برای خرید لباس کار زنانه به این 8 عامل توجه کنید!

برای خرید لباس کار زنانه به این 8 عامل توجه کنید!

در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از کارگران و کارکنان در بخش‌های مختلف کاری را خانم‌ها و بانوان تشکیل می‌دهند؛ بنابراین با توجه به جایگاه مهمی که خانم‌ها در بخش اشتغال کسب کرده‌اند، نیاز است تا لباس کارهای زنانه برای تامین نیازهای این بخش تهیه شود. لباس کارهای زنانه نیز مانند دیگر لباس کارها بیشتر برای افزایش امنیت کار، افزایش عملکرد بهینه، رعایت بهداشت کار، سلامت کار و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در این مقاله از شرکت تولید پارچه گوهر بافت قصد داریم تا شما را به صورت همه جانبه با لباس کار زنانه آشنا کنیم بنابراین اگر دوست دارید تا با ویژگی‌های بهترین لباس کار‌ برای محل کار خود آشنا شوید این مقاله را تا انتها بخوانید و با گوهربافت همراه باشید.  

معرفی لباس کار و انواع آن 

همانطور که واضح است، لباس کار به لباس یا پوشاک خاصی گفته می‌شود که برای مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف استفاده از لباس‌ کارهای مختلف افزایش ایمنی کار، حفظ جان کارکنان و افزایش یا بهبود عملکرد کارکنان در حین کار است. لباس کارهای موجود در بازار بر اساس ویژگی‌های مختلف از قبیل شغل و شرایط شغلی افراد، آب و هوا، میزان سختی کار، شرایط کاری، خود به چند دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند که به برخی از مهم‌ترین این دسته بندی‌ها می‌پردازیم:

لباس کار زنانه

بر اساس شغل و حرفه کاری

یکی از دسته بندی‌ها لباس کارها بر اساس ویژگی‌های مشاغل مختلف صورت می‌گیرد؛ برای مثال لباس کار صنایع فنی، لباس کار صنعتی، لباس کار اداری، لباس کار کشاورزی و باغبانی، لباس کار صنایع نفتی و غیره. 

بر اساس جنسیت

دسته بندی لباس کار بر اساس جنسیت یک دسته‌بندی جامع و کلی است که لباس کارهای مختلف را به دو دسته لباس کار زنانه و لباس کار مردانه تقسیم‌بندی می‌کند. 

لباس کار روکش دار 

بسته به شرایط کاری موجود در هر شغل و حرفه‌ای ممکن است به جهت افزایش امنیت کاری افراد لازم باشد تا لباس کارهای روکش دار به تولید برسد و از این جهت نیز لباس کارها قابلیت دسته بندی دارند. لباس کارهایی که روکش‌دار هستند بیشتر در صنایع فنی، صنعت نفت و گاز، کوره‌پزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

تعداد تکه‌های لباس کار 

اگر برای تهیه لباس کار به بازار سرزده باشید متوجه می‌شوید که لباس کارها به دو دسته سرهمی یا یک تکه و چند تکه تقسیم بندی می‌شود. خوب است بدانید که لباس کار زنانه غالبا چند تکه هستند.  

جنس پارچه مورد استفاده 

بر اساس جنس پارچه مورد استفاده نیز می‌توانید لباس کارها را تقسیم‌بندی کنید چرا که معمولا برای تولید لباس کار‌ها با کیفیت و درجه یک از پارچه‌های طبیعی استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که با توجه به شرایط موجود در بازار بیشتر تولید کنندگان باید از پارچه‌های مصنوعی برای تولید لباس کارهای مختلف استفاده کنند تا با کاهش خریدار روبه‌رو نشوند. 

اساس تولید و طراحی تمامی لباس کارها بر اساس سیستم مدیریتی HSE انجام می‌شود. این سیستم که به جهت افزایش امنیت کاری و جلوگیری از هر اتفاق احتمالی و خسارات طراحی شده است. رعایت سیستم HSE به قدری مهم است که اگر تولیدی یا شرکتی برای تولید لباس کار از این سیستم پیروی نکند، نمی‌تواند تاییدیه وزارت کار را دریافت کنند.

