بخش بهترین پارچه‌ها را برای تولید لباس کار ارزان می‌پردازیم. 

پارچه ترگال

یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین انتخاب‌ها برای تولید لباس کار‌های مختلف، پارچه ترگال است. ترگال مناسب‌ترین پارچه برای تولید لباس کار ارزان مثل یونیفرم‌های اداری، یونیفرم مدرسه، روپوش پزشکی، مانتو و لباس آشپزی است. همانطور که احتمالا اطلاع داشته باشید این پارچه انواع مختلفی دارد و از جنس الیاف ویسکوز و پنبه به بازار عرضه شود. 

پارچه ترگال در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع به تولید می‌رسد، خنک، مقاوم، مستحکم و ارزان قیمت است و می‌تواند انتخاب مناسبی برای تهیه یک لباس کار ارزان و با کیفیت باشد. 

پارچه کتان 

اگر قصد دارید که علاوه بر تهیه لباس کار ارزان پارچه‌ای خنک، بسیار مقاوم، با کیفیت از جنس الیاف طبیعی داشته باشید بهترین انتخاب برای شما پارچه کتان است.

کارخانه تولید پارچه لباس کار

پارچه کتان که از جنس الیاف گیاه کتان به تولید می‌رسد و لقب مقاوم‌ترین پارچه را در بین پارچه‌های صنعت نساجی دارد. از آنجایی که بخش عمده پارچه‌های کتان را پنبه تشکیل می‌دهد پارچه کتان بر اساس درصد پنبه‌ای که در بافت خود دارد به سه دسته زیر تقسیم می‌شود: 

  • پارچه کتان با 30 درصد پنبه 
  • پارچه کتان با 70 درصد پنبه 
  • پارچه کتان با 100 درصد پنبه 

براساس دسته‌بندی انواع پارچه کتان برای تهیه لباس کار ارزان بهتر است از پارچه کتان با 30 درصد پنبه استفاده کنید اما اگر مشکلی در افزایش هزینه ندارید و نیاز دارید تا پارچه‌ای مقاوم‌تر و مرغوب‌تر خریداری کنید که به راحتی دچار آبرفت یا رنگدهی نشود، بهتر است پارچه کتان با درصد بیشتری پنبه را انتخاب کنید. 

پارچه کجراه فلامنت

یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها که برای تولید لباس کار ارزان، پارچه فلامنت کجراه است. این پارچه انعطاف پذیری مناسبی دارد، بسیار راحت است، برخلاف دیگر پارچه‌های فیلامنتی مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد و کاربردهای زیادی برای تولید منسوجات مختلف دارد. 

از این پارچه برای تولید لباس‌هایی نظیر فرم پرسنل ادارات، لباس فرم مدارس و کارخانه‌ها، لباس پرستاری استفاده می‌شود و از بهترین انتخاب‌ها برای تولید لباس کار ارزان است. 

پارچه تترون

پارچه تترون که انواع مختلفی دارد از پرفروش‌ترین و کاربردی‌ترین پارچه‌هایی است که برای تولید لباس کار ارزان و دیگر منسوجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع پارچه تترون طرح و رنگ متنوعی دارد، ضد حساسیت است، تهویه استاندارد و مناسبی دارد و برای تمامی فصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

از انواع پارچه تترون در تولید لباس کار ارزان در صنایع مختلف از جمله روپوش پزشکی، لباس آشپزی و پیراهن‌های اداری را تهیه کنید. 

علاوه بر پارچه‌های معرفی شده برای تهیه لباس کار ارزان، شما می‌توانید از پارچه‌های دیگری نظیر پارچه‌های پیراهنی، پارچه فاستونی، پارچه پرشیا، پارچه تریکو جودون، پارچه لی پنبه‌ای و دیگر پارچه‌ها استفاده کنید. 

لباس کار ارزان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

به طور کلی بسته به پارچه مورد استفاده‌ در تهیه لباس کار، ویژگی‌های لباس کار نیز متغیر خواهد بود اما اگر شما کمبود بودجه دارید یا قصد دارید که لباس کار ارزان قیمتی را تهیه کنید، بهتر است به موارد زیر توجه کنید تا یک لباس کار ارزان با کمترین بودجه و بالا‌ترین کیفیت داشته باشید: 

رعایت سیستم مدیریتی HSE در لباس کار ارزان قیمت نیز مهم است!

یکی از مهم‌ترین موارد در تهیه هر نوع لباس کاری از جمله لباس کار ارزان قیمت، رعایت سیستم مدیریتی HSE است چرا که این سیستم مدیریتی بر اساس حفظ امنیت و سلامت تمامی کارگران و کارکنان تهیه شده است و لازم است تا اصول و ضرورت‌های آن رعایت شود. 