لباس کارها وابسته به یکسری ویژگی‌ها نظیر موارد مورد استفاده، الیاف، ویژگی‌ها، آب و هوا و اقلیم کاری، کاربرد، شرایط کاری، ساعات کاری و … متغیر هستند و بر همین اساس از پارچه‌های مختلفی برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. 

قیمت پارچه مورد استفاده در لباس کار بر اساس عوامل تعیین شده تغییر می‌کند و بر اساس اینکه پارچه مورد استفاده در آن چه ویژگی‌هایی دارد، متغیر است. 

سیستم مدیریتی HSE 

در بخش قبلی تا حدودی درباره سیستم مدیریتی HSE توضیح داردیم و متوجه شدید که رعایت اصول سیستم مدیریتی HSE می‌تواند از بروز اتفاقات احتمالی و غیرمترقبه تا میزان زیادی جلوگیری کند و نقش مهمی در افزایش سلامت کارکنان و کارگران ایفا کند. همچنین رعایت این سیستم مهم‌ترین شرط برای دریافت تاییدیه وزارت کار جهت تولید لباس کار زنانه و مردانه در بخش‌های مختلف است. اصول سیستم مدیریتی HSE به طور مختصر به صورت زیر است: 

به طور کلی لباس‌ کار‌ها به دو دسته لباس کار یک تکه و لباس کار دو تکه( شامل پیراهن/ کاپشن و شلوار) تقسیم بندی می‌شود و بر اساس این سیستم مدیریتی باید روی انواع لباس کار‌های استاندارد سه مورد زیر حتما رعایت شده باشد: 

  • نشانه و علائم حک شده 
  • میزان کیفیت جنس لباس 
  • جایگاه و سمت فرد، نوع و رنگ لباس 
  1. لباس کار مورد استفاده در هر شغل باید کاملا مناسب و اندازه فرد باشد و تا حد امکان بهتر است از پوشیدن لباس‌های گشاد و تنگ که مناسب فرد نیست، جلوگیری شود. 
  2. افرادی که در بخش‌های نزدیک به ماشین آلات مختلف اعم از ماشین‌ آلات صنعتی مشغول به کار هستند، باید لباس کاری بدون پارگی تهیه کنند. همچنین نباید از ساعت، زیور آلات و مواردی شبیه استفاده کنند؛ داشتن کلید در جیب نیز ممنوع است. 
  3. اگر کارکنان در محیط‌های کاری فعالیت می‌کنند که مستعد به احتراق و انفجار و … باشد، نباید از یقه نورگیر، زه و دسته عینکی استفاده کنند که از انواع سلونوئید به تولید رسیده است؛ همچنین استفاده از هرگونه مواد قابل اشتعال نیز اکیدا ممنوع است. 
  4. اگر کارگران در هنگام کار کردن مجبور باشند تا مرتبا آستین‌های خود را بالا بزنند، باید از لباس‌‌کار آستین کوتاه استفاده کنند. 
  5. اگر محیط کار دارای آلودگی، گرد و غبار و مواد قابل اشتعال و.. باشد، باید لباس کار‌هایی مورد استفاده کارکنان آن بخش قرار بگیرد که جیب یا لبه نداشته باشد، زیرا ممکن است این مواد مضر در لباس و چین و چروک‌های لباس باقی بماند. 
  6. اگر شما در مکانی مشغول به کار هستید که مواد خزنده و مضر در آن وجود دارد، باید از لباس کار‌‌هایی استفاده کنیم که آب و گاز به آن نفوذ نکند و جنس پارچه متناسب با محیط کار باشد. 
  7. لباس‌ کار نسوز مخصوص محافظت در برابر آتش باید کلاه، دستکش و کفش به صورت سرهمی داشته باشد. 
  8. اگر محیط کار شما دارای مواد اسیدی یا مواد رادیواکتیوی باشد، باید لباس کاری یکسره و بدون هر نوع منفذ یا سوراخی مورد استفاده قرار بگیرد. لباس کارهای اینچنینی دارای کلاه مخصوص، کفش و دستکش‌هایی از جنس غیر قابل نفوذ هستند. 
  9. لباس کار‌های بارانی باید دارای کلاهی از جنس پارچه ضد آب با آستری نخی باشد چرا که این نوع از لباس‌ کار‌ها برای مناطق معتدل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر قصد استفاده از این لباس کار برای محیط‌های سردسیر استفاده کنید، بهتر است از لباس کاری با پارچه‌ ضد آب همراه با آستری پشمی را تهیه کنید.

لباس کار زنانه و انواع آن 

با توجه به پیشرفت صنایع و افزایش نیروی کار در بخش‌های مختلف کاری تعداد خانم‌ها مانند آقایان بیشتر از گذشته شده است و همین باعث شده تا با گسترش و افزایش بازار کار در مشاغل مختلف روبرو باشیم. لباس کار زنانه یکی از بخش‌هایی است که پس از افزایش نیروی کار خانم در بخش‌های مختلف خواهان بیشتری پیدا کرد به طوری که باعث افزایش تقاضا برای تهیه لباس‌های کار زنانه در بخش‌های متعددی بودیم.

با توجه به اینکه خانم‌ها غالبا از جثه و هیکلی ریزتری نسبت به آقایان برخوردارند، تولید لباس کار‌های زنانه چالش‌های بسیار زیادی برای تولید کنندگان این لباس در بخش‌های مختلف داشت. علاوه بر جثه، تنوع در طرح و رنگ، رعایت حجاب و عوامل دیگر در کنار رعایت سیستم مدیریتی HSE از دیگر مواردی بود که در تولید لباس کار زنانه نقش مهمی را ایفا کرد. 

برای تولید لباس کار زنانه بر اساس شرایط و ویژگی‌های هر شغلی لباس کار مجزایی از جنس پارچه‌های طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از این دو طراحی شده است که در بخش بعدی به معرفی و بررسی ویژگی‌های برخی از لباس کارهای زنانه پرطرفدار می‌پردازیم: 

لباس کار زنانه آشپزی 

لباس کار‌های زنانه آشپزی مناسب و کاربردی برای رستوران‌ها، هتل‌ها و شیرینی‌پزی‌ها یا قنادی‌ها است که از جنس پارچه‌های مختلفی مثل پارچه کجراه لباس کار به تولید می‌رسد. رنگ مورد استفاده در تولید لباس کار‌های زنانه آشپزی بیشتر سفید یا مشکی با حاشیه‌های رنگی است که البته وابسته به سلیقه صاحبکار رنگ مورد استفاده می‌تواند متغیر باشد. این لباس کار معمولا شامل روپوش، شلوار و دستمال سر است و یک لباس کار سه تیکه خواهد بود. 

لباس کار زنانه ادارات و پرسنل 

یکی از مشاغلی که بخش زیادی از بانوان در سنین مختلف در آن مشغول به کار هستند، مدارس و بخش‌های اداری هستند. لباس کار زنانه مورد استفاده در ادارات 3 تکه و شامل مقنعه، شلوار و مانتو به تولید می‌رسد و غالبا در رنگ‌های سرمه‌ای، طوسی، کرم و مشکی به بازار عرضه می‌شود. برای تولید لباس کار زنانه پرسنلی می‌توانید از پارچه‌های مختلفی نظیر تترون، ترگال، پارچه فلامنت کجراه و غیره در گرماژها و عرض‌های مختلف استفاده کنید. 