کیفیت پارچه مورد استفاده شده

اگر شما قصد تهیه لباس کار ارزان قیمت دارید، تا حدودی باید کیفیت لباس کار را کمتر مورد توجه قرار دهید؛ زیرا کیفیتی را که پارچه لباس کار گران قیمت دارد، نمی‌توان در پارچه لباس کار ارزان قیمت پیدا کرد

بهترین لباس کار، لباس کار است که سایز مناسب شما باشد!

همانطور که اشاره شد، یکی از اصول مهم و اولیه در تولید لباس کار سایز لباس کار است. بهترین لباس کار، لباس کاری است که دقیقا اندازه شما باشد؛ زیرا بزرگتر بودن یا کوچکتر بودن می‌تواند سلامت و امنیت کاری شما را تهدید کند و در حین کار باعث خستگی و کلافگی شما شود. 

ثبات رنگی

هر چقدر که قیمت و کیفیت پارچه مورد استفاده در تهیه لباس کار بیشتر باشد، ثبات رنگی پارچه بیشتر است و پارچه پس از شستشو رنگ‌دهی ندارد. متاسفانه رنگ‌‌دهی پس از شستشو را بیشتر در پارچه‌هایی که برای تولید لباس کار ارزان مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشاهده می‌کنیم. 

پارچه لباس کار نباید آبرفت داشته باشد

لباس کار از آن دسته پوشاکی است که نباید آبرفت داشته باشد؛ زیرا برای یک بازه زمانی طولانی (حداقل یک ساله) مورد استفاده کارگران و کارکنان در بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد بنابراین اگر پارچه پس از شستشو دچار آبرفت شود با توجه به اصول اولیه تولید لباس کار دیگر قابل استفاده نخواهد بود به همین دلیل اگر به دنبال خرید لباس کار ارزان هستید بهتر است پارچه‌ای را تهیه کنید که آبرفت نداشته باشد! 

مقاومت و استحکام فیزیکی و شیمیایی پارچه در برابر مواد مختلف

از آنجایی که هر شغل و حرفه‌ای سختی‌های خودش را دارد، مقاومت و استحکام یکی از ویژگی‌هایی است که در هر لباس کار حرفه ای مورد نیاز است به همین دلیل سعی کنید تا با خرید لباس کار ارزان قیمت از این ویژگی‌های مهم و تاثیرگذار چشم پوشانی نکنید! 

قیمت مناسب، به صرفه و اقتصادی؛ مهم‌ترین ویژگی در لباس کار ارزان

همانطور که از نام این لباس کار مشخص است، پارچه مورد استفاده در لباس کار ارزان در وهله اول باید قیمت ارزانی داشته باشد. ارزان بودن قیمت در لباس کار ارزان مهم‌ترین ویژگی تلقی می‌شود.  

خرید لباس کار ارزان

برای اینکه بتوانیم لباس کار ارزان با قیمت و کیفیت استاندارد و مناسب تهیه کنیم باید به کدام عوامل توجه کنیم؟ در این بخش به معرفی عوامل موثر در خرید لباس کار‌های اقتصادی و ارزان قیمت می‌پردازیم تا شما بدانید که در هنگام خرید باید چه عواملی را مورد بررسی قرار دهید.

لباس کار مردانه

  • قیمت لباس کار 
  • قیمت پارچه مورد استفاده در تهیه لباس کار 
  • گرماژ، عرض، طرح و رنگ پارچه 
  • جنس و الیاف پارچه 
  • نوع رنگرزی 
  • نمره نخ 
  • کارخانه پارچه 
  • کارخانه تولید پارچه لباس کار + لباس کار
  • کیفیت و مرغوبیت پارچه و لباس کار 
  • مقاومت و استحکام 
  • نداشتن ویژگی‌های منفی 
  • طول عمر پارچه

پرده آخر درباره لباس کار ارزان

با توجه به گستردگی مشاغل لباس‌ کارهای بسیار متنوع و متعددی با ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص به تولید رسیده است که این لباس کار‌ها معمولا قیمت زیادی دارند. از آنجایی که برخی کارخانه‌ها و ادارات با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند یا برخی افراد نمی‌توانند هزینه زیادی برای خرید لباس کار بپردازند، بهتر است از لباس کار ارزان قیمت استفاده شود. 

در این مقاله از شرکت گوهر بافت سعی کردیم تا شما را به طور کامل با لباس کار ارزان، پارچه‌های مناسب و ویژگی‌های آن آشنا کنیم. شما می‌توانید برای خرید هر نوع پارچه لباس کار با قیمت و کیفیت مناسب با کارشناسان ما در واحد فروش تماس حاصل کنید و یا در صورتی که سوالی داشتید در قسمت نظرات ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

شرکت تولید پارچه گوهر بافت آماده همکاری با نهادها و ارگان‌های مختلف است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت و صفحات ما در شبکه‌های مجازی سر بزنید یا با استفاده از راه‌های ارتباطی با ما تماس حاصل کنید.

5/5 (1 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