لباس کار زنانه صنعتی 

حضور بانوان در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و صنایع مختلف باعث شده تا تولیدی لباس کار به فکر طراحی و دوخت لباس کار زنانه برای بخش‌های صنعتی باشند. لباس کارهای مورد استفاده در بخش صنعتی عمدتا شامل مقنعه، شلوار و مانتو است که در رنگ‌های مختلفی به تولید می‌رسد اما عمدتا رنگ سرمه‌ای با حاشیه‌های رنگی طرفداران بیشتری دارد. برای تولید لباس کار زنانه صنعتی نیز مانند دیگر لباس کارها همچون لباس کار مهندسی از پارچه‌های مختلفی استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها کجراه فلامنت است

لباس کار زنانه پزشکی 

بسته به اینکه شما در کدام بخش از بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت هستید، لباس کارهای مختلفی به تولید رسیده است. 

روپوش سفید: بیشتر پرستاران، پزشکان و مسئولین آزمایشگاه از این لباس کار استفاده می‌کنند و می‌توانند از جنس پارچه تترون، ترگال و … باشند. خواص آب ژاولی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در این نوع از لباس کارها هستند که در رنگ‌های مختلف دیگری نیز به تولید می‌رسد. 

لباس‌ کارهای چند تکه: این لباس کارها که شامل دستمال سر، مانتو و شلوار است بیشتر توسط ماماها، پرستاران بخش کودک و برخی از پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسته به سلیقه شما می‌تواند از جنس پارچه‌های مختلف، به صورت طرح‌دار یا ساده و در رنگ‌های مختلف به تولید برسد. 

لباس کار زنانه سرآشپز 

شاید در وهله اول احساس کنید که لباس کار سرآشپز با لباس کار آشپز تفاوتی ندارد اما اینگونه نیست. لباس کار زنانه سرآشپز یک لباس چند تیکه از جنس پارچه‌های مختلف است که می‌تواند در مدل‌های متنوعی به تولید برسد. برای مثال لباس کار برخی از سرآشپزان شامل مانتو، شلوار و کلاه است این در حالی است که در مدل‌های دیگر پیراهن، شلوار، دامن و کلاه دارد یا لباس سرآشپزی ممکن است شامل پیشبند، کلاه، مانتو و شلوار باشد که تمامی این انتخاب‌ها به سلیقه و خواسته شما وابسته است. 

جنس لباس کار زنانه سرآشپز می‌تواند از هر پارچه‌ای در گرماژ و عرض‌های مختلفی باشد که در رنگ‌های متنوع به تولید می‌رسد. 

لباس کار زنانه مهماندار هواپیما 

مهمانداری هواپیما یکی از مشاغلی است که تعداد کمی پرسنل دارد و با توجه به موقعیت شغلی حساسی که وجود دارد بهتر است از پارچه‌های باکیفیت و مرغوب که از جنس الیاف طبیعی هستند و ایستایی خوبی و شیکی دارند، استفاده شود. لباس کار زنانه مهماندار هواپیما چند تکه و شامل مانتو، پیراهن، مقنعه، کروات و شلوار است که می‌تواند در رنگ‌های متنوعی به تولید برسد. 

علاوه بر لباس کارهای معرفی شده بهتر است بدانید که با توجه به محدودیت برخی مشاغل برای خانم‌ها لباس کار زنانه و متنوع دیگری مثل لباس کار خلبانی، لباس کار آتش نشانی و غیره وجود دارد که در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کشور ما به تولید نمی‌رسد. 

برای خرید لباس کار زنانه این ویژگی‌ها را فراموش نکنید! 

تعیین ویژگی‌های لباس کار حرفه ای زنانه یکی از مسائلی است که وابسته به هر شغل و حرفه‌ای متفاوت است، اما به طور کلی برای تهیه لباس کار‌های زنانه با کیفیت و با طول عمر بالا بهتر است تا به موارد زیر دقت کنید:

قیمت لباس کار زنانه

  • بهتر است از پارچه‌ای استفاده کنید که به صورت 100 در 100 با استفاده از الیاف طبیعی به تولید رسیده یا اینکه بخش عمده‌ای از بافت پارچه از جنس الیاف طبیعی باشد. 
  • با توجه به اینکه لباس کار باید ساعات زیادی از روز بر تن شما باشد، بهتر است نرمی و لطافت قابل توجهی داشته باشد تا باعث ایجاد رضایت شما شود. 
  • کیفیت پارچه مورد استفاده برای تهیه لباس کار زنانه از آن دسته از مواردی است که نقش مهمی در خرید هر لباسی دارد. ساده‌ترین راه برای بررسی کیفیت پارچه مورد استفاده در تهیه لباس کار زنانه لمس کردن پارچه و بررسی جنس پارچه مورد استفاده است. 
  • اگر بودجه محدودی برای خرید لباس کار زنانه دارید بهتر است از لباس کار‌هایی از جنس پارچه‌های ایرانی استفاده کنید. 
  • با توجه به ویژگی‌های هر شغلی پارچه لباس کار خود را انتخاب کنید و از این نکته به هیچ وجه چشم‌پوشی نکنید؛ برای مثال برای تولید لباس کارهای صنعتی بهتر است از پارچه‌هایی با مقاومت و استحکام زیاد با تهویه استاندارد استفاده کنید
  • لباس کار زنانه شما نباید پس از شستشو دچار رنگدهی، آبرفت، از بین رفتن شکل لباس، تغییر رنگ و معایبی اینچنین شود. 
  • بهترین پارچه‌های برای تولید لباس کار زنانه پارچه‌هایی هستند که ضد حساسیت هستند؛ بنابراین با توجه به اینکه لباس کار شما قرار است ساعات طولانی بر تن شما باشد، استفاده از لباس کارهایی که حساسیت ایجاد می‌کنند مناسب نیست. 
  • با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم مورد نظر لباس کاری با گرماژ و عرض مناسب تهیه کنید. 

قیمت لباس کار زنانه 

اگر بودجه محدودی برای تهیه لباس کار زنانه دارید اصلا نگران نباشیدِ زیرا تنوع لباس کار در بازار به قدری است که شما بتوانید لباس کار ارزان مورد نظرتان را با ویژگی‌ها و قیمت مناسب تهیه کنید؛ پس برای اینکه بتوانید با حداقل بودجه بهترین خرید را داشته باشید به نکات زیر توجه کنید: 

  • از تولیدکنندگان ایرانی خرید کنید
  • پارچه ایرانی تهیه کنید 
  • به صورت مستقیم از کارخانه‌ها و بدون واسطه خرید کنید 
  • لباس یا پارچه در طرح‌ها و رنگ‌های خاص را تهیه نکنید 
  • اگر به تعداد زیادی لباس کار زنانه نیاز دارید، عمده خریداری کنید 
  • پارچه‌هایی که شاخصه‌های منفی زیادی از قبیل آبرفت، رنگدهی، نمره نخ پایین، رنگرزی نادرست و غیره دارند یا کیفیتی خوبی ندارند را تهیه نکنید؛ زیرا ممکن است مجبور به تحمل هزینه مجدد شوید. 

پرده آخر 

 با توجه به اهمیت و جایگاه بانوان در مشاغل مختلف تامین لباس کار زنانه مناسب، متنوع و کاربردی برای پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف و افزایش عملکرد جامعه نقش زیادی دارد. 

در این مقاله از شرکت تولید پارچه گوهر بافت سعی کردیم تا شما را با لباس کار زنانه آشنا کنیم تا شما در هنگام خرید کمترین هزینه را پرداخت کنید. شما می‌توانید برای خرید انواع پارچه‌ها و کسب اطلاعات درباره قیمت پارچه‌های مختلف در بازار با استفاده از راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید و پارچه مورد نظر خود را تهیه کنید. 

شرکت تولید پارچه گوهر‌بافت با سابقه 40 سال تجربه در قطب نساجی کشور آماده به همکاری با نهادها و ارگان‌های مختلف است. برای کسب اطلاعات بیشتر ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف دنبال کنید تا از آخرین اخبار خرید و فروش و جشنواره‌ها اطلاع پیدا کنید؛ با ما همراه باشید.

3.5/5 (2 نظر)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

goharbaft logo

پشتیبانی گوهربافت

پاسخگویی تلفنی از ۹ تا ۱۹